سلامتصفحه اصلی

حیطه های فعالیت کارشناسان تغذیه

18 اسفند ماه 1401 مصادف با 9 مارس2023، روز جهانی رژیم درمانگر و کارشناس تغذیه

کارشناسان تغذیه به عنوان عضوی از تیم سلامت اغلب در بیمارستان ها، مطب های خصوصی، مراکز بهداشتی دانشگاه ها، فعالیت های پژوهشی و… فعالیت می کنند.

اکثر متخصصان تغذیه در زمینه درمان و پیشگیری از بیماری فعالیت می کنند. کارشناسان تغذیه به عنوان عضوی از تیم سلامت اغلب در بیمارستان ها، مطب های خصوصی، مراکز بهداشتی دانشگاه ها، فعالیت های پژوهشی و… فعالیت می کنند. همچنین بعضی از کارشناسان تغذیه در زمینه صنعت غذا و تغذیه، روزنامه نگاری، تغذیه ورزشی، برنامه های سلامت شرکت ها و سایر محیط ها کار می کنند.

به عبارت دیگر، کارشناس تغذیه  تخصص غذا و تغذیه خود را در طیف گسترده ای از جامعه به اشتراک می گذارند. در اینجا به تعدادی از آن ها می پردازیم:

بیمارستان ها

کارشناسان تغذیه به عنوان عضوی از تیم سلامت همراه با پزشک و پرستار در بیمارستان ها فعالیت می کنند، به بیماران در مورد تغذیه آموزش می دهند، درمان تغذیه را انجام می دهند، حمایت تغذیه ارائه می دهند و مراقبت های حیاتی را ارزیابی می کنند. آن ها همچنین بر خدمات غذایی اعم از خرید و تهیه غذا نظارت می کنند.

مدارس

یادگیری تغذیه سالم و اهمیت آن در سنین ابتدایی زندگی برای داشتن بدنی سالم در طول عمر کلیدی است. کارشناسان تغذیه اغلب به عنوان مدیران خدمات غذایی مدارس کار می کنند که از نزدیک با مدیران مدارس در ارتباط هستند تا منوهای غذایی سالم تنظیم کنند و به مدیران کمک کنند تا سیاست های سلامتی را ایجاد و توسعه دهند. آنها همچنین در کلاس ها تدریس می کنند و اصول تغذیه سالم را برای دانش آموزان و معلمین آموزش می دهند.

مراکز بهداشتی

کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشتی به آموزش و مشاوره به مردم و کمک به بهبود کیفیت زندگی آن ها از طریق ایجاد عادات غذایی سالم می پردازند. آنها همچنین در برنامه های بهبود تغذیه دوران کودکی نیز مشارکت دارند.

مرکز نگهداری و توان بخشی سالمندان

در بعضی از کشورها  استفاده از یک متخصص تغذیه در خانه های سالمندان الزامی است. به این ترتیب که کارشناسان تغذیه عضو کلیدی تیم مراقبت هستند که منوی غذابی را ارزیابی می کنند و برای سالمندان پرخطر دچار بیماری و سوءتغذیه رژیم غذایی تنظیم می کنند.

مراکز تناسب اندام و تیم های ورزشی

کارشناسان تغذیه به ورزشکاران در مورد ارتباط بین غذا، تناسب اندام و سلامتی آموزش می دهند. کارشناس تغذیه  اغلب برای کار با تیم های ورزشی حرفه ای یا دانشگاهی در زمینه برنامه ریزی منوغذایی، مدیریت وزن، بهبود عملکرد، ریکاوری و… برای تکمیل تمرینات ورزشکاران استخدام می شوند.

تجارت مرتبط با غذا و تغذیه

در مشاغل و صنایع مرتبط با غذا و تغذیه، کارشناسان تغذیه  در امور مصرف کنندگان، روابط عمومی، بازاریابی، توسعه محصول یا مشاوره با سرآشپزها در رستوران ها و آموزشگاه های آشپزی فعالیت می کنند. بعضی از فروشگاه های بزرگ نیز از کارشناسان تغذیه برای ارائه مشاوره تغذیه در فروشگاه و پاسخ به سؤالات غذایی مشتریان استفاده می کنند.

دانشگاه ها

متخصصین تغذیه در دانشگاه اغلب به پزشکان، پرستاران، دانشجویان تغذیه، دندانپزشکان و… علم پیچیده غذا و تغذیه را آموزش می دهند.

پژوهش

کارشناسان تغذیه در شرکت‌های غذایی یا دارویی، دانشگاه‌ها یا بیمارستان‌ها می توانند وارد حوزه تحقیقاتی شوند تا مداخلات لازم جهت یافتن پاسخ به سؤالات مهم تغذیه و ارائه توصیه‌های تغذیه برای عموم انجام دهند.

مشاوره تغذیه فردی

بسیاری از کارشناسان تغذیه  در مطب ها یا کلینیک های پزشکی به صورت فردی به افراد مشاوره می دهند و برای آن ها رژیم غذایی تنظیم می کنند.

آشپزی

کارشناسان تغذیه یک درک علمی و عملی از غذا و تغذیه را به چشم انداز آشپزی می آورند بسیاری از سرآشپزهای مشهور جهان، با درک نیاز به این که چگونه غذایی که طبخ می کنند سالم باشد و بر مشتریان خود تأثیر کافی بگذارد، به دنبال یادگیری اصول تغذیه هستند.

رسانه ها

کارشناسان تغذیه  اغلب توسط رسانه های بزرگ به عنوان منبعی معتبر در مورد غذا و تغذیه مورد استفاده قرار می گیرند همچنین ممکن است از آنها خواسته شود که به عنوان ویراستار برای نشریات و یا در خدمات آنلاین سلامتی خدمت کنند و برخی خود روزنامه نگار هستند. به علاوه، صدها کارشناس تغذیه از نویسندگان کتاب مرتبط با تغذیه هستند.

ترجمه : علی رضا زارعی نسب- کارشناس تغذیه معاونت بهداشت کاشان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا