صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ اشکذر

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان
السلام علیک یا اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
دومین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر
حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر

موضوع اصلی خطبه اول:
یکی از وظایفی که بر عهده والدین است و بر عهده مربیان و معلمان هست این است که جایگاه وجدان اخلاقی را و جایگاه فطرت خدادادی را به نوجوان و جوان بشناسانند و او را از حرف شنوی از این نعمت بزرگ الهی هدایت نمایند

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
در هفته ‌های قبل عرض کردیم که خدای متعال سه نعمت بزرگ به انسان داده است اگر کسی از آنها پیروی کند سعادتمند خواهد شد و اگر مخالفت کند اهل شقاوت و بدبختی خواهد بود
اول: عقل
دوم: دین و شریعت
سوم: فطرت حق ‌خواهی و دین خواهی
که خدا به انسان ‌ها عنایت کرده که به واسطه آن هر انسانی خواهان خوبی ‌هاست و از زشتی ‌ها و بدی ‌ها متنفر است
که در اصطلاح روانشناسی امروز از این فطرت الهی و خدادادی به عنوان وجدان اخلاقی یاد می‌شود
در ادامه بحث هفته قبل جای این سوال هست که اگر خدای متعال در درون هر انسانی گرایش به ارزش ‌ها قرار داده است و هر انسانی از ضد ارزش و ضد ارزش ها متنفر است چرا ما می ‌بینیم نوجوانان و جوانانی که به ندای فطرت خود و به فریاد وجدان اخلاقی خود گوش فرا نمی ‌دهند و احیانا با آن مخالفت می ‌کنند و در مقابل آن می ایستند ؟
گفته ‌اند سر روگردانی هر انسان مخصوصا نوجوان و جوان از شنیدن صدای فطرت و وجدان اخلاقی دارای عوامل متعددی است اول: سوء تربیت در محیط خانواده
گفتیم:
کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى اَلْفِطْرَهِ حَتَّى یَکُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ أَوْ یُنَصِّرَانِهِ أَوْ یُمَجِّسَانِهِ
هر نوزادى بر فطرت توحید و اسلام متولّد مى شود؛ و این فطرت همچنان ادامه دارد تا پدر و مادر او را به آیین یهود و نصرانیت بار آورند
هر فرزندی که به دنیا می آید ذاتا خداجو و خداپرست و خدا خواه است ولی این پدر و مادر هستند که او را به دینی غیر از دین حنیف اسلام می ‌کشانند
این پدر و مادر هستند که فرزند را از دین جدا می ‌کنند و الا هر مولودی و هر فرزندی که به دنیا می آید دینش همان دین فطری اسلام است
پس چرا عده ‌ای در سنین نوجوانی و جوانی به بزه کاری و فساد و تباهی روی می ‌آورند یکی اش به خاطر این است که این ها در محیطی تربیت شده اند و در خانواده ‌ای بزرگ شده اند که در میان آن ها انجام کارهای خلاف عقل و خلاف فطرت و خلاف دین صورت می ‌گرفته است
و این نوجوان به این اعمال زشت عادت پیدا کرده است به این رفتار ناپسند عادت پیدا کرده و می ‌دانید که ترک عادت برای انسان کار بسیار سختی ا‌ست و هرکسی نمی ‌تواند هر عادتی را به راحتی ترک نماید
امام حسن مجتبی (ع) فرمودند:
العادات قاهرات فمن اعتاد شیئا فی سره و خلواته فضحه فی علانیته و عند الملا
عادت ‌ها قدرتمند هستند و بر انسان غلبه پیدا می ‌کنند، پس هر کس در سر و خلوت خود به چیزی معتاد شود، آن عادت بد، در آشکار و نزد مردم او را رسوا خواهد کرد
عادت ‌ها انسان ‌ها را مقهور خودشان می کنند یعنی انسان ها را تسلیم خودشان می کنند اگر کسی به چیزی معتاد شد بسیار سخت که از یک کاری که به آن اعتیاد دارد دست بردارد
نمونه بارز و مصداق کامل ان کسانی هستند که آلوده می شوند و اعتیاد پیدا می کنند به مصرف مواد مخدر
ملاحظه می ‌کنید که گاهی با چندین بار کمپ رفتن و چندین بار ترک دادن و قرص هایی برای ترک اعتیاد مصرف کردن می بینیم که نمی تواند ترکش نماید آنقدر عادت چیز مهمی است
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
عادت ‌ها انسان ‌ها را مقهور خودشان می ‌کنند و کسی در جای خلوت و پنهان به چیزی عادت کرد وقتی که در میان مردم می آید مفتضح می شود
ببینید یکی از جاهایی که خلوت هست نسبت به جاهای دیگر همین محیط خانواده است
یک محیط پنهان از دید مردم هست اگر کسی در محیط خانواده به رفتار زشت و اخلاق زشتی عادت پیدا کرد وقتی هم که بیرون می آید می‌بینی اهل تباهی و فساد و گناهان است
دوم: داشتن رفیق بد و تبلیغات بد
گاهی یک نوجوانی در محیط خانواده بسیار خوب تربیت شده اما آمده در مدرسه و یا حتی در دبستان با دانش ‌آموزانی آشنا شده که ولنگار بودند و با دانش ‌آموزانی آشنا شده که بی ‌توجه بودند می بینیم فرزند هم از آن‌ها تاثیر پذیرفته است
لذا به ما توصیه کردند که با هر کسی دوست نشوید و همین طور توصیه کردند که مواظب باشید فرزندان تان با هر کسی عقد اخوت نبندند با هر کسی رفاقت نکنند
و اصولا دین انسان همراه است با ددینی که رفیق او دارد یعنی چه بسا انسان ‌هایی که دین شان را از طریق رفیق شان می گیرند
پیامبر عظیم الشان الشان اسلام (ص) فرمودند :
المَرءُ عَلى دینِ خَلیلِهِ ، فَلیَنظُر أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر دین روش دوست خود است پس هر یک از شما باید بنگرد که چه کسى را به دوستى بر مى گزیند
امیرالمومنین حضرت علی (ع) فرمودند:
از آن کسی که تو را به انجام کارهای باطل خشنود می کند و راضی می کند و تو را با کارهای بیهوده کارهای بیخود و شوخی ‌های بی خود و نشست ‌های غیر ضروری تو را به این ها سرگرم می کند این بیشترین خیانت را نسبت به تو انجام داده است
لذا به ما سفارش کردند که با اهل خوبان بشینید از نشست و برخاست با بدان فاصله بگیرید فرمودند:
قارِنْ اَهْلَ الْخَیْرِ تَـکُنْ مِنْهُمْ وَ بایِنْ اَهْلَ الشَّرِّ تَبِنْ عَنْهُمْ
با خوبان معاشرت کن تا از آنان باشى و از بدان دورى کن تا از آنان نباشى
پس یکی از عواملی که سبب می شود نور وجدان اخلاقی کم سو بشود و کم فروغ شود این است که انسان با انسان ‌های بد و ناباب نشست و برخاست داشته باشد و جوان و نوجوان ما رفیقان نامناسب انتخاب کند
سوم: پیروی از شهوات و امیال
قبل تر هم عرض کردیم همیشه بین وجدان اخلاقی و شهوات و امیال ها تعارض و جنگ و نزاع وجود دارد گاهی وقت ها دل شما شما را به سمتی می ‌کشاند ولی عقل شما و فکر شما و وجدان اخلاقی شما ، شما را به سمت دیگری می ‌کشاند
آن کسی که در درگیری بین وجدان اخلاقی و شهوات و امیال پاسخ مثبت به وجدان اخلاقی نمی ‌دهند و در حقیقت آنچه را که هوا های نفسانی اش اقتضا می ‌کند آن راه را در پیش می ‌گیرد این هم با دست خودش کم کم نور فطرت را و نور وجدان اخلاقی را کم سوء می ‌کند تا اینکه می ‌تواند به خاموشی آن برسد
البته نور فطرت را هیچ‌کس نمی ‌تواند به طور کلی خاموش نماید
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ
پس تو مستقیم روی به جانب آیین پاک اسلام آور در حالی که از همه کیشها روی به خدا آری، و پیوسته از طریقه دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد، این است آیین استوار حق، و لیکن اکثر مردم از حقیقت آن آگاه نیستند
خدای متعال دین را بر اساس با فطرت بشر تشریح کرده بعد فرمود: نمی توانید این فطری بودن را از انسان بگیرد آن را تبدیل نمی توان کرد اما کم فروغ می شود کم نور میشود
اعمال انسان گاهی نور فطرت را نور وجدان اخلاقی را کم سوء می ‌کند تا جایی که شما دیگه قدرت بهره ‌برداری از آن را ندارید تا جایی که فطرت شما مانند عقل شما مغلوب هواهای نفسانی قرار می ‌گیرد
لذا به ما توصیه کردند از شهوت رانی و پیروی از شهوات پرهیز کنیم چرا که وقتی شما پیروی از هواهای نفسانی و شهوت و اغراض کردید به سمت گناهان دیگر سوق پیدا می ‌کنید
حدیث زیبا از امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:
اِهجُروا الشَّهَواتِ ؛ فإنَّها تَقودُکُم إلى رُکوبِ الذُّنوبِ و التَّهَجُّمِ علَى السَّیّئاتِ
شهوت ها را ترک گویید؛ زیرا که شهوت ها شما را به سوى ارتکاب گناهان و هجوم آوردن به سوى بدى ها مى کشانند
از شهوت ‌ها و امیال و هواهای نفسانی فاصله بگیرید چرا که این شهوت ‌ها شما را به سوی گناهان بزرگی هدایت می کند و حالت تهاجم و شتاب گرفتن بر سیئات را برای شما فراهم می ‌کنند هرچه انسان بیشتر گرفتار شهوت بشود بیشتر از فطرت فاصله می گیرد از عقل فاصله می گیرد تا حتی به جایی می ‌رسد که عقل او هم می شود یکی از پیروان هوای نفسانی
کَم مِن عَقلٍ أسیرٍ تَحتَ هَوى أمیرٍ
چه بسا خردى که اسیر هوسى چیره است
وظیفه نهایی:
پس یکی از وظایفی که بر عهده والدین است و بر عهده مربیان و معلمان هست این است که جایگاه وجدان اخلاقی را و جایگاه فطرت خدادادی را به نوجوان و جوان بشناسانند و او را از حرف شنوی از این نعمت بزرگ الهی هدایت نمایند

امیدواریم انشالله خدای متعال دل همه ما را به نور معارف قرآن و آثار اهل بیت علیهم السلام منور فرماید توفیق عبادت و بندگی را بیش از پیش به همه عنایت کند
پروردگارا به حق محمد و آل محمد همه ما را ببخش و بیامرز امر و عاقبت ما را ختم بخیر بفرما روح بلند امام و شهدا را شاد فرما
به حق محمد و آل محمد فرج امام عصر علیه السلام را تعجیل فرما وجود مبارکش را از ما راضی دعاهایی که در حال ایمان دارند شامل حال ما هم قرار بده ما را از برکات این ماه شریف بهره ‌مند فرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لفی خسر/الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم: 
اشاره به مناسبت های هفته پیش رو :
سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) / روز جمهوری اسلامی ایران
توفیقات جمهوری اسلامی ایران / مسئله حجاب در کشور و راه برون رفت از آن

بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

برادران و خواهران ایمانی باز هم خودم و همه را به تقوا سفارش توصیه می ‌کنم به امید اینکه انشالله خداوند به برکت این روزهای عزیز آغاز سال نو و سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی و آغاز ماه ضیافت الله ماه مبارک رمضان الکریم به همه ما توفیق کسب آن تقوایی را عنایت کند که ائمه معصومین علیهم السلام ما را جزو شیعیان واقعی خودشان بدانند انشاالله
بخش اول:
دعاهای حضرت سجاد (ع) در ورود به ماه رمضان
در هفته قبل به مناسبت اولین جمعه ماه مبارک رمضان چند تا از فراز های دعای امام سجاد علیه السلام که هنگام ورود به ماه مبارک است و درخواست ‌هایی که حضرت از خدای متعال درار رمضان داشتند را خدمتتون ترجمه کردم
این هفته هم خطبه نماز جمعه را مزین کنم به ترجمه چند فقره دیگر از این دعا:
یکی از درخواست ‌های امام سجاد در ماه رمضان از خدای متعال این است که می گوید:
خدایا به ما این لطف را این توفیق را بده که بتوانیم با همه کسانی که با هم اختلاف داشتیم نزاع لفظی داشتیم از با اینها آشتی کنیم اهل سلم و سازش باشیم با کسانی که با هم دشمنی می ‌کردیم مگر یک عده را که ما در حقیقت نمی ‌خواهی با آن‌ها از سر سلم و دوستی وارد شویم و اهل مسالمت با آن‌ها باشیمآنها کسانی ‌اند که درباره تو و به تو دشمنی کردند
ببینید گاهی دشمنی و اختلاف با کسی جنبه فردی دارد خب اینجا جای گذشت است اما گاهی دشمنی انسان و نفرت انسان از قومی مربوط به شخص خود او نیست در حقیقت برای خدا با کسی دشمنی می کند
برای خدا با کسی اختلاف پیدا می کند با کسی قهر می کند ارتباط را قطع می کند یعنی شما به عنوان یک مومن و مسلمان می بینید که یک فردی احکام الهی را حرمت شکنی می کند یک خورده توجه تان را به او کم می کنید و ارتباط خود را با او کم می کنید
می ‌بینیم در اعتقادات دینی اش گرفتار مشکل است یا درباره احکام دین سهل انگاری یا ولنگار است
از این چنین فردی نفرت داری از این فرد بدت می آید اما انگیزه شخصی نداری دلیل اینکه از این آقا بدت می آید حرمت شکنی نسبت به مقدسات دینی است
خدایا به ما توفیق بده اهل سلم و مدارا و گذشت باشیم نسبت به همه مگر آن کسانی ‌که به خاطر تو و درباره تو با آنها دشمنی کردیم
در ادامه فرمودند:
خدایا این توفیق را به ما بده که در ماه مبارک رمضان با اعمال صالح و اعمال پاکیزه ‌ای که انجام می ‌دهیم  به تو تقرب بجوییم اآن اعمال پاکیزه‌ای که ما را از گناهان پاک می ‌کند و ما را حفظ می ‌کند که اعمال زشت را از سر بگیریم
ببینید به هرحال چون ماه مبارک رمضان است به عنوان یک مسلمان بسیاری از گناهان که ارزش روزه ما را پایین می آورد یا بی ‌ارزش می ‌کند انجام نمی ‌دهیم بیشتر مواظب هستیم
اما مهم این است که این مواظبتی که انسان در مبارک رمضان پیدا می کند که بهتر از ماه ‌های قبل خودش را کنترل می کند بتواند این حالت را برای ماه ‌های بعد رمضان هم حفظ کند و این چیزی که امام سجاد علیه السلام از خدا درخواست می کند و باید این دعا درخواست همه ما باشد
امیدوارم انشاالله خدای متعال ما را در این مسیر موفق و موید بدارد
بخش اول:
مناسبت های هفته پیش رو
اول:
روز دهم ماه رمضان (فردا) وفات بانوی بزرگ اسلام خدیجه کبری سلام الله علیها است
آن بزرگواری که در قرآن کریم به عنوان یکی از مادران مومنین و مومنات از ایشان نام برده شده است
شما می دانید از نگاه قرآن کریم از نگاه وحی خدای متعال زنان پیغمبر اُمَهاتُ المُومِنین هستند
یعنی مادران مومنین به حساب می آیند
این بزرگوار از زنان پیغمبر هست و افتخار این را که جزو ام المومنین باشد و از طرف دیگر این بزرگوار ام الائمه النجباء است یعنی مادربزرگ همه ائمه اطهار علیهم ‌السلام و از یک جهت مادر امیرالمومنین هم هست از این جهت که امیرالمومنین دوران کودکی شان را در خانه پیامبر اکرم و در کنار حضرت خدیجه کبری سلام ‌الله ‌علیها گذراندند در حقیقت می‌توان عنوان مادری را هم برای حضرت خدیجه نسبت به علی بن ابیطالب علیه السلام قرار داد
در میان زنان پیغمبر اکرم
حضرت خدیجه سلام ‌الله ‌علیها
موقعیت خاصی دارد
اول: جز اولین زنی بود که به حضرت ایمان آورد از میان زنان که مدینه
علایم و نشانه ‌هایی وجود دارد که ایمان او ایمان سوری نبود ایمان همراه با هیجان نبود ایمانی بود که از عمق دل او ریشه داشت در عمق وجود او ریشه داشت
نشانه اش چیست؟
آن فداکاری که در راه عقیده به دینش کرده استآن چیزی که نشان می دهد که وزن اعتقاد ما چقدر است آن عملی است که انجام می ‌دهیم
شما چقدر حاضرید برای دین سرمایه ‌گذاری بکنی پول بدی جان بدی فداکاری بکنی خودت را به سختی بندازی هرچه شما بیشتر در راه دین از وجود خود از وجود خانواده از امکاناتی که در اختیارتان هست از مال و ثروت خود بیشتر کار بکنی معلوم می شود اعتقاد تو محکم ‌تر است
مهم است که انسان چقدر بر عقیده اش سرمایه گذاری و فداکاری می کند
شما وقتی زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها می ببینید متوجه می شوید که فداکاری که این بزرگوار کرد نشانه رسوخ ایمان در همه تار و پود وجود او بود
ایثاری که نسبت به اموال فراوانی که داشت انجام داد و همه را در اختیار پیامبر اکرم قرار داد و پیامبر همان ها را صرف اسلام کرد صرف ترویج دین و گسترش اسلام کرد
خدای متعال انفاق مسلمان ‌ها در راه اسلام و در صدر اسلام را به دو قسم تقسیم می نماید
اول:
انفاقی که عده ‌ای از مسلمانان قبل‌ از فتح داشتند
دوم:
انفاقی که بعد از فتح و پیروزی داشتند
این ها مثل هم نیست چرا برای اینکه انفاقی که انسان بعد از فتح و پیروزی بر دشمن می کند در حقیقت نشان دهنده اینست که این آقا در راهی دارد هزینه می کند که می داند قطعا نتیجه می ‌گیرد
مثلاا کسانی که بعد از پیروزی انقلاب در راه انقلاب فداکاری کردند حالا اموالشون را هزینه کردند یا حتی زندان رفتند اذیت شدند و مشکلات را تحمل کردند
اما اگر کسی انفاق کند در آن زمانی که تاریکی همه جا را گرفته و احتمال موفقیت کم و ناچیز است و اگر کسی که آن دوران فداکاری کرد زجر کشید سختی کشید و مشکلات را تحمل کرد این نشان دهنده این است که در اعتقادش خیلی قوی است
یعنی با اینکه امید به پیروزی کم است اما نهایت فداکاری را می کند مثل اینکه در زمان خودمان مثل آن کسانی که در زمان رژیم پهلوی برای دفاع از اسلام برای دفاع از مرجعیت برای دفاع از دین رفتند و شکنجه شدند اذیت شدند و تبعید رفتند و یا کشته شدند با اینکه در زمان طاغوت احتمال پیروزی جبهه انقلابیون بر رژیم خیلی کم بود
یعنی تا آن سال ‌های آخر کسی احتمال نمی ‌داد که این زحمت ‌ها به نتیجه برسد اما آن کسانی که در آن زمان یعنی در زمانی که نتیجه انقلابی بودن و مخالفت با رژیم پهلوی خیلی محسوس نبود معلوم نبود که آیا موفقمی شویم یا نمی شویم علایم و نشانه ‌هایی هم بود که این انقلاب پیروز نخواهد شد
کسی که در آن زمان فداکاری کردند و خود را به زحمت انداختند این نشان دهنده اعتقاد راسخ و قوی آن ‌هاست
لذا قرآن کریم هم آن کسانی که در زمان پیغمبر اکرم انفاق کردند را به دو دسته تقسیم می کند:
آن کسانی که قبل از فتح و پیروزی انفاق کردند را برتر و مهم تر از آن کسانی می داند که بعد از پیروزی و نصر اسلام انفاق کردند
نهضت خدیجه کبری سلام الله علیها آن وقتی بود که مال خود را در راه خدا داد و در اختیار پیغمبر قرار داد که معلوم نبود درصد موفقیت پیغمبر چقدر باشد این قدر سخت بود اوضاع بر پیامبر اکرم (ص) و چند نفر که ایمان آورده بودند
این ‌ها ناچار شدند که مکه را ترک کنند و به مدینه هجرت کنند
درآن زمان اگرکسی فداکاری کرد این نشان دهنده شان و جایگاه ویژه ‌اوست
دوم:
در هفته پیش رو دوازدهم فروردین را داریم که روز جمهوری اسلامی و روز تثبیت جمهوری اسلامی است
که بعد از اینکه این نظام اسلامی بر اساس رای مردم شکل گرفت و نظام اسلامی با رای مردم تثبیت شد بعد ها امام عظیم الشان و راحل ما روز دوازده فروردین را روز عید دینی و ملی از آن یاد کردند
عید دینی ما بود و در ردیف غدیر و امثال این ها قرار داشت چرا که روزی بود که عده کثیری از مومنان یک کشور جمع شدند و با رای که دادند گفتند ما خواهان اجرای احکام دین هستیم
چه توفیقی از این و خدمتی به دین بهتر از این که میلیون ‌ها انسان با شرکت در یک رای ‌گیری اعلام کنند که ما خواهان نظام اسلامی هستیم
جمهوری اسلامی که با رای مردم تثبیت شد قدرتی داد به اسلام قدرتی داد به مسلمان ‌ها و زمینه و بستر اجرای احکام دین را فراهم کرد
بنابراین عید دینی ماست و بلکه عید ملی ما هم هست
چرا که با تثبیت نظام جمهوری اسلامی در دوازدهم فروردین ‌ماه پنجاه و هشت که با رای مردم شکل گرفت موفقیت ‌های بزرگی نصیب ایران اسلامی شد
و رشد آن در دنیا بی ‌سابقه ‌است
موفقیت ‌های بزرگی که برای ایران از طریق انقلاب اسلامی پیدا شده است و از طریق انقلاب اسلامی ایران به آن جایگاهی رفیع دست پیدا کرده است
این عید ، عید ملی هم هست یعنی از این جهت که غیر انقلابیون غیر مسلمونا هر ایرانی باید خوشحال باشد به خاطر این موقعیت جهانی که ایران اسلامی پیدا کرده است و از این کشور دفاع کرده و خدمات بزرگی و ارزشمندی به هر حال برای این کشور اسلامی به وجود آورده است

می دانید دشمن هم در عین اینکه با ملیت ما دشمنی می ‌کند و بار ها اعلام کردند که ما ملت ایران را باید سرکوب بکنیم و نابود بکنیم اما عمده دشمنی آن ‌ها با اسلامیت نظام هست
آنها با جمهوری که باب طبع آنها باشد که مخالفت ندارند و این برای استکبار جهانی فرق نمی ‌کند که
رئیس یک کشوری رییس جمهور باشد یا پادشاه باشد یا شیخ باشد یا هر کسی دیگر باشد چه فرقی می کند
اگر نظام ما نظام جمهوری بود مثل نظام های جمهوری دیگه مثل ترکیه
یا پادشاهی بود مثل عربستان
یا شیخی بود مثل کشورهای عربی دیگه این ها مخالفت نداشتند
مخالفت استکبار جهانی با انقلاب اسلامی و ایران اسلامی به خاطر اسلامیت آن است حتی اگر به اسلامی هم عمل نشود برای آن‌ها مهم نیست
مگر کشور همسایه ما پاکستان اسم جمهوری اسلامی پاکستان نیست و در اسم با هم مشترک هستیم اخیرا طالبان آمده به عنوان امارات اسلامی نام گذاشته برای کشور افغانستان را
این ها برای دشمن درد سرساز نیست
آنچه که موجب دردسر و گرفتاری دشمن شده است و می ‌شود این که مسلمون‌ها تلاش کنند احکام الهی را اجرا کنند که اگر مجری احکام دین بودند قطعا آمریکا و کل استکبار جهانی به هر حال ضرر خواهند کردند و آن‌ها از هر طریقی که بتوانند وارد می شوند که به هر حال انقلاب اسلامی ما را به شکست بکشاند
امروز هم که به تعبیر رهبری یک جنگ ترکیبی برای از بین بردن اسلامیت نظام به راه انداختند
آنها می خواهند قداست احکام دین را بشکنند

بخش سوم: مسئله حجاب
این حرکتی که علیه حجاب اسلامی آغاز شده و دشمن برآن اصرار می کند این برای این است که این ها از این طریق حرمت و تقدس احکام دین را بشکنند این دشمنان اهدافی را دنبال می ‌کنند:
اول:
شکستن احکام مسلم دین است که یکی حجاب است
دوم:
برداشتن حجاب از سر زنان مسلمان و ویران کردن بنیان خانواده
سوم:
متهم کردن روحانیت به تصاحب
عجیب اگر به شما عرض کنم با این فضای مجازی ارتباط داشته باشید گاهی با چهره ‌های منافقی برخورد می ‌کنید و حرف هایی از آن‌ها می ‌شنوید بعضی از کسانی که تو این جریان حجاب مخالف بودند با حجاب اجباری و گفتند حجاب امری اجباری نیست
گفتند: باید زنان ما آزاد باشند هر کی می ‌خواهد حجاب داشته باشد
از همان طیف عده ‌ای دوباره در این فضای مجازی به روحانیت حمله می کنند که شما روحانیون چرا چیزی نمی گویید ائمه جمعه ها چرا ساکت هستید دولتی ها چرا ساکتید
چرا را یک منکری انجام می گیرد و شما هیچ چیزی نمی گویید
ببینید این منافقینی که آن روز از بی ‌حجابی دفاع می ‌کردند و حجاب اجباری را مخالفت می ‌کردند امروز طرفدار حجاب هستند
این منافقین را باید بشناسیم
آنها کسانی هستند که افراد و اهداف سیاسی را دنبال می ‌کنند
چهارم:
یکی از اهدافی که دشمن در این راستا یعنی در راستای ترویج بی ‌حجابی در حال انجام دادن است که :
اختلاف بیندازد و جامعه ما را دو قطبی کند یعنی :
عده ‌ای طرفدار حجاب کامل
عده ‌ای طرفدار حجاب و آزادی در جامعه
و بین این ‌ها در سطح جامعه برخوردهایی صورت بگیرد که نتیجه این برخورد تنفر باشد و جدایی از یکدیگر باشد
مثلا اگر شما به عنوان یک مرد یا زن مسلمان یک جایی با یک خانم بد حجاب یا بی حجاب تذکر زبانی دادید او هم به شما بد بگوید شما هم به او بد بگویید و بین شما دو نفر شقاق و اختلاف و تنفر باقی بماند و از این طریق جامعه دو قطبی ایجاد کنند :
یعنی تنفر ایجاد کنند بین اقشار جامعه به اسم طرفداری از حجاب یا طرفداری از بی ‌حجابی
این نکته ‌ایست که باید خیلی توجه داشته باشیم
همه ما موظف امر به معروف و نهی از منکر هستیم
اما به عنوان یک فرد مسلمان باید ملاحظه این امر را هم نماییم: که مبادا رفتار خشن و تند ما موجب بغض و عداوت و دشمنی شود
بله با زنان بدحجاب یا بی ‌حجاب باید برخورد قضایی شود
ما هم از دولتمردان و دستگاه قضایی همین توقع را داریم که وظیفه دینی خود را به شکل قاطع انجام دهند
دولت باید کار را از خودش شروع کند یعنی چه یعنی باید قانون بگذارند و اگر قانون گذاشته شد به اجرا در بیاورند که نباید در هیچ مرکزی از مراکز دولتی در کشور زن بی ‌حجاب یا بد حجاب وجود داشته باشد

در این هنگام مردم نمازگزار شهرستان اشکذر در مصلی اقامه نمازجمعه ندای نکبیر سر دادند
دقایق پایانی خطبه دوم:
از نگاه مذهب ما زنان نسبت به امر حجاب به سه دسته تقسیم نمی شوند :
زن باحجاب و زن بدحجاب و زن بی ‌حجاب
ما این جور چیزی نداریم
زنان مسلمان به دو قسم تقسیم می شوند:
(زنان محجبه و با حجاب) و (زنان بی ‌حجاب)
یعنی آن کسی که حجاب کامل ندارد و آن قسمت ‌هایی از بدن را که باید بپوشاند نمی ‌پوشاند و در معرض دید قرار می دهدآن زن هم بی ‌حجاب است
ببینید ما بر این باور هستیم بارها گفتم و بزرگان دیگه هم فرمودند:
اگر خواسته باشیم به زنان جامعه مان تفهیم کنیم که در اسلام ما اعتقاد به حجاب داریم باور به حجاب داریم
آن کسانی که در راس مسولیت و قدرت هستند باید حداقل برای ادارات نهاد ها بنگاه ‌ها و مراکز دولتی و بعد از آن شرکت ‌های خصوصی و غیر خصوصی حجاب را اجباری نمایند
عجیب است که اگر ما بگوییم حجاب باید قانون شود میگن آقا خلاف آزادی است ولی اگر در اروپا بی ‌حجابی را قانون کنند بگویند شما اگر مسلمان هم بودی نمی توانی حجاب داشته باشی پس آن هم خلاف آزادی است
آنها فرانسه را مهد آزادی می دانند
عده ای از همین ایرانی های غرب‌زده می گویند مهد آزادی است و در عین حال قانون دارند
و اینکه یک دانشجوی محجبه ای نمی ‌تواند در دانشگاه شرکت کند
آیا این محدودیت نیست که شما زن باحجاب راه ندهید به دانشگاه
حالا اگر ما زن بیحجاب را راه ندهیممی گویند این کار خلاف آزادی است
این یک بام و دو هوا و این تناقض گویی در رفتار آمریکایی ها و استکبار جهانی در حقوق بشر در ارزش ‌ها و ضد ارزش ‌ها دارند و خیلی از چیزها را برای خودشون خوب می دانند و برای ما بد می دانند
شما حوادثی که اخیرا در اسراییل اتفاق افتاد و در فرانسه
این برخوردی که پلیس رژیم اشغال گر قدس و پلیس فرانسه با معترضان داشتند بسیار خشن و تند بود اما هیچ مجمعی از مجامع بین ‌المللی محکوم نکردند و در رسانه ‌ها هم خیلی منعکس نشد
اما اگر در ایران عزیز ما کوچکترین تعرضی آن هم ناخواسته به کسی بشود و رخ دهد می ‌بینی که همه دنیا را پر از سر و صدا می کنند
معلوم می شود این ها دوگانگی دارند در عملشون و در رفتارشون
این را باید توجه داشته باشیم آنچه را که امروز شیطان بزرگ آمریکا شعار خود قرار دادند مثل دفاع از حقوق بشر
یک شعار است برای فریب مردم
حقوق بشر را نه خودشان اجرا می کنند و نه در کشورهای هم ‌پیمان خودشان اصرار دارند فقط بر ما اصرار دارند
که باب طبع آنها باشیم و هر جور خواستند باب میل آنها عمل کنیم
که انشاالله این اتفاق هرگز نخواهد افتاد

خدایا به محمد و آل محمد همه ما را در راه راست ثابت قدم بدار توفیق عبادت و بندگی را بیش از پیش به همه عنایت بفرما
شر اشرار و منافقین و کفار را به خودشون برگردان
فرج امام عصر علیه السلام را تعجیل فرما
اموات گذشتگان را ببخش و بیامرز

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

با تشکر از آقای فرزان احمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا