صفحه اصلی

مشروح خطبه های۱۲ اسفند ۱۴۰۱ رستاق

خطیب: حجه الاسلام دلاوری

 خطبه اول

مروری بر آیه ۲۴۵ سوره مبارکه بقره به مناسبت ۲۴ اسفند ماه سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی ره و روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه:

مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَهً ۚ وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که می‌گیرد و می‌دهد، و همه به سوی او باز گردانده می‌شوید.

این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: وقتى که آیه «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها»، هر کسى که کار نیکوئى انجام دهد او را بهتر از آن (پاداش) خواهد بود) نازل گردید، پیامبر فرمود: «ربّ زدنى؛ پروردگارا آن پاداش را براى من زیاد کن»، سپس خداوند آیه «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها؛ هر کسى که کار نیکوئى انجام دهد او را ده برابر (پاداش) خواهد بود» را نازل فرمود، باز پیامبر فرمود: «ربّ زدنى» سپس این آیه نازل گردید. این آیه به دنیال آیه قبل که مردم را به جهاد تشویق مى‌کرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى‌نماید. زیرا همانگونه که براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به کمک‌هاى مادّى مى‌باشد.

موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع‌البیان‌ شرایطى را براى قرض‌الحسنه بیان کرده است. از آن جمله:

۱- از مال حلال باشد.
۲- براى مصرف ضرورى باشد.
۳- بى‌منّت باشد.

تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است که پاداش قرض الحسنه بر عهده خداوند است.

امام کاظم علیه السلام فرمود: از مصادیق قرض به خداوند، کمک مالى به امام معصوم است.

 خطبه دوم

حدیث اخلاقی:

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

هرگاه روز قیامت بیاید، بنده قدم از قدم بر ندارد، مگر اینکه از او درباره چهار چیز پرسیده مى‏شود:

۱_ از عمرش که در چه راه فنا کرده است.

۲_ از جوانیش که در چه راه فرسوده است.

۳_ از کسبش که از کجا بدست آورده و در چه راهى مصرف کرده است
.
۴_ از دوستى ما اهل بیت.

به مناسبت روز میلاد با سعادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان:

حضرت علی اکبر علیه السلام نمونه یک اسوه و الگوی متعالی است.

رفتار حضرت علی اکبر علیه السلام یادآور حرکات و رفتار پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم بوده است.به روایت تاریخ روزی معاویه از اطرافیانش پرسید: “چه کسی در این زمان برای خلافت مسلمانان بردیگران برتری دارد و برای حکمرانی بر مردم از دیگران سزاوارتر است؟” اطرافیان متملق به ستایش خلیفه پرداختند و او را لایق این منصب معرفی کردند. ولی معاویه گفت: “نه چنین نیست، شایسته ترین افراد برای امر حکومت، علی اکبر فرزند حسین است که جدّش رسول خدا است و شجاعت بنی هاشم، سخاوت و زیبایی در خود جمع کرده است.

از صفات بارز آن حضرت قاطعیت و استقامت برحق و سخاوت و کمک به نیازمندان و فقرا و بصیرت است که باید برای جوانان الگو باشد.

مسئولان توجه لازم به امور جوانان از جمله ازدواج و مسکن آنها داشته باشند ، اگر تعابیر دهشتناک و وحشتناک از سوی رهبر معظم انقلاب در مورد وضعیت جمعیت کشور عنوان شده است و جمعیت کشور در حال پیری است باید فکری درباره وضعیت مسکن و ازدواج و تسهیلات بانکی جوانان بکنید اینطور نباشد یک جوان برای دریافت وام ازدواجش معطل بماند.

نکته مهم دیگر درباره جوانان این است که پر تکرارترین کلمه در بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری نگاشته شده است کلمه جوان و جوانان است که اهمیت این قشر از جامعه را می رساند.

نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت ولی عصر و روز سربازان گمنام امام زمان عج:

قلب امام زمان، تجلّى‌گاه خواست خدا است.

محبّت به امام زمان عج و اطاعت از ایشان، همان محبّت به خدا و اطاعت از خدا است: «مَن أَطاعَکُم فَقَد أَطَاعَ اللَّهَ»و دوران غیبت امام زمان عج هم دوران تاریکی و حیرت به‌معنای این‌که عقاب الهی باشد نیست؛ دوران غیبت، مثل دوران ظهور و مثل قیامت یکی از منازل مهم سفر انسانی است. بنابراین دوران غیبت، دوران آماده شدن برای زمان ظهور آن حضرت است.

روز سربازان گمنام امام زمان عج را به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی تبریک عرض میکنم و از این سخنگاه نماز جمعه از تلاش ها و زحمات آنان تشکر و قدردانی می نمایم.

امام خمینی ره فرمودند: سربازان گمنام امام زمان عج موجب سرافرازی امت اسلامی هستند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند:وزارت اطلاعات چشم بینا و بیدار نظام است.

نکته ای هم در اینجا به سربازان گمنام امام زمان عج و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی توصیه میکنم که دشمن را مثل همیشه در قضییه مسمویت دانش آموزان دختر در برخی مدارس را ناکام بگذارید و شکست دهید.
باید عرض کنیم دشمن بعد از شکست در اغتشاشات اخیر روی به یک نسخه ای آورده که قبلا هم در برخی کشورهای همسایه اجرا نموده است و آن هم مسمومیت دانش آموزان دختر در برخی مدارس مثل استان قم است؛ به این خیال که بگوید نظام اسلامی با تحصیل دختران و بانوان مخالف است ؛ احمق‌ها خیال می کنند اینجا هم افغانستان است که این نسخه را قبلا در آنجا اجرا نمودند؛ در کشور ما اکنون قریب به ۱۲۰۰ قاضی زن مشغول به کار است و بانوان پزشک متخصص و فوق متخصص در رشته های مختلف و آمار ۶۰ درصدی حضور دختران و بانوان در دانشگاه ها قابل توجه است.

منبع: کانال ایتائی اخبار رستاق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا