اطراف ما

سوار جوان، سرگرم سه تار نوازی

این مینیاتور (۱)، کار استاد «شرف الحسینی الیزدی» -نقاش یزدی- است. تاریخ این نقاشی آن گونه که زیر امضای نگارگر آن نوشته شده است، ۱۰۰۳ ه.ق (۹۷۳ ه.ش) و همزمان با سال های آغازین پادشاهی «شاه عباس یکم» «صفوی» می باشد. این نقاشی ارزشمند و زیبا پس از چندین بار جابجایی هم اینک در «موزه هرمیتاژ» (۲) در شهر «سنت پترزبورگ» در «روسیه» قرار دارد. عنوان این نقاشی در آن موزه «جوان، در حال عود نوازی» (۳) است.

اندازه این نقاشی ۲۰٫۸ × ۱۲ س.م است. فن نقاشی آن نیز گواش با رنگ و آب طلا است. استاد شرف حسینی یزدی، نقش سوار جوانی را نگاریده است که از اسب فرود آمده و بر تخته سنگی تکیه زده، دستار خود را بر سر زانو گذاشته و با سه تار رامشگری می کند.

این نگاره و این نگارگر گمنام از دید پژوهشگران و هنر شناسان دور نمانده است. نام وی در «دانش نامه مشاهیر یزد» (۴) و «دانش نامه هنرمندان ایران و جهان اسلام» آمده است. همچنین درباره او و این اثرش در کتاب «اثر آفرینان» چنین نوشته شده است:

“شرف الحسینی یزدی از نقاشان گمنام و اهل یزد بود. از آثار رقم دار وی، تصویر جوان سوار کاری است که از اسب پیاده شده و روی تکه سنگی نشسته و به نواختن سه تار مشغول است؛ که به «خط غبار» ریز رقم `عمل فقیر ### الراجی شرف الحسینی الیزدی، سنه ۱۰۰۳` دارد. شیوه تصویری نقاش در مکتب «رضا عباسی» و «استاد محمدی» است.” (۵)

پاورقی:


(۱) نگارگری ایرانی
(۲) Hermitage Museum
(۳) Youth Playing a Lute
(۴) به کوشش میرزا محمد کاظمینی
(۵) اثر آفرینان؛ جلد ۳؛ ص ۳۳۰

منبع : سایت غول آباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا