اطراف مادانشنامه اشکذر

نان خشک یزدی

در حین خوردن غذا در یکی از خانه­ های قدیمی یزد هستیم که میزبان از ما در مورد نان خشک می­پرسد.

ما هم در ذهن خود این سؤال را مرور می­کنیم که مگر نان خشک را هم می­خورند؟
تصّور ما از نان خشک همان باقی‌ ماندۀ نان­هایی است درجایی جمع می­کنیم و بعد از خشک شدن اغلب برای خوراک دام­ها استفاده می ­شود. ولی خب، ما که از بیان کردن تفکر و تصّور خود از نان خشک خجالت می­ کشیم از این پیشنهاد استقبال می ­کنیم.

سوغات یزد نان خشکپس از چند لحظه ظرفی از نان خشک در مقابل ما گذاشته می­شود که با تصور ما کاملاً متفاوت است. تکه ­هایی کوچک و بزرگ از یک نان باضخامت‌های متفاوت. صاحب­خانه در مورد نحوۀ خوردن این نان برای ما صحبت می­ کند و ماهم همچنان در حال تماشای این نوع متفاوت از نان.

اما پس از چشیدن اولین تکه از نان خشک یزدی بود که تمام تصورات ما نسبت به آن تغییر کرد، به‌نحوی‌ که پس از چند دقیقه چیزی از آن‌ همه نان باقی نمانده بود.

صاحب‌خانه هم که از علاقه‌مان به نان خشک یزدی با خبر شده بود سفارش داد تا کیسه بزرگی از این نان را برای ما آماده کنند تا در هنگام برگشت به‌عنوان یکی از سوغاتی­های یزد به همراه داشته باشیم. بعد از برگشت از یزد هم هر باری که نگاهم به آن نان می­ افتد به تصورات اولیۀ خودم می­ خندم.

طرز تهیۀ و استفاده از نان خشک یزدی

نان خشک یزدی یکی از انواع متفاوت نان است که برای مدت زیادی و بدون نیاز به وسیله ­ای می­توان از آن نگهداری کرد. مواد و طرز تهیۀ آن‌ هم با نان­ ها تنوری تفاوت چندانی ندارد اما فرایند خشک‌ کردن آن به‌ مراتب متفاوت از خشک شدن نان­ های معمولی در هوای آزاد است. خشک‌ کردن این نان بدین شکل است که پس از پخته شدن آن در تنور نان را از آنجا خارج نمی ­کنند و اجاره می­دهند تا نان برای مدت مشخصی در تنوری که با شعلۀ کوچکی گرم نگه­داشته شده است بماند.

این فرایند پس از مدتی باعث می­شود تا نان به شکلی کامل ترد و خشک شود. بسته ­بندی این نوع از نان هم بدون هیچ‌گونه تشریفاتی و در کیسه ­های بزرگ چند کیلویی انجام می­شود که در اغلب فروشگاه­های مواد غذایی می­ توان دید.

برای مصرف این نان روش­های متفاوتی وجود دارد که ساده‌ترین آن ریختن نان در ظرف آبگوشت و یا کشک وخیار  است. اما برای خوردن این نان به همراه غذاهای دیگر باید پیش از مصرف اندکی آن را مرطوب کرد تا نرم شود.

ماندن این نان در آب باعث می­شود تا کاملاً نرم شود پس باید مراقب بود تا در زمان مرطوب کردن، مدت زیادی را در آب نماند.

gardeshname.shazdemosafer.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا