اطلاعات عمومیکتاب و کتابخوانی

ریدرز دایجست؛ ماهنامه‌ مورد علاقه خانواده‌ها

«ریدرز دایجست» نام ماهنامه خانوادگی محبوب مردم آمریکاست که در هر سال ده شماره از آن منتشر شده و روی دکه‌ها می‌رود،نسخه بین‌المللی این نشریه توسط ۴۰ میلیون خواننده در نزدیک به ۷۰ کشور جهان خوانده می‌شود. این نسخه بین‌المللی به ۲۱ زبان زنده دنیا ترجمه شده و از این جهت ریدرز دایجست را در زمره پرتیراژترین نشریات دنیا قرار داده است

«ریدرز دایجست» نام ماهنامه خانوادگی محبوب مردم آمریکاست که در هر سال ده شماره از آن منتشر شده و روی دکه‌ها می‌رود. دفتر اصلی این نشریه اگرچه تا مدت‌ها در استان چاپاکای نیویورک واقع شده بود، اما حالا مدتی است به نیویورک‌سیتی منتقل شده و از ابرشهر این کشور فعالیت خود را دنبال می‌کند. این نشریه در سال ۱۹۲۲ پایه‌گذاری شده و دویت والاس و لیلا بل والاس به عنوان اولین موسسان آن شناخته می‌شوند.

بهانه انتشار نشریه به این صورت بود که دویت والاس، اولین پایه‌گذار آن که مشغول گذراندن دوران نقاهت ناشی از زخم‌هایش در جنگ جهانی اول بود، به فکر جمع‌آوری و خلاصه‌سازی مقالاتی پیرامون موضوعات مختلف افتاد و بعد اندیشه چاپ و انتشار این مقالات در قالب ماهنامه‌ای به سرش راه پیدا کرد. خانواده والاس در ابتدا آرزو داشتند مجله بتواند درآمد خالصی معادل ۵۰۰۰ دلار برایشان فراهم کند، اما در ادامه و با شناخت صحیح آقای والاس از نیازهای روز مخاطبان، توانستند مسیر پیشرفت خود را به شکلی چشمگیر و با سرعت طی کنند. خیلی زود و تنها با گذشت هفت سال پس از شروع انتشار، مجله توانست در سال ۱۹۲۹ به میزان مشترکان ۲۹۰ هزار نفر و درآمد ناخالص ۹۰۰ هزار دلار در سال دست یابد.

ریدرز دایجست (که به اختصار ریدرز هم گفته می‌شود) از همان زمان شروع انتشار اولین نسخه خود، اصول ضدکمونیسم و نیز محافظه‌کاری را در انتشار مطالب خود رعایت کرده است. اهمیت این مجله در سبد خرید فرهنگی خانواده‌های آمریکایی تا آنجاست که باعث شد این نشریه بتواند تا سال‌ها مقام مورد پسندترین نشریه از دید مخاطبان و نیز پرفروش‌ترین نشریه سال را در ایالات متحده آمریکا از آن خود کند؛ با این حال این مقام را نهایتا در سال ۲۰۰۹ به نشریه تازه از راه رسیده «بتر هومز اند گاردنز» (با معنای تحت‌اللفظی خانه‌ها و باغچه‌هایی بهتر) باخت و خود در مقام دوم قرار گرفت. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفته بود، مشخص شد اکثر مخاطبان ریدرز دایجست را خانواده‌هایی با درآمد بیش از صدهزار دلار تشکیل می‌دهند و این نشریه نزد این خانواده‌ها، جایگاهی بالاتر از دیگر نشریه‌های مطرحی چون وال‌استریت ژورنال، بیزینس ویک و … دارد. نسخه بین‌المللی این نشریه توسط ۴۰ میلیون خواننده در نزدیک به ۷۰ کشور جهان خوانده می‌شود. این نسخه بین‌المللی به ۲۱ زبان زنده دنیا ترجمه شده و از این جهت ریدرز دایجست را در زمره پرتیراژترین نشریات دنیا قرار داده است. این نشریه همچنین شماره‌هایی ویژه به خط بریل و نیز نسخه‌هایی صوتی دارد که از این جهت مطالعه و بهره‌مندی از مطالبش برای طیف وسیع‌تری از خوانندگان فراهم می‌‌شود. ریدرز دایجست به لحاظ نوع صفحه‌بندی هم متفاوت ظاهر شده است. قطع این نشریه چیزی به اندازه نصف دیگر نشریات روز آمریکاست. در تابستان سال ۲۰۰۵ نسخه اصلی منتشر شده در آمریکا با شعاری تازه روی دکه‌ها رفت. این شعار می‌گفت: «آمریکا در جیب شماست» و به سهل‌الوصول بودن همراه داشتن این نشریه برای شهروندان اشاره داشت. از ژانویه سال ۲۰۰۸ اما این شعار هم تغییر پیدا کرده و به «زندگی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت» تبدیل شد.

ریدرز دایجست این روزها همچنان با قدرت در حال انتشار و ادامه فعالیت است و مخاطبانش که عموما خانواده‌ها هستند، مطالبش را با جدیت دنبال می‌کنند. خلاصه مطالب نشریه علاوه بر انتشار در نسخه کاغذی، در وب‌سایت ریدرز دایجست هم برای مخاطبان قابل دسترس‌ است.

 صبا داریان ، سایت جام جم آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا