معارف

دیدار اموات با خانواده خود

در «کافى» از حضرت صادق (علیه السلام) نقل شده است که:«شخص مؤمن پس از مرگش از خانواده خویش دیدار می ‏کند و در مورد وضع آنها، آنچه را که از آن مسرور گردد، بیند و آنچه را که از آن اندوهناک شود، بر او مخفى ماند».

و نیز در «کافى» از حضرت صادق (علیه السلام) نقل شده که:«هیچ مؤمن و کافرى نیست که در هنگام ظهر نزد خانواده خویش حاضر نگردد. وقتى مؤمن خانواده‏اش را در حال انجام اعمال صالح می بیند، خداوند را حمد گوید و وقتى کافر، خانواده خویش را در حال انجام اعمال صالح ببیند بر آنان غبطه خورد».

در «کافى» از اسحق بن عمّار نقل شده است که:«از ابى‏الحسن اوّل (علیه السلام) پرسیدم آیا شخصى که از دنیا رفته خانوداه خویش را دیدار می ‏کند یا نه؟ حضرت فرمود: آرى. سپس پرسیدم چند وقت به چند وقت؟

حضرت فرمود: بنا به منزلتى که نزد خدا دارد، هر هفته، هر ماه یا هر سال. بعد پرسیدم به چه شکلى نزد خانواده‏اش حضور می ‏یابد؟ پاسخ داد: به صورت پرنده‏اى لطیف که بر دیوار خانه ‏شان فرود آید و بر آنان مشرف گردد و هرگاه که آنان را در خیر و خوبى بیند، در شادى و سرور شود و هرگاه که آنان را در سختى و حاجتى بیند، غمگین و اندوهناک گردد».

روایاتى که به این مضمون باشد بسیار است و مؤلّف معتقد است که تصوّر نمودن شخص به صورت پرنده‏اى لطیف، از باب تجسم ارواح است.

مضمون و معنایى را که در روایت فوق وجود دارد ممکن است بتوان به نحوى از این سخن خدا فهمید که:

وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذین قُتِلُوا فِى سَبیلِ‏اللَّهِ اَمْواتاً بَلْ اَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ * فَرِحینَ بِما اتاهُمُ‏اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ اَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاهُمْ یَحْزَنُونَ * یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمهٍ مِنَ‏اللَّهِ وَفَضْلٍ وَاَنَ‏اللَّهَ لا یُضیعُ اَجْرَا الْمُؤْمِنینَ.

مراد از «استبشار» دریافت بشارت و شادمان گشتن به آن است. و عبارت یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمهٍ … توضیح و بیان همان عبارت:وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا است. بنابراین، این آیات مى‏رسانند که کشته شدگان در راه خدا ازاین که افراد خانواده‏شان را در نعمت و فضل و انتفاى خوف و حزن می ‏بیند، خوشحال و شادمان می گردند.

و نیز می ‏رسانند که بازماندگان این افراد، عمل صالح انجام می دهند و چون خداوند اجر مؤمنین را ضایع نمی گرداند، نیکیهاى آنان را به حساب می ‏آورد و از بدیهایشان درمی گذرد و برکات خویش را بر آنان افاضه می نماید. کشته شدگان، همه اینها را می ‏بینند.

این آیه نیز در معنا شبیه آیه فوق است:وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرىَ‏اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ اِلى‏ عالِمِ ِلْغَیْبِ وَالشَّهادَهِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

منبع؛

حیات پس از مرگ ،علاّمه طباطبائى

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا