سلامت

دور این ۸ غذا را خط بکشید

کربوهیدرات تصفیه شده شامل نان سفید، برنج سفید، پاستا، شیرینی، پیتزا و خیلی چیز‌های دیگر می‌شود. این اقلام خوراکی دارای شکر بالا بوده و باعث چاقی می‌شوند.

اگر می‌خواهید زندگی سالم‌تری داشته باشید باید دور یکسری از غذا‌ها را خط بکشید؛ غذا‌هایی که از مضرترین غذا‌ها برای سلامتی هستند.

اجتناب از برخی غذا‌ها برای حفظ سلامتی ضروری است.

۱- غذای سرخ کرده: آنجلا لاگو، متخصص تغذیه، می‌گوید که غذا‌های سرخ کرده از جمله مضرترین غذا‌ها برای سلامتی هستند و نباید قوت غالب هیچکس باشد. غذا‌های سرخ کرده، چربی، نمک و کالری بیشتری دارند که برای سلامتی قلب مضر هستند و می‌توانند باعث چاقی مفرط شوند.

۲- چیپس: آندره‌آ پُل، پزشک و مشاور تغذیه می‌گوید که چیپس سیب زمینی به چند دلیل ناسالم است: «مواد مغذی‌شان پایین و چربی و سدیم‌شان بالاست. اشخاصی که سلامتی برایشان اهمیت دارد باید از چیپس دوری کنند.»

۳- شکر افزوده: اگر در قسمت اطلاعات غذایی، «شکر افزوده» دیدید، آن غذا را کنار بگذارید. آندره‌آ پل می‌گوید: «ارزش غذایی شکر افزوده صفر است و در تحقیقات پزشکی مشخص شده که خطر چاقی مفرط و بیماری‌های مرتبط با سوخت و ساز را افزایش می‌دهد.»

او ادامه می‌دهد: «می‌توانید شکر افزوده را با میوه یا شیره که شاخص قند پایین‌تری دارد و دارای مواد مغذی است، جایگزین کنید.»

۴- روغن‌های فرآوری شده: آریکا هوشایت، متخصص تغذیه Paloma Health می‌گوید: «روغن‌های فرآوری شده نظیر روغن هسته انگور، سویا، کانولا برای سلامت مضر هستند و باید از آن‌ها دوری کرد. چرا که در حین فرآوری، تحت حرارت‌های بسیار بالا قرار می‌گیرند و روغن هااکسیده می‌شوند.»

باید سعی کنید کمتر از این نوع روغن‌ها استفاده کنید و در عوض از میوه و سبزیجات استفاده کنید چرا که سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

۵- چربی‌های هیدروژنه: این دسته از چربی‌ها در بسیاری از غذا‌های بسته بندی شده و فست فود‌ها وجود دارند. پُل می‌گوید: «پژوهش‌ها نشان داده که چربی‌های هیدروژنه نرخ مرگ و میر را افزایش می‌دهند. این چربی‌ها هیچ مزه‌ای به مواد غذایی اضافه نمی‌کنند و تنها هزینه‌ها را برای تولیدکننده کاهش می‌دهند. مثلاً بعضی برند‌های کره بادامی زمینی متاسفانه حاوی این نوع چربی‌ها هستند.»

۶- کربوهیدرات تصفیه شده: کربوهیدرات تصفیه شده شامل نان سفید، برنج سفید، پاستا، شیرینی، پیتزا و خیلی چیز‌های دیگر می‌شود. این اقلام خوراکی دارای شکر بالا بوده و باعث چاقی می‌شوند. محصولات غلات فرآوری و تصفیه شده اغلب خالی از فیبر بوده و بر سلامت روده تاثیر منفی می‌گذارند.

۷- سوسیس برای صبحانه: مصرف گوشت فرآوری شده با بیماری قلبی کرونری (CHD) رابطه مستقیم دارد. ریزان شالی، پزشک و متخصص تغذیه مراجعانش را ترغیب می‌کند که هر نوع گوشت فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنند، به خصوص از وعده صبحانه.

۸- گوشت فرآوری شده: باید از سوسیس، هات داگ، سوسیس و کالباس بالونی، گوشت گاو خشک شده، پپرونی و چیز‌هایی از این قبیل تا حد امکان پرهیز کرد چرا که این غذا‌ها از مضرترین غذا‌ها به حساب می‌آیند. لاگو می‌گوید: «سازمان جهانی بهداشت گوشت فرآوری شده را به عنوان یکی از مهم‌ترین عاملان کارسینوژن یعنی سرطان زا معرفی کرده است.»

او ادامه می‌دهد: «مطالعات نشان داده است که احتمال این که اشخاصی که گوشت فرآوری شده زیادی مصرف می‌کنند، دچار فشار خون، بیماری قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه شوند بالاست.»

منبع: سلامت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا