سلامت

ایران جوان بمان

سیاستهای غلط گذشته و فشار های اقتصادی باعث شده تاجمعیت ایران به سمت پیری سوق پیدا کند و در صورت بی توجهی به این مقوله در آینده نه چندان دور شاهد بحران اجتماعی خواهیم بود.

طبق آمارهای سازمان ملل کشور ایران در سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۳۰ شمسی) جزو پیرترین کشورها و از میانگین سنی جهان، آسیا، آمریکا ،کانادا و آمریکای لاتین هم پیرتر خواهد بود. در حالی که در سال۲۰۱۲ کشور ما با نسبت سالمندی ۸ درصد جزو جوان ترین کشورها بوده است.

انتشار این آمارها نگرانی را درباره سالمندی جمعیت، خطرات و پیامد های منفی آن برای جامعه در همه زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را افزایش داد۰

هشدارهای متعدد رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش فرزند آوری و افزایش پیری جمعیت نشان از بحران فزاینده ای دارد که در سالهای نه چندان دور دامن جامعه ایران را خواهد گرفت.

سبک زندگی، با بالارفتن سن ازدواج در بانوان نیز از دیگر دلائل است که توجه به تسهیل ازدواج جوانان می تواند نقش موثری در افزایش جمعیت کشور داشته باشد. همچنین به دلیل بالا رفتن سن ازدواج از یک طرف و از طرف دیگر افزایش تجرد مطلق تعداد فرزندان متولد شده به تدریج کاهش خواهد یافت .

برای اینکه در جامعه ای رشد طیبعی جمعیت از میزان منطقی بر خوردار باشد و جامعه با رشد منفی جمعیت روبرو نگردد، میزان باروری کلی آن جامعه باید بیش از ۱/۲ باشد. این امر به این مفهوم است که هر زن باید در دوران باروری خود بیش از ۱/۲ فرزند زنده داشته باشد.

لذا برای افزایش باروری می بایست کلیه ارگانها دست به دست هم دهند تا مشکلات را کاهش داده و خانواده ها امنیت لازم را برای داشتن فرزند بیشتر داشته باشند تا از این طریق از پیر شدن جمعیت کشور جلوگیری شود. یادمان باشد که افزایش جمعیت جوان، شاخص قدرت در هر کشوری است .

تهیه فریده صدری : کارشناس بهداشت خانواده شبکه بهداشت و در مان شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا