سلامتصفحه اصلی

پیشگیری از اعتیاد

هفته مبارزه با مواد مخدرشعار سال 1401: یاری گر هم باشیم :همه با هم نه به اعتیاد

 

تا به حال شنیده اید که اغلب افراد می گویند مراقب فرزندان خود در دوران نوجوانی باشید ، این مسئله چرا در بیان مردم جامعه باب شده است ؟ مگر افراد در نوجوانی و یا جوانی چه کاری می خواهند انجام دهند ؟ آیا والدین در این سن باید بیشتر به فرزندان خود توجه کنند ؟

همانطور که می دانید دوران نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی افراد می باشد که نه تنها افراد بلکه خانواده آن ها نیز در این دوران با چالش ها و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم خواهند کرد .

اما چرا این دوران ، بحرانی ترین دوران زندگی افراد است ؟ در این زمان نوجوانان به دنبال کسب هویت و استقلال خود بوده و به همین دلیل دست به انجام کارهای مختلفی خواهند زد . آن ها در این دوران بسیار تاثیر پذیر بوده و دوستانشان در زندگی نقش پررنگی خواهند داشت .

نوجوانان در این دوران نه تنها ریسک پذیر خواهند شد بلکه ممکن است دست به انجام کارهایی بزنند که اغلب در آینده برای آن ها خطرساز شود . از جمله کارهایی که ممکن است جوانان در این زمان انجام دهند ، مصرف مواد مخدر و یا مشروبات الکی می باشد .

متاسفانه اعتیاد امروزه در بین نوجوانان و جوانان بسیار شیوع پیدا کرده است و به همین به یکی از دغدغه های والدین تبدیل شده است . دلایلی همچون در دسترس بودن موادمخدر ، همگانی شدن آن ، دوستان ناباب و غیره باعث شده است که جوانان به مصرف آن روی بیاورند .

بی شک پس از خواندن این بخش از مقاله تمامی افراد به پیشگیری از مصرف مواد مخدر فکر می کنند ، اما آیا به همین سادگی است ؟ چگونه می توان از مصرف مواد مخدر پیش گیری کرد تا نیازی به درمان آن نباشد ؟ همراه ما باشید .

تمام پدر و مادرها از اعتیاد فرزندانشان وحشت دارند ، آن ها می دانند مصرف مواد مخدر ، الکل و یا روانگردان ها خطر داشته و اغلب پیامدهای جبران ناپذیری برای فرد دارد . اما این نگرانی والدین از کجا سرچشمه می گیرد ؟

والدین می دانند که این احتمال وجود دارد که فرزندانشان نیز به مواد مخدر آلوده شوند . اما زمانی که این اتفاق می افتد ، آن ها فراموش می کنند که چه وظیفه ای دارند یا باید چه کاری انجام دهند . از جمله رفتاری غلط والدین در این مواقع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پدر و مادر به جای اینکه با آرامش به فرزند خود امید دهند که می تواند این مواد را ترک کند ، مدام در حال گله و شکایت از فرزندان خود هستند .

آن ها حق انتخاب به فرزندان خود نمی دهند و تنها دستور می دهند که باید مواد مخدر را ترک کنی .

وظیفه پدر و مادر به عنوان نزدیک ترین فرد به او ، این است که باید راهنمایی کنند ، کنترل کردن هیچ چیز را تغییر نخواهد داد .

والدین باید فرزندان خود را از عواقب کارهایشان مطلع کنند ، تنبیه کردن راه چاره نیست .

والدین باید راه درست را به فرزندان خود نشان دهند ، نه اینکه با خط و نشان کردن آن ها را تهدید کنند .

شیوه های مختلف پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

مانطور که می دانید خانه اولین محل رشد و پرورش افراد می باشد ، به همین دلیل محیط خانه و اعضای آن می تواند بسیار تاثیر گذار بر زندگی فرد باشد . در ادامه برخی از شیوه های پیشگیری از اعتیاد که والدین می توانند به کار گیرند را معرفی خواهیم کرد .

به نوجوانان خود اجازه دهید تا تصمیم گیری کنند

زمانی که افراد خودشان تصمیم گیرنده باشند ، قبل از هر تصمیمی خوب فکر کرده و پس از آن مسیر خود را انتخاب می کنند . در نتیجه به آن ها اجازه دهید خودشان در مورد عواقب کارهایشان فکر کرده و انتخاب کنند .

به فرزندان خود اعتماد به نفس دهید

افرادی که دارای عزت نفس و اعتماد به نفس هستند در ارتباط با دیگران و دوستان خود ، استقلال داشته و خود را باور دارند . به همین دلیل دوستان آن ها کمتر به خود اجازه می دهند تا در زندگی آن ها دخالت کنند .

نوجوانان را به دنبال فعالیت های سالم بفرستید

می توانید فرزندان خود را با انجام تفریحات سالم تشویق کنید ، به طور مثال آن ها می توانند سرگرمی هایی همچون ورزش ، دورهمی ، تفریح با دوستان و غیره را انتخاب کنند . همچنین آن ها در کلاس های ورزشی و یا موسیقی ثبت نام کنید .

والدین تنها زمانی می توانند به فرزندان خود کمک کنند که خود اطلاعات زیادی در مورد مواد مخدر ، اعتیاد و پیامدهای آن داشته باشند . به همین دلیل از طریق مجله ، کتاب ، شبکه های اجتماعی و غیره اطلاعات خود را افزایش دهید .

طلاعات مفید خود را در اختیار فرزندان خود بگذارید

لازمه این روش این است که شما اطلاعات کاملی داشته باشید ، با او صحبت کرده ، نظرات و عقاید خود را در میان بگذارید و همچنین گوش شنوا برای شنیدن عقاید او نیز داشته باشید . هنگام شنیدن نظرات او واکنش و عکس العمل های پرخاشگرانه نشان نداده و تنها به حرف هایش گوش کنید .

نظر او را در مورد اعتیاد جویا شوید

روش های مختلفی وجود دارد تا بتوانید عقاید او را در مورد اعتیاد جویا شوید ، به طور مثال در زمان مهمانی و دیدار با آشنایان ، هنگام پخش مستند و یا فیلم هایی که مرتبط با اعتیاد است و یا دیدار با یک شخص معتاد .

موارد گفته شده می تواند روزنه ای باشد تا شما با عقاید و نظرات فرزند خود در مورد اعتیاد به مواد مخدر آشنا شوید . اما آیا این آشنایی از مصرف مواد مخدر جلوگیری خواهد کرد ؟ خیر ! تضمین کننده نمی باشد اما روش بسیار مفیدی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است .

ی شک والدین نقش تعیین کننده و مهمی در آینده فرزند خود دارند ، علاوه بر روش هایی که معرفی کردیم والدین باید مراقب رفتار و طرز فکر خود نیز باشد . زیرا اغلب فرزندان در آینده رفتار پدر و مادر خود را تقلید خواهند کرد .

به طور مثال پدرانی که اعتیاد داشته و فرزندانشان از مصرف آن ها با خبر است ، می توانند دلیلی برای اعتیاد فرزندانشان در آینده باشند . پس به خاطر فرزندان خود مراقب رفتارهایتان باشید و سالم زندگی کنید .

علل خانوادگی بروز اعتیاد

گاهی ممکن این بیماران به دلیل مشکلات موجود در خانواده ، اعتیاد پیدا کرده باشند . زمانی که صبر و تحمل آن ها زیر بار مشکلات خانوادگی تمام شده باشد به دنبال راهی برای فرار هستند و متاسفانه مصرف مواد را انتخاب می کنند .

اعتیاد یکی از هم خانه ها

افرادی که در خانواده هایی زندگی می کنند که یکی از اعضای خانواده اعتیاد دارد ، احتمال اینکه به مواد مخدر روی بیاورند بیشتر است . به این دلیل که آن ها از طرفی دیگر ترس به مواد ندارند و از طرف دیگر نسبت به دیگران دسترسی آسان تری به مواد مخدر دارند .

کنترل بیش از اندازه فرزندان

گاهی والدین فکر می کنند که محدود کردن فرزندان راه چاره برای جلوگیری آن ها برای مبتلا شدن به اعتیاد می باشد . اما اینطور نیست ، برخی از افراد زمانی که بیش از اندازه در زندگی کنترل شوند نسبت به دیگران بیشتر دست به کارهای مجرمانه می زنند .

مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا