مشروح خطبه های چهارم آذر ماه ۱۴۰۱ اشکذر
نماز جمعه ۴آذر ماه ۱۴۰۱ اشکذر به امامت حجه الاسلام و المسلمین طالبیان برگزار گردید
موضوع خطبه اول:
انسان در هزینه کردن و خرج کردن در امور زندگی حد وسط را بگیرد نه گرفتار تفریط بشود و نه گرفتار افراط بیش از اندازه و حد اعتدال در خرج کردن و هزینه کردن در زندگی اینست که انسان با کفاف زندگی کند
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هر گونه سخنی خودم و همه ی شما بندگان نمازگزار را به تقوا و پرهیزگاری توصیه میکنم و از خدا خواهیم که توفیق ترک گناه و اطاعت از فرامین حضرت حق را از بهترین نعمتهای الهی به همه ی ما عنایت بفرمایید
( در ابتدا عرض پوزش و غذرخواهی از یکایک شما شنوندگان و بینندگان عزیز بابت پخش صوت بی کیفیت خطبه اول که اگر شما دیدید جایی از متن خطبه یا صوت خطبه را نمی شنوید ما را ببخشید انشالله که همیشه سالم و سلامت باشید)
و شروع خطبه:
در ادامه بحث هفته های قبل یکی از چیز های دیگری که در ساختن شخصیت جوان بسیار موثر است این است که فرزند خانواده قبل از اینکه به سن جوانی برسد یعنی در دوران نوجوانی پدر و مادر به او زندگی با کفایت را تعلیم دهند همانطور که بر خود آنها هم لازم است در آمد زندگی شان را بر اساس کفاف شکل دهند حتی اگر بزرگ این خانواده (پدر این فرزندان) صاحب درآمد بالاست و صاحب ثروت فراوان است و ذلک در هزینه کردن زندگی و خرج کردن زندگی رعایت کفاف را بنماید
کفاف یک توصیه دینی است یعنی انسان در هزینه کردن و خرج کردن در امور زندگی حد وسط را بگیرد نه گرفتار تفریط بشود و نه گرفتار افراط بیش از اندازه و حد اعتدال در خرج کردن و هزینه کردن در زندگی اینست که انسان با کفاف زندگی کند
در روایتی از پیامبر اکرم ص که فرمودند:
طُوبى لِمَن أسلَمَ و کان عَیشُهُ کَفافا خوشا به حال کسى که تسلیم رضاى خدا باشد و زندگى اش به قدر کفاف
اگر کسی بیش از هزینه زندگی هم درآمد دارد باید دقت کند که بیش از اندازه ضرورت در زندگی خرج خحپانواده و فرزندان نکند یعنی اهل اسراف و زیاده روی و زندگی تجملاتی و تشریفاتی نباشد
امام جمعه اشکذر دو روایت در رابطه با زندگی به قدر کفایت در بعضی انسانها را توضیح دادند:
شاید این داستان را شنیده باشید که پیامبر اکرم ص با تعدای از اصحاب خود به سفر می رفتند به گله داری رسیدندو از او درخواست شیر کردند اما آن مرد عرب سرباز زد و سرپیچی کرد و حاظر نشد خوراکی برای تغذیه حتی شیر هم به انها نداد اما در کمال تعجب پیامبر دست های خود را بالا ببردند و فرمودند: خدایا به این فرد عرب ثروت و مال زیاد بده
انها رفتند و به یک گله دار دیگری رسیدند و باز هم مانند فرد قبلی از آن فرد تقاضای شیر کردند ان فرد حاضر شد شیر و غذای خود را به پیامبر و اصحاب او بدهد و وقتی که همه تناول کرردند و نوشیدند و قصد حرکت داشتند پیامبر اعظم فرمودند: خداوندا به این فرد زندگی همراه با کفاف بده
یاران حضرت به پیامبر گفتند : یا رسول الله چرا شما به فرد عرب اول که حاضر نشد به ما شیر و غذا گفتی مال و ثروت زیاد به تو بدهد ولی به دومین فرد عرب که به ما همه چیز داد گفتی زندگی به قدر کفاف خدا به تو دهد ؟
از این روایت و حدیث که در تاریخ زندگانی پیامبر اکرم ص رخ داده است استناد میشود:
اسلام طرفدار اینست که مدیر خانواده (پدر فرزندان) زندگی را به اندازه تامین معیشت نماید یعنی اسراف و زیاده روی نداشته باشد مثلا من پول زیاد دارم و میخواهم برای همه فرزندان یک خانه مجزا و زیبا و در شان و شخصیت آنها بخرم و امثال اینها
ثروت فساد می آورد همانطور که فقر هم فساد می آورد
این داستان را بشنوید که:
یکی از اصحاب پیامبر ص به خدمت ایشان آمدند و او گرفتار فقر و تنگدستی شدید بود و به پیامبر فرمود برایم دعا کنید که صاحب ثروت فراوان بشوم و حضرت فرمودند:
تو اصلا احتیاجی به ثروت نداری اما آن فرد به قدری اصرار کردند که حضرت فرمودند: به این صحابی ما ثعلبه ثروت زیاد بده و خداوند گوسفندان زیادی را به خاطر دعاهای پیامبر به او داد تا جایی که ناچار شد براب دامداری مدینه را ترک کند پس وقتی که َآنجا توفیق شرکت در نمازجماعت از او سلب شد و گوسفندانی زیاد پیدا کرد و در این لحظه ایه ای برای گرفتن زکات بر پیامبر نازل شد و ایشان فردی برای گرفتن زکات از ثعلبه فرستادند اما او از دادن آن خودداری کرد حال این مطلب یعنی چه؟
ثروت زیاد انسان را بی توجه به دستورات خداوند متعال می نماید و این از عوارض ثروت زیاد است و در روایتی است که امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:
المالُ مادَّهُ الشَّهَواتِ : مال مایه (ریشه) تمامی شهوت هاست
آیه ای از قران را هم در نظر خود دارید ( ایات ششم الی هشتم علق) که من باب همین موضوع :
کلا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى ﴿۶﴾
حقا که انسان سرکشى مى کند (۶)
أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى ﴿۷﴾
همین که خود را بى نیاز پندارد (۷)
إِنَّ إِلَى رَبِّکَ الرُّجْعَى ﴿۸﴾
در حقیقت بازگشت به سوى پروردگار توست (۸)
پس یک پدر لایق و مادر لایق که میبخواهند فرزندان خوبی را تربیت کنند و آنها درامد بالایی دارند نباید زندگی آنها را به تجملات و ناپاکی ها آلوده کنند و اصولا میتوانید این را در سطح جامعه مشاهده کنید که هرکس به هر اندازه که به فکر تجملات دنیوی بود فاصله اش با دین بیشتر شده است در همین نمازجماعت ها و نمازجمعه چه قدر از افراد میلیاردر و ثروتمند می بینید هیچکس واقعا هیچکدام شان نمی آیند اینقدر ثروت انها را سرگرم خود کرده است که نه مسجد حتی نمازجماعت و جمعه را می شناسند و نه علاقه ای به آمدن و شرکت کردن در مراسم مذهبی و اینگونه جاهایی را دارند
مال و ثروت طغیان گر هستند (کلا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى) کسی میخواهد فرزندان شایسته تقویت کند حداقل در تامین نیاز و رعایت کفاف و رعایت اعتدال را در زندگی داشته باشد مبادا محبت زیاد به فرزند سبب این شود که لوس و بی خاصیت بار بیاید و اگر چنین بچه ای تربیت شود و در مقابل بدی هایش پدر و مادر از او تمجید می کردند این وقتی وارد اجتماع میشود نمی تواند از خود دفاع کند و با اندک چیزی ناراحت و سرخورده خواهد شد و احیانا به سمت خودکشی میروند و به بیشتر کسانی که به سمت خودکشی می روند از همین نوجوانان و جوانان قشر مرفه جامعه هستند پس باید دیگر تا اینجا بفهمیم که نباید دچار افراط و تفریط نشویم
همانطور که فقر هم یکی از عوامل گرفتاری فرزندان میشود یعنی بزرگ خانواده ( پدر فرزندان) باید تلاش و زحمت بکشد حداقل به اندازه ای که فرندان و همسرش در محیط خانواده در رفاه باشند و اصولا فقر هم فاجعه آفرین میشود و مشکل آفرینی او کمتر از ثروت هم نیست و نمی باشد لذا انسان مومن حداقل باید به اندازه تلاش کند که برای تامین زندگی که دستش به سمت دیگری دراز نشود
پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی فرمودند:
اَلْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِنْ حَلاَلٍ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ
کسى که براى امور خانوادۀ خویش کوشش مى کند تا از راه حلال معیشت آنان را تهیه کند،پاداشى همچون مجاهد (جهاد کننده) در راه خدا دارد
اگر کسی تنبلی کرد و این فرزند در محیط خانواده دچار فقر بود در جامعه احساس پوچی و کوچکی و حقارت به او دست می دهد و فکر می کند با مردم دیگر فرق دارد و گاهی به خاطر این احساس دست به کارهای زشت می زند یا دزدی می کند
اول: حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:
فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَهٌ لِلدِّینِ، مَدْهَشَهٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِیَهٌ لِلْمَقْت
فقر سبب نقص در دین است و سرگردانى عقل و ایجاد کننده دشمنى است (توضیحات بیشتر)
پس یک انسان مومن وقتی ازدواج نمود باید تن به کار دهد و با زحمت تلاش کند تا دچار فقر نشود
دوم: الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ الْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ
بخل ننگ و ترس نقصان است. و تهیدستى مرد زیرک را در برهان کند مى سازد، و انسان تهیدست درشهر خویش نیز بیگانه است
انسان باید حداقل تا اندازه ای تلاش کند که درآمد کافی برای تامین زندگی داشته باشد
این یک تکلیف است بر روی دوش پدر به مادر که از یک جهت بر دوش معلمان و مربیان است که نوجوانان را قبل از اینکه وارد اجتماع بشودآشنا نمایند به این حقیقت که شما باید به گونه ای زندگی بکنید و در مرحله اول از ثروت پدر و مادر به اندازه ای استفاده نمایی که امر گذر زندگی شما باشد و همینطور هشدار دهند که اگر تنبلی کردی سستی کردی دنبال حرفه و فن نرفتی دوباره یادگیری دانش نرفتی و یک انسان عاطل و باطل شکل گرفته ای بدان که گرفتار سختی ها و مشکلات خواهی شد و باید خود را برای آنان آماده سازی کنی
انشالله خدا به حق محمد آل محمد همه ما را با معارف دینی آشنا کند و توفیق به ادای تکالیف دینی را به همه ما مرحمت بفرماید پروردگارا همه ما را ببخش و بیامرز اموات و گذشتگان را رحمت فرما بر علو درجات امام و شهدای والا مقام بیفزای به حق محمد و آل محمد درگذشتگان از اهل ایمان اموات و شهدای از جمع حاضر ذوالحقوق را در این روز عزیز روز جمعه مشمول الطاف و رحمت های خاص خودت قرار بده پروردگار رهبر عزیز انقلاب را در ادای وظایف دینی اش موفق و موید بدار توفیق حراست و پاسداری از خون های مطهر شهدا را به ما عنایت بفرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لفی خسر/الاالذین آمنو و عملوالصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)
موضوع خطبه دوم:
بسیجیان سلحشور همراه با مردم و ملت غیور ایران اسلامی نمی گذارند نقشه اغتشاشگران و تجزیه طلبان و منافقین در ایران اسلامی عملی شود و همچین چیزی را در خواب نخواهند دید که نظام را بخواهند روزی ساقط نمایند
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عِبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
بندگان خدا باز هم هم خودم هم شما همه شما را به تقوا سفارش میکنم به این که همه از خدا بخواهیم که پروردگار عالم به همه ی ما توفیق دهد عمر خود و زمانی که در این دنیا در اختیارمون هست را قدر بدانیم و از لحظه لحظه ی آن استفاده کنیم و بهره ببریم مخصوصا از آن فرصت های استثنایی که به هر حال در سال حداقل چند مرتبه برای ما پیش خواهد آمد
روایتی از پیامبر اعظم ص که فرمود در روزگار عمر شما یک سری فرصت های استثناییو طلایی است قدر اونها را بدانیم مثلا ماه مبارک رمضان یک فرصت فوق العادست و یا توفیق تشرف به مکه و مدینه و عتبات عالیات به زیارت امام رضا که حالا در سال ممکن است برای انسان ها چند مرتبه اتفاق بیافتد اینها یک فرصت استثنایی است که باید انقدر آن زمان های حساس یا مکان های حساس را بداند به هر حال همه ی ما ضعف ها و نقص هایی داریم که باید درآن فرصت های استثنایی از آنها استفاده و به اصطلاح آنها را جبران کنیم و از خدای متعال طلب رحمت و مغفرت این این را مقدمه ترجمه ای از روایت های امام سجاد علیه السلام قرار دادم:
امام سجاد علیه السلام در کنار خانه خدا بودند یک روز دیدند که حسن بصری که از چهرههای معروف آن زمان بود در کنار حجرالاسود عده ای دور خود جمع کرده است و برای انها قصه میگوید دو با هم حرف می زدند
داستان کامل منظره (گفتگو) حسن بصری با امام سجاد (ع):
روزی حسن بصری در برابر انبوهی از جمعیت در سرزمین منی (مکه مکرمه) مشغول وعظ و سخنرانی بود، امام چهارم از آنجا عبور میکرد، وقتی که منظره این سخنرانی را دید کمی ایستاد و به سخنگو فرمود: مقداری سکوت کن. امام: کردار خودت، بین خود و خدا، طوری هست که اگر فردا مرگ به سراغ تو آید، از عمل خود راضی باشی؟ بصری: نه.
امام: تصمیم داری کردار کنونی خود را ترک کنی، و کرداری پیشگیری که برای مرگ مورد پسند باشد؟
حسن بصری کمی سرش را پائین انداخت، سپس سر برداشت و گفت با زبان میگویم تصمیم دارم ولی بدون حقیقت نه
امام: آیا امید داری که پیامبری پس از محمد، بیاید و تو با پیروی او سعادتمند شوی؟ بصری: نه
امام: آیا امید داری که جهان دیگری وجود داشته باشد، که در آنجا به مسئولیت های خود عمل کنی؟
امام: آیا کسی را دیدهای که با داشتن کمترین شعور، حال تو را برای خویش خوب بپسندد؟
تو با اعتراف خودت در حالی به سر میبری که از آن راضی نیستی، و تصمیم انتقال از این حال را هم نداری، و به پیامبری دیگر، و جهانی جز این جهان برای عمل، امیدوار نیستی، آن وقت با این وضع اسفانگیز که خود داری مشغول وعظ و نصیحت دیگرانی؟
منطق نیرومند امام چنان این سخنور زبردست را کوبید، که دیگر نتوانست چیزی بگوید، همین که امام از آنها دور شد، حسن بصری پرسید: این که بود؟
گفتند: این علی بن الحسین علیه السّلام بود
حسن بصری: حقاً او از خاندان علم و دانش است
امام سجاد (ع) پس از این رسوائی، دیگر ندیدند که حسن بصری مردم را موعظه کند
اما نقل داستان از منظر امام جمعه اشکذر:
گفتند:آقای حسن بصری آیا آمادگی برای مردن داری وقتی خودت مراجعه می کنی می بینی مرگ رضایت برای مردن داری یا نه عرض کرد نه آقا فرمود به اعمال خودت آیا رضایت داری با این اعمالی که انجام دادی که حسابرسی خوبی در فردای قیامت از اعمال تو بشود و نتیجه ی مطلوب تورا دنبال داشته باشد گفت نه آقا بعد عرض کرد که آیا جای دیگری غیر از این دنیا را می شناسی که بتواند کاری انجام بده غیر از اینجا جای دیگه هم هست که انسان وقتی وارد آن دنیا شد بتواند کار خوب انجام دهدگفت آقا نه و گفت دیگه غیر از این دنیا را نمی شناسم که انسان کار خوبانجام دهد بعد فرمود آیا در روی کره زمین یه زمین مقدس دیگه ای مثل بیت الله الحرام هست که به انسان به آن پناه ببرد و از برکت او بخواهد استفاده نماید می شناسی گفت نه آقا حضرت فرمودند: اگر جایی بهتر از اینجا نیست اگر اعمال مثبتی را در نامه ی اعمال خودت نمی بینی اگر پیش خود احساس میکنی به مردن راضی نیستی چرا مردم را دورخودت جمع کردی و نمی گذاری به طواف خانه خدا برسند البته این به عنوان نمونه است یعنی مانع بر کار خیر نشو بگذار مردم عبادت نمایند ببگذار مردم راز و نیاز با خدا داشته باشند بیخودی مردم را سرگرم میکنی در این دنیا و نمی گذاری فرصت زیارت خانه ی خدا طواف خانه خدا این مردم بهره مند شوند انشالله خدا به همه ما توفیق قدردانی از فرصت ها و استفاده بهینه از فرصت هایی که در اختیارمون هست را عنایت بفرماید
امام جمعه محترم اشکذر در خطبه دوم به مناسبتهای هفته پیش رو اشاره داشتند:
مناسبت اول:
مهمترین مناسبت هفته بسیج و فردا پنجم اذر روز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین در سال ۱۳۵۸ و در فردا روزی (پنجم اذر ۱۳۵۸ تاکنون)
ادعای امام و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) همیشه این بوده است که اگر تفکر بسیجی در جامعه ما حاکم بشود هیچ دشمنی نمی تواند به ما آسیب برساند من گمان میکنم این ادعای امام راحل و رهبر معظم انقلاب برگرفته از چند آیه سورهی مبارکه آل عمران است
خداوند متعال در آن آیات با کنایه خصوصیات پیروان و همراهان بعضی از انبیا را اینطور بیان کرده است خدای متعال فرمودند:
وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ
چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت بسیار از پیروانش همراه او جنگیدند و با این حال، اهل ایمان با سختیهایی که در راه خدا به آنها رسید هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و صبر و ثبات پیش گرفتند، که قطعا خدا صابران را دوست میدارد
چه بسا پیامبرانی که در کنار آنها مردان الهی بودند که آنها با دشمنان می جنگیدند و تعدادشان هم کم نبود و آن اصحابی که هیچ وقت سست نشدند و بر اثر سختی هایی که در راه خدا برای آنها پیش می آمد گرفتار سستی نشدند و هیچ وقت به احساس زمین گیر شدن و شکست خوردن نکردند و کسانی که این خصوصیات داشته باشند جزو صابرین هستند یعنی این دسته از اصحاب انبیای گذشته خدای متعال آنها را به عنوان صابرین می شناسد
خلاصه اندیشه این ربیون را یعنی مردان الهی که در کنار پیامبران بودند را اینطور بیان می کنیم:
وَمَا کَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ
و آنها جز این نمیگفتند که پروردگارا، از گناه و ستمی که ما درباره خود کرده ایم درگذر و ما را ثابت قدم بدار و بر محو گروه کافران ما را مظفّر و منصور گردان
آنها می گفتند با خدا که:
گناهان ما را ببخش و به هر حال ما در زندگی حتی در جنگ با منافقین یا کفار گرفتار افراط و تفریط شدیم که هر دو مصداق اسراف است و آن زیاده روی و از حد خارج شدن را هم بر ما ببخش و خدایا به ما ثبات قدم در مقابل دشمنان عنایت کن و ما را بر کافران یاری و پیروز نما
آنها با عمل شان و دعاهایشان خدای متعال عمل شان را تایید می کند هم دعای آنها را قبول می کند و هم به خاطر آن خصوصیاتی که داشتند (دعا) خداوند هم پاداش دنیوی به آنها میدهد و بهترین پاداش های خود را نصیب و روزی شان خواهد کرد دلیل دادن بهترین خدا به آنها هن اینست که اهل احسان بودند و به همین خاطر از پاداش دنیایی برخوردارند و هم از پاداش بیشتر در فردای قیامت برخوردار خواهند شد
همه کسانی که میخواهند بسیجی باشند یا همه کسانی که ادعا دارند بسیجی هستند باید سعی نمایند این خصوصیات در وجود خودشان محکم کنند یعنی اهل سستی نباشند اهل ضعف نباشند از دشمن نترسند و در جبهه حق ثابت قدم بمانند و درمقابل مشکلات و سختی ها صبور باشند و این چیزی که به هر حال از بسیج و همه کسانی که خود را بسیجی میدانند انتظار میرود که انشالله خدا همه بسیجیان عزیز و بزرگواری که در جبهه مقابله ی با کفر و الحاد و نفاق به شهادت رسیدند و مخصوصا این شهدای اخیر را مشمول رحمت خودش قرار دهد و به همه بسیجیانی که در قید حیات هستند توفیق ثابت ماندن در این راه و با استقامت بیشتر در مسیر حق را عنایت و مرحمت بفرمایید
مناسبت دوم: (اشاره به سخنان هفته قبل و ادامه مبحث)
امام جمعه محترم اشکذر در خطبه های هفته قبل (۲۷ آبان) به سخن رهبری اشاره فرمودند که: امروز دشمن علیه ما یک جنگ ترکیبی همه جانبه به راه انداخته است
این جنگ ترکیبی که در این اغتشاشات اخیر شما ملاحظه کردید که در این مقطع از انقلاب هم دشمن با همان شیوه و با همان روش به میدان آمده و به هر حال دنبال این است که این انقلاب را با شکست البته همونطور که رهبری فرمودند و آثارش هم مشخص کرد این توطئه هم مانند بقیه توطئه های دشمن با شکست مواجه شد و به لطف خدا و عنایت امام از هدایت های رهبر معظم و به هوشیاری مردم اما خسارت های مالی و جانی هم به جا گذاشت که ما وظیفه دولت میدانیم که انشالله جبران نماید
در جنگ ترکیبی که اغتشاشگران به راه انداختند شما ملاحظه می کنید:
اول: دشمنان ما به سرکردگی آمریکا اصرار دارند بر تحریم ایران چیزای دیگه ای را هم برای ایران تحریم کردند و هنوز هم عهد شکنی آمریکایی ها ادامه دارد آمریکایی ها مایه شیطنت و فساد جهان هستند به دنبال ایجاد و فعال سازی گسل های گسترده فرهنگی قومی و منطقه ای هستند یعنی دنبال این هستند که در کشور ما جنگ فرهنگی بین فرهنگ دینی و غیردینی به راه اندازند دنبال این هستند که قومیت ها را تحریک کنند چون میدانید ایران از کشورهایی ست که دارای قومیت های مختلف و ادیان مختلف هست ما قوم روش داریم قوم ترک داریم قوم کرد داریم قوم ترکمن داریم که این ها اطراف مرزهای ایران دارن زندگی میکنند دنبال این هستند که اینها را تحریک کنندکه به سمت تجزیه ایران بروند و گروه هایی که اکنون با نام تجزیه طلبان هستند و دشمن در این فضا می دمد و دنیال روحیه دادن به گروه های تجزیه طلبان است که البته از سوی نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران حملات سختی را متحمل شدند
دوم: یکی دیگه از برنامه های دشمن طرح پرحجم دروغ پردازی است که در یکی از آنها در ایران همین کشته سازی هاست که تبلیغ کنند ایران مشغول کشتن کرد ها یا بلوچ ها یا به روش های غیر این هاست البته ببینید کسانی که در مقابل نظام می ایستند احیانا از دیوار پادگانی بالا میروند و معلوم است که این ها دنیال فساد هستند و قطعا باید با آنها برخوردشود و نمی توان ملاحظه کرد ولی بنای نظام اسلامی بر این است که نگذارد دشمن در این توطئه که میخواهد کشته سازی کند موفقیت به دست بیاورد به هر حال اینها اهل دروغ و کشته سازی هستند و می بینید که از سوی رسانه ها تا حالا چندین نفر را به عنوان کشته شده اعلام کردند که این افراد خودشان اعلام کردند که ما مدت هاست زنده هستیم وآسیبی ندیدیم
سوم: یکی دیگه ازحربه های دشمن فعالسازی مجامع بین المللی علیه ایران است که هر روز در یک مجمع جهانی و بین المللی ایران را به عنوان اینکه سرکوب گر اقوام ملل هست محکوم نمایند که جالب است که میخواهند ایران مقتدر برخوردی با گروه یا حزب یا دسته ای که میگن ایران باید تجزیه شود نداشته باشد کدام کشوری در دنیا که اجازه دهد مخالفینش به دنبال تجزیه ایران باشند و آن طرف (ایران) هم سکوت کند و اجازه دهد که این کار انجام بگیرد یا اگر اجازه نداد به جوامع بین الملی اعلام کنند این حکومت سرکوب گر است و به هر حال این ها نقاط به اصطلاح قرمز ما هستند که به هیچ وجه تجزیه ایران را هیچ ایرانی اجازه نخواهد داد
چهارم: فعالسازی گروه هایی مثل منافقین و تجزیه طلبهای که به اصطلاح در مرزها مسقر هستند و هجوم گسترده به مبانی ارزشی و اجتماعی و دینی به خانوادگی دارند و می بینید کسانی که کمی ضعف در ایمان دارند میی آیند و ارزش های دینی را زیر سوال می برند و بی حجابی را ترویج میکنند و فساد اخلاقی وحرام خواری را ترویج کنند
تعبیر سیاسیون از این مطلب یک جنبش بی سر هست یعنی جلو داری ندارد که به هر حال بتواند آنها را تحت پوشش فکری خودشقرار دهد اما اگر برخورد نشود در کشور ویرانی به دنبال خواهد داشت به همین دلیل است که از همه از دستگاه امنیتی اطلاعاتی و قضایی کشور درخواست داریم با این افراد برخورد سخت و قاطع و بدون ملاحظه داشته باشند بدون رافتی که از حد رافت اسلامی بالاتر هست داشته باشند
نکته پایانی خطبه دوم:
جنبشی که به راه انداختند به هدف نمیرسد یعنی کوچکتر از این هستند که بتوانند به نظام اسلامی ضربه کاری وارد کنند اما اگر مورد هجوم قرار نگیرند و با آنها برخورد ننشود قطعا میتوانند مملکت را ویران کنند مثل ویرانی که در سوریه درست کردند مثل ویرانی که در لیبی به خاطر همین حزب و گروه هایی که در آنجا بوجود آمد مثل ویرانی هایی که در عراق پیدا شد و مثل ویرانی هایی که در کشور افغانستان به وقوع پیوست به هر حال انتظارمیرود دولت مردان ما در هر کجایی که مسئولیت دارند نسبت به این قضیه به خوبی ادای تکلیف کنند
دقایق پایانی خطبه دوم:
بحمدالله مردم ما بیدار و هوشیار هستند و دشمنان را می شناسند یا می دانند که مخالفین آنها دنبال چه هدفی هستند و لذا می بینید که توده ی مردم هم با آنها همراهی ندارند بله همه ما که اینجا هستیم ممکن است بعضی از دولت ها یا حتی دولت فعلی از امور آنها گله مند باشیم ولی از دولت انتظار میرود که گله مندی هایی که مردم دارند با کار مجدانه خودشان برطرف کنند اما همه مردم ما می دانند که این به معنای همراهی کردن با تجزیه طلبان و کسانی که دنبال پیاده کردن اهداف دشمن هستند نیست مردم ما به حمدالله آگاهند لذا همه سختی هایی که داریم و ناراحتی هایی که از عملکرد بعضی از مسولین داشته ایم و داریم ولی به هیچ وجه با اوباش و اراذل همکاری نمی کنیم که کشور را به ویرانه ای تبدیل نماییم
انشالله خدا به همه ما توفیق بده که بتوانیم وظایف خودمان را به طور شایسته در مقابل خون های مطهر شهدا و زحمات مردم عزیزمان به نحو احسن و شایسته انجام بدهیم و اعمال مان مرضی امام زمان علیه السلام باشد پروردگارا بر حق محمد و آل محمد همه ما را در راه راست ثابت قدم دار توفیق حل معضلات و مشکلات کشور را به دولتمردان ما مرحمت بفرما اموات گذشتگان ما را ببخش و بیامرز وروح مطهر امام و شهدا را شاد گردان و به حق محمد و آل محمد فرج امام علیه السلام تعجیل فرما و در آخر امر عاقبت ما را ختم به خیر بفرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قل هوالله احد/الله الصمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا احد
صدق الله العلی العظیم
والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته
باتشکر از آقای فرزان احمدی