سلامت

کم آبی بدن بعد از ۶۰ سالگی را جدی بگیرید

سالمندان به دلیل کاهش توده عضلانی بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند.

کم آبی بدن در همه سنین تأثیر می گذارد، اما بزرگسالان ۶۰ سال به بالا بیشتر در معرض خطر هستند. با افزایش سن، بدن ماهیچه های بیشتری را از دست می دهد و چربی بیشتری به دست می آورد. این بر توانایی در حفظ مقدار طبیعی آب بدن (TBW) تأثیر می گذارد.

کم آبی بدن در افراد مسن می تواند خطرناک باشد، به این دلیل که برخی از علائم این وضعیت با سایر بیماری های همپوشانی دارد و ممکن است علت اصلی آن به اشتباه تشخیص داده شود. مثلا خشکی دهان می تواند به عنوان عارضه جانبی داروهای روزانه اشتباه گرفته شود.این می تواند منجر به تاخیر – گاهی کشنده – در تشخیص کم آبی در بزرگسالان مسن شود.

احساس تشنگی تنها راهی است که نشان می دهد بدن به آب نیاز دارد. با این حال، از آنجا که پاسخ تشنگی با افزایش سن ضعیف می شود، افراد مسن شاید ندانند که نیاز به نوشیدن دارند.

پس ۲ نکته مهم  قابل توجه است:

۱) ایجاد عادت برای خوردن مایعات: شامل آب ، آب میوه ، چای، آب نارگیل ، شیر ، سوپ ، میوه های آبدار مانند : هندوانه ، خربزه ، هلو و آناناس. پرتقال و نارنگی

این افراد باید هر دو ساعت یکبار مایعات بنوشند

۲) هشدار به اعضای خانواده :  به افراد بالای ۶۰ سال  بطور ثابت پیشنهاد نوشیدن بدهید. حواستان هم به انها باشد.

  • بعد از ۶۰ سالگی احساس به تشنگی در انسان  ضعیف می شود، در نتیجه افراد نوشیدن مایعات را تقریبا متوقف میکنند.
  • دهیدراته شدن (Dehydration) شدید بر کل بدن اثر می گذارد.
  • ممکن است باعث پریشانی ذهنی ناگهانی و سریع شود ،  روی فشار خون اثر گذارد، موجب افزایش تپش قلب، بروز آنژین صدری با درد قفسه سینه، کما و حتی مرگ گردد.
  • در زمان مسمومیت غذایی، بیماری یا گرما خطر دهیدراته شدن بدن بیشتر است و باید مایعات بیشتری دریافت شود.
  • این عادت فراموشی مصرف آب خوردن از ۶۰ سالگی شروع می شود، بدنشان دهیدراته میشود اما احساس تشنگی ندارند، چون مکانیسم تشخیص نیاز به آب بدن آنها درست کار نمیکند.
  • عملکردهای واکنشی و عملکردهای شیمیایی (کمبود آب) میتواند به تمام بدن آسیب برساند‌

گاهی اوقات استفراغ یا اسهال می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه الکترولیت ها و همچنین آب شود. در این شرایط، استفاده از نوشیدنی هایی که حاوی الکترولیت هستند می تواند مفید باشد. به عنوان مثال می توان به نوشیدنی های ورزشی اشاره کرد.

شایع ترین علائم کم آبی خفیف عبارتند از:

سردرد

حالت تهوع

تغییرات در ادرار (ادرار تیره و کاهش مقدار آن)

اگر آب نخورند ،  روز به روز  تحریک پذیرتر (کج خلق یا زودرنج تر) می شوند، نفس کشیدنشان سخت می شود ، نشانه های حواس پرتی بروز می کند، که مطمئنا نشاندهنده علایم بیماری دهیدراسیون  یا کم آبی بدن است.

منبع:

https://www.healthline.com/health/symptoms-of-dehydration-in-elderly

با تشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا