مشروح خطبه های نمازجمعه ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ اشکذر
لسلام علیک یا محمد بن علی ایها الجواد الائمه علیه السلام
سیزدهمین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر
بیست و ششم خرداد ماه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی
حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر
موضوع اصلی خطبه اول:
شراب خواری و قمار بازی چرا در اسلام حرام اند
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می کنم به دوری از گناه و تهیه ی بهترین زاد و توشه ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا و حُسن عاقبت را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
در ادامه بحث هفته های قبل گفتیم درباره این که:
از نگاه پیشوایان دین ما داشتن لذت های حلال و تفریحات سالم به قدری مهم است که سعادتمند شدن در امور دنیوی و اخروی مشروط به داشتن آن دانسته شده است
گفتیم در کنار توصیه و سفارش موکدی که برای داشتن تفریحات سالم و لذت های حلال شده است به شدت ما را پرهیز از اینکه به لذت های حرام و تفریحات غیرمشروع رو بیاوریم
همچنین گفتیم مناسب است که بعضی از محرماتی که گاهی از آنها به عنوان برنامه های تفریحی و لذت بخش استفاده می شود برای مردم نام ببریم
بحث (۱) خطبه اول:
یکی از آنها یعنی یکی از لذت های حرام و نامشروع گفتیم شرب خمر است
یعنی شراب خواری که بعضی افراد هستند وقتی به جلسات تفریحی می روند و یا به همنشینی هایی می روند خدایی نکرده در دام کسانی می افتند که آنها را دعوت می کنند به شرب خمر و شراب خواری
و گاهی هم به این بهانه که کم خوردن آن ضرری ندارد بلکه منفعت هم دارد
منتها از مجموع روایاتی که از ائمه معصومین علیهم السلام رسیده است به خوبی استفاده شود که:
شراب خواری چه کم و چه زیادش موجب آثار سو و عوارض ناپسندی است
حالا به عنوان نمونه به بعضی از آن آثار ناپسند که در روایات آمده است اشاره می کنم:
روایت اول:
در صفحه بعد خواهید دید
از پیامبر اکرم خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که ایشان شراب خواری را مادر همه خبائث و زشتی ها و پلیدی ها می دانند
ایشان می فرمایند:
الخمرُ جِماعُ الإثْمِ ، و اُمُّ الخَبائثِ ، و مِفْتاحُ الشَّرِّ
شراب، مجمع انواع گناهان و ریشه پلیدیها و کلید بدیهاست
روایت دوم:
در قرآن کریم آیه ای است که خدای متعال وقتی می خواهد شدت حرام بودن شراب خواری را به ما بفهماند این را
یعنی رفتن به سوی شرب خمر را
از کارهای شیطان می داند
إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاهِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ﴿۹۱﴾
مسلماً شیطان می خواهد با شراب و قمار، میان شما دشمنی و کینه [سخت] اندازد، و از یاد خدا و نماز بازتان دارد؛ آیا شما [از این امور با همه زیان ها وخطراتی که دارد] خودداری خواهید کرد؟
سوره مائده آیه ۹۱
قرآن میفرماید شیطان می خواهد از راه شراب خواری و قمار بازی شما را نسبت به یکدیگر گرفتار بغض و کینه و عداوت کند
پس یکی از عوارض سوء شراب خواری گسترش بغض و کینه و عداوت در میان شراب خوار و مردم یا همینطور بین خود شراب خواران می باشد
روایت سوم:
در حدیث دیگری امام سجاد علیه السلام شراب خواری را یکی از چیزهایی می دانند که حیا را از انسان می گیرد و آدم بی حیا می شود
و می دانید اگر انسانی بیحیا شد هر عمل زشتی دیگر از او سر می زند
امام سجاد علیه السلام فرمودند:
والذّنوب الّتی تهتک العصم
یکی از گناهانی که پرده حیا را می دَرد و انسان را بی حیا می کند شراب خواری و قمار بازی است
معلوم است که اگر کسی بی حیا شد دیگر به هر عمل زشتی آلوده می شود
روایت چهارم:
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
إنَّ مِنَ النّاسِ لولاَ الحیاءُ لَم یَرْعَ حَقَّ والدَیهِ وَ لَم یَصِلْ ذارَحِمٍ وَ لَم یُؤَدِّ اَمانهً وَ لَم یَعِفَّ عَن فاحِشهٍ
برخی از مردم به راستی اگر حیا و حشمت نبود نه حق پدر و مادر را رعایت می کردند و نه صله ارحام به جا می آوردند و هیچ امانتی را به صاحبانش رد نمی کردند و از هیچ عمل ناروا و بی عفتی روی گردان نبودند
اگر کسی بی حیا شد نه دیگر حق پدر و مادر را رعایت می کند و نه اهل صله رحم است و نه اهل ادای امانت است و نه اهل عفت و پاکدامنی یعنی هرگونه عمل زشتی را انجام می دهد
آدمی که بی حیا شد هر کار خبیث دیگری از او هم سر می زند
روایت پنجم:
امام رضا علیه السلام فرمودند:
خدای متعال شراب را حرام کرد به خاطر چند چیز اول: فساد می آورد
دوم: عقل را از رسیدن به حقایق باز می دارد و عقل انسان را ضعیف می کند به گونه ای که انسان از فهم حقایق محروم بشود
سوم: حیا را هم از انسان می گیرد
روایت ششم:
به امیر مومنان حضرت امام علی علیه السلام عرض شد آقا شما گمان می کنید که شراب خواری حتی از زنا بدتر است ؟
آقا امیر مومنان فرمودند:
آری برای اینکه کسی که شراب بخورد زنا هم می کند سرقت هم می کند انسان هم می کشد و نماز هم ترک می نماید چون دیگه عقلش کار نمی کند
کسی که شراب خوار شد عقل ازش زائل می شود و کسی هم که عقل نداشته باشد و مست شود به خاطر شراب خواری هم انسان می کشد هم زنا می کند و هم سرقت می کند و هم عبادت خدا را ترک می نماید
روایت هفتم:
در بعضی از روایات ما کسی که مداومت بر شرب خمر داشته باشد از او به مانند کسی که بت می پرستد یاد شده است
امام صادق (ع) فرمودند:
مدمن الخمر کعابد وثن
دائم الخمر مانند بت پرست است
پس از مجموع آیات قرآن کریم و روایات استفاده می شود که یکی از گناهان کبیره شرب خمر است
بحث (۲) خطبه اول:
بحث دیگری که در روایات ما اشاره شده است این است که بعضی ها فکر می کنند که آن شراب وقتی آثار سوء به دنبال دارد که انسان زیاد از آن بخورد
یعنی به طور دائم شارب الخمر باشد
یا آن یک دفعه هم که می خورد زیاد بخورد تا مست شود تا از مستی این مفاسد و زشتی ها مانند قتل و زنا و سرقت و امثال ذلک صورت بگیرد
از روایات استفاده می شود که:
حتی اگر یک قطره شراب هم در یک سطل آب بریزند آن هم برای جسم و جان انسان مضر است
ببینید بسیاری از حقایق و اسرار هست که ما واقعا هنوز به آن نرسیدیم ولی خدای متعال به آن عالم بوده است و به ما گفته است
خلفای الهی
انبیای اعزام
ائمه معصومین
به ما گفته اند
لذا گفته اند یک قطره شراب خوردن هم آثار سوء به دنبال دارد
این یک مطلبی است که از خود ائمه معصومین علیه السلام هم سوال کردند
روایت هشتم:
امام رضا علیه السلام از جد بزرگوارش خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم نقل کردند و فرمودند:
وَ کُلُّ شَرَابٍ یَتَغَیَّرُ اَلْعَقْلُ مِنْهُ کَثِیرُهُ وَ قَلِیلُهُ حَرَامٌ
هر قسم مشروب الکلى که از نوشیدنش عقل تغییر مى کند، زیاد و کمش حرام است
پس اینگونه نیست که کسی بگوید من کمی شراب می خورم مثلا نصف لیوان یا چند تا قطره و بگوییم اشکالی ندارد و بخور چون آن حالت مستی را پیش نمی آورد
نه حتی کم خوردن ولو یک قطره هم حرام است
روایت نهم:
امام صادق فرمودند که رسول خدا فرمود:
ألا إنَّ کُلَّ مُسکِرٍ حَرامٌ، و کُلَّ مُخَدِّرٍ حَرامٌ، و ما أسکَرَ کثیرهُ حَرامٌ قَلیلُهُ، و ما خَمَّرَ العَقلَ فَهُوَ حَرامٌ
بدانید هر مست کننده اى حرام است، هر ماده تخدیرگرى حرام است، و آنچه بسیارش مست کند، اندک آن نیز حرام است، و آنچه عقل را زایل مى کند، حرام است
معاویه بن وهب که راوی این حدیث است از امام علیه السلام پرسید :
یک قطره شرابی که خوردنش حرام است وقتی در ظرف آبی ریخته بشود یعنی آن هم همینطور است؟ حضرت دست را بالا آوردند و گفتند نه نه یعنی اگر یک قطره اش هم در یک ظرف آبی بریزند
حرام است و فرقی نمی کند
روایت دهم:
امام صادق علیه السلام که ایشان هم از پیامبر اکرم نقل کرده اند فرمودند:
ابتدأنی أبو عبدالله علیه السلام یوما من غیر أن أسأله ، فقال : قال رسول الله صلّى الله علیه وآله کل مسکر حرام ، قال : قلت أصلحک الله کلّه ؟
قال : نعم الجرعه منه حرام
عرض کرد که آقا هر اندازه ای از شراب حرام است؟ بله حتی یک جرعه شراب نوشیدن هم حرام است
ممکن است کسی بگوید که بابا مگه یک قطره شراب چقدر می تواند در جسم و روح انسان اثر بگذارد؟
معلوم است و شاید به حسب ظاهر من و شما آثارش را نبینیم یا در وجود خودمون احساس نکنیم
اما می دانیم در این عالم بعضی از چیزهای مضر وجود دارد که با گذشت زمان آثار سوء آن ظاهر می شود
و ما عالم به همه حقایق نیستیم
معنای حرام بودن چیزی به معنای این نیست که فقط برای جسم ما ضرر داشته باشد
من و شما دارای گوهر گرانبهایی هستیم به نام روح
گاهی ممکن است از یک چیز حرام یا مثلا کمی از شراب خوردن برای جسم انسان ضرر نداشته باشد اما برای روح انسان ضرر دارد
میکروب هایی که در عالم اثر می گذارند یا یک میکروبی که به اندازه سر سوزن بیشتر نیست می تواند جامعه بشری را به فساد بکشد
مگر همین میکروب کرونایی که چند سال مردم دنیا بهش گرفته بودند هنوز هم ریشه کن نشده است خیال می کنید چقدر است شاید از سر سوزن کمتر است حتی تعداد زیادی از آن به اندازه سر سوزن نیست
پس می شود یک چیزهای مضری که ما آنها را نمی شناسیم و نمی دانیم ولی از باب اینکه کسانی حرمت آن را و آثار سوء آن را برای ما بیان می کنند که به اذن الهی عالم به حقایق هستند ما از آنها پیروی می کنیم
حالا بر همین اساس به خاطر عوارض سویی که دارد و شراب خوردن می تواند از انسانی به فرزند او منتقل شود لذا به ما توصیه کردند که:
شما دخترانتان را به عقد و ازدواج شارب الخمر و شراب خوار در نیاورید
مگر او شراب نمی خورد چه ربطی به زن او دارد ؟
می گویند زن حق ندارد از شوهری که شراب خوار است اطاعت نماید برای اینکه از او فرزند نجسی به دنیا می آید
لذا به ما توصیه کردند که اگر دخترانتان ازدواج بدید تحقیق کنید مبادا دختران خود را به عقد و ازدواج انسان یا فرد شراب خوار در بیاورید
روایت یازدهم:
امام صادق علیه السلام فرمودند:
مَنْ زَوَّجَ کَرِیمَتَهُ مِنْ شَارِبِ اَلْخَمْرِ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا
کسى که دخترش را به شرابخوارى شوهر بدهد
در واقع رحم خویش را قطع کرده است
فرزندی که از او متولد می شود به قدری آلوده است که دیگر نمی تواند صله رحمی برای این خانواده به حساب بیاید و یا دختر این خانواده باشد
روایت دوازدهم:
پیامبر اکرم فرمودند:
مَنْ زَوَّجَ کریمَتَهُ مِنْ شارِبِ الخَمْرِ، فَکانَّما ساقَها الی الزِّنی
آن کس که دخترش را برای شارب خمر تزویج کند همانند این است که او را به سوی فحشا سوق داده است
روایت سیزدهم:
امام صادق علیه السلام فرمودند:
أَیُّمَا اِمْرَأَهٍ أَطَاعَتْ زَوْجَهَا وَ هُوَ شَارِبُ اَلْخَمْرِ کَانَ لَهَا مِنَ اَلْخَطَایَا بِعَدَدِ نُجُومِ اَلسَّمَاءِ وَ کُلُّ مَوْلُودٍ یَلِدُ مِنْهُ فَهُوَ نَجِسٌ وَ لاَ یَقْبَلُ اَللَّهُ تَعَالَى مِنْهَا صَرْفاً وَ لاَ عَدْلاً حَتَّى یَمُوتَ زَوْجُهَا أَوْ تَخْلَعَ عَنْهُ نَفْسَهَا
هر زنى که شوهر شرابخوارش را اطاعت کند براى او بعدد ستارگان آسمان گناه است و هر بچهاى که از او متولد شد نجس و آلوده است و اعمالش قبول نمىشود تا وقتى که همسرش بمیرد یا طلاقش بدهد
هر زنی که در زنا شویی و مقاربت حرف همسرش را بپذیرد در حالی که همسرششارب الخمر است فرمود گناهی که انجام می دهد به تعداد ستارگان آسمان است و نوشته می شود و هر مولودی که از این طریق و هر فرزندی که از این طریق به دنیا بیاید نجس و ناپاک است چون عوارض شراب خواری فقط به شراب خوار بر نمی گردد به خانواده و فرزندی هم که دارند بر می گردد
روایت چهاردهم:
امام رضا (ع) شراب خواری را یک درد بی درمان و مهلک می دانند و در ادامه حدیثی می فرمایند:
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى حَرَّمَ الْخَمْرَ لِمَا فِیهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ بُطْلَانِ الْعُقُولِ فِى الْحَقَائِقِ وَ ذَهَابِ الْحَیَاءِ مِنَ الْوَجْهِ وَ إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا سَکِرَ فَرُبَّمَا وَقَعَ عَلَى أُمِّهِ أَوْ قَتَلَ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ وَ یفْسِدُ أَمْوَالَهُ وَ یذْهَبُ بِالدِّینِ وَ یسِىءُ الْمُعَاشَرَهَ وَ یوقِعُ الْعَرْبَدَهَ وَ هُوَ یورِثُ مَعَ ذَلِکَ الدَّاءَ الدَّفِین
خداوند شراب را حرام کرده، زیرا منشاء فساد اجتماعى است، عقل را از درک حقایق باز مى دارد، حیا را از روى شرابخوار مى برد و در مواجهه با مردم شرم نمى کند. به علاوه باعث بیمارى نهانى در اعضاى داخلى بدن مى شود
روایت پانزدهم:
امام صادق علیه السلام فرمودند:
شراب خوردن عامل فساد قلب است و کسی که به شراب روی بیاورد به شفاعت ما معصومین نمی رسد
روایت شانزدهم:
امام صادق علیه السلام فرمودند:
شَارِبُ اَلْمُسْکِرِ لاَ عِصْمَهَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ
کسى که ماده مست کننده مى نوشد هیچ ولایتى بین او و ما نیست
بحث (۳) خطبه اول:
از مجموع همه این روایاتی که عرض شد به ره حال استفاده می شود که:
انسان مومن باید مواظب باشد حتی برای یک دفعه به عنوان اینکه تفریح رفتیم و یا ساعاتی خوش بگذرانیم خدایی نکرده در این دام گرفتار نشود و حتی قطره ای از شراب نباید بنوشد و باید بر فرزندانمون مراقبت کنیم
باید اگر در گوشه ای از شهر کسی رواج می دهد شراب خواری را ساکت ننشینید و نهی از منکر کنیم جلوش را بگیریم
گاهی وقت ها گزارش های نامناسبی به دست می رسد که می گویند:
مثلا در فلان مجلس عروسی عده ای شرب خمر کرده بودند تا جایی که مست لا یَعقل شده بودند
اگر جوانی بی حیا شد:
حق پدر مادر را رعایت نمی کند
حق فامیل را رعایت نمی کند
دیگر نماز نمی خواند
۴) سرقت می کند
۵) جنایت می کند
۶) انسان می کُشد
۷) و هم هر کاری خیر و خوب را رها می کند
باید همه ما مواظب خودمون و فرزندانمون باشیم
بحث انتهایی خطبه اول:
نمونه گذشته از رواج فحشا در دنیا:
هفته قبل یک نمونه ای عرض کردم (اندلس)
که یکی از کارهایی که شیطان و لشکریان شیطان می کنند رواج فساد است
یک نمونه تاریخی عرض کردم از آن کشور اسپانیایی (اندلس) که هفتصد سال در دست مسلمانان بود و اما کشیش های مسیحی و سیاستمداران غیرمسلمان برنامه ریزی و توطئه کردند با رواج فساد و فحشا و منکرات توانستند پس از هفتصد سال یک منطقه بزرگی که امروز کشور اسپانیا از ازش نام برده می شود از مسلمونها پس بگیرند
و صدها هزار مسلمان را بکشند و آواره کنند و از بین ببرند
نمونه حال از رواج فحشا در دنیا:
در دنیای امروز هم یک نمونه زنده ای خواسته باشم عرض کنم این حرکت شومی است که صهیونیست ها دارند
نکاتی در رابطه با صهیونیست ها:
نکته اول:
اصولا صهیونیست ها یعنی یهودی ها و بالخصوص صهیونیست ها که افراطی از یهود هستند بر این باورند که هیچ کس جز آن انسانی که یهودی باشد و پدر و مادرش یهودی باشد انسان به حساب نمی آید
این قاعده کلی است
و لذا می دانید تنها دین و مذهبی که در دنیا تبلیغ نمی کند که مردم به آن دین گرایش پیدا کنند یهودی ها هستند
چرا می گویند در حقیقت انسان آن کسی است که دین یهودی داشته باشد و پدر و مادرش یهودی باشند خب بقیه انسان ها چی پس
می گویند بقیه انسان ها مثل حیواناتی هستند که باید تحت مالکیت ما باشندو طبق اراده ما کار کنند
یعنی برای هیچ انسانی غیر از کسی که یهودی باشه ارزش قائل نیستند و او را انسان نمی دانند
این جنایاتی که امروز اسرائیلی ها انجام می دهند مخصوص کشورهای اسلامی نیست
ببینید آنها در کل دنیا فساد و فحشا را گسترش کامل می دهند
هر چه مردم از ارزش ها و فضایل اخلاقی و انسانی فاصله بگیرند فرمانبری و اطاعت شان بیشتر می شود
براساس اعتقادشون می گویند ما باید فحشا و فساد را در دنیا گسترش بدهیم تا همه گرفتار فساد اخلاقی و بیماری های جسمانی و بیماری های روحی شوند و هم چون حیوانات در اختیار ما قرار بگیرند
نکته دوم:
نخست وزیر اسراییل و روحانیون معروف اسرائیل رسما اعلام کردند :
ما باید فحشا در میان مسلمونها مخصوصا در میان ایرانی ها نشر و گسترش بدهیم تا این ها دست از انقلابی گری و اسلام خواهی و دین و دیانت بردارند و آن زمان است که ما موفق می شویم ایران را که امروز بزرگترین دشمن ما به حساب می آید شکست دهیم
مواظب باشیم:
این یک توطئه بزرگی است همه دولت ما مردم ما پدر مادرها خود جوان ها باید خیلی مواظب باشند که به هر حال در دام این ها گرفتار نشویم
این ها نه تنها درباره فحشا و منکرات اینگونه عمل می کنند بلکه درباره چیزهای دیگری هم همینطور است
مثلا سیگار های غیر استاندارد تولید می کنند برای کشورهای مسلمان یا غذاهای مضر آلوده و بیمار کننده تولید می کنند و به اطراف دنیا می فرستند
برای اینکه بگویند:
این ها هر چه از نظر قدرت بدنی از نظر قدرت فکری ضعیف تر بشوند بیشتر تابع و همراه ما می شوند
این سیاست معروف و روشن رژیم صهیونیستی و کسانی است که این تفکر بی اصل و اساس را دارند
خدا انشالله همه مومنین را از شر هوای نفس و از شر شیاطین جن و انس محفوظ بدارد
پروردگار حق محمد و آل محمد همه ما را به راه راست هدایت فرما همه ما را در راه راست ثابت قدم بدار و توفیق نجات پیدا کردن از شر شیطان و جنود شیطان و هواهای نفس به همه ما مرحمت بفرما
رهبر معظم انقلاب علمای اعلام مراجع عظام و دولتمردان خدمتگذار را تایید فرماو شر دشمن را به خودشون برگردان و امر عاقبت ما را ختم به خیر بفرما و روح بلند امام و شهدا و اموات گذشتگان از اهل ایمان را شاد فرما و فرج امام زمان را تعجیل فرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لفی خسر/الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)
موضوع خطبه دوم:
اشاره به مناسبت مهم و اصلی هفته پیش روی :
سالرزو شهادت امام نهم حضرت جوادالائمه علیه السلام / اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) / راه های آسان نمودن ازدواج برای جوانان ایرانی و کم کردن مشکلات ازدواج
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
برادران و خواهران ایمانی باز هم خودم و همه را به تقوا سفارش توصیه می کنم به امید اینکه انشالله خداوند به برکت این روزها به همه ما توفیق کسب آن تقوایی را عنایت کند که ائمه معصومین علیهم السلام ما را جزو شیعیان واقعی خودشان بدانند
سالرزو شهادت امام جواد (ع):
آخرین روز ماه ذی القعده سالروز شهادت حضرت جوادالائمه علیه السلام است
آن بزرگواری که یکی از مظاهر اسماء الهی است
فضل بن شاذان که از اصحاب حدیث و از یاوران امام رضا علیه السلام است یک حدیثی را از ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل کرده است
که حضرت روایتی را از جد بزرگوارشون رسول مکرم اسلام (ص) نقل می کنند که طبق آن حدیث پیامبر اکرم نام دوازده جانشین خود را می برند و به بعضی از ویژگی هایی که در آنها بیشتر ظهور و بروز پیدا کرده اشاره می کنند
از امیرالمومنین علی علیه السلام شروع می شود تا دوازدهمین جانشین پیغمبر که امام عصر علیه السلام باشد و حضرت رسول اکرم به بعضی از ویژگی های آنها اشاره می کنند
تا می رسد به امام جواد علیه السلام
پیامبر اکرم به حسب نقل امام رضا علیه السلام فرمودند:
و من أحبّ أن یلقی اللّه عزّ و جلّ و هو ضاحک فلیتولّ علی بن موسی الرضا علیه السّلام و من أحبّ أن یلقی اللّه عزّ و جلّ و قد رفعت درجاته و بدّلت سیّئاته حسنات فلیتولّ ابنه محمد بن الجواد
و هر کس دوست دارد خداوند را ملاقات کند در حالی که خندان و خوشحال باشد پس باید ولایت علی بن موسی الرضا علیه السلام را قبول کند.
و هر کس دوست دارد خداوند را ملاقات کند در حالی که درجاتش عالی باشد، و گناهان او تبدیل به حسنات شده باشد، پس باید ولایت محمدتقی جواد علیه السلام را قبول کند
هرکسی می خواهد خدا را ملاقات کند در حالی که به درجات بالا دست پیدا کرده باشد و اعمال زشت و سیأت اعمالش به حسنات تبدیل شده باشد باید ولایت امام جواد علیه السلام را بپذیرد
در میان صفاتی که در امام جواد علیه السلام بیش از دیگران ظهور و بروز پیدا کرده است از صفات الهی: اول:
خدای متعال رفیع الدرجات است
که در دعای جوشن هم می خوانیم
این رفیع الدرجات در این عالم مظاهر و جلوه هایی دارد که در وجود انبیا عظام و ائمه معصومین واقع می شود که ممکن است در یک امامی در یک پیامبری بیش از دیگران بروز و ظهور پیدا کند
اینجا می فرمایند:
هر کسی میخواد به درجات بالا برسد و تحت ظل عنایت رفیع و درجات قرار بگیرد باید به ولایت امام جواد علیه السلام تمسک پیدا کند
و هر کس می خواهد اعمال زشتی را انجام داده است به حسنات تبدیل شود باید ولایت او را داشته باشد
یعنی او مظهر
(یا مبدل سیات بالحسنات)
( یا رفیع الدرجات) است
شما می دانید وقتی سراغ علمای بزرگ یا بزرگان اهل معرفت بروید
و بگویید آقا من فلان مشکل دارم چه کنم ؟
شما را ممکن است به یکی از امامان حواله بدهند
مثلا خانه و مسکن مشکل داری میخواهی از طریق توسل به اهل بیت (ع) مشکلات خودت را حل نمایی
می گویند: به ییک از امامان معصوم (ع) متوسل بشو
(چهارده نور پاک)
قرض یا بیماری داری اگر به اولیای خدا یا اهل معرفت رجوع کنید شما را به امام خاصی یا پیغمبری مثلا ارجاع میدهند
کسانی که می خواهند از صفات زشت دور شوند و صفات زشت و اخلاق های رذیله از آنها دور شود و به اخلاق های پسندیده در وجود آنها نهادینه شود:
می گویند: رجوع کنید به امام جواد (ع)
یعنی دست توسل دراز کنند به سوی امام جواد و از امام جواد بخواهند که واسطه بشود تا وجود انسان از سیات و زشتی ها و پلیدی ها پاک و اعمال زشت او به حسنات تبدیل بشود
امیدوارم انشاالله خداوند این توفیق را به همه ما عنایت کند تا در ایامی که متعلق به حضرت جوادالائمه (ع) هست (آخر ما ذی القعده) سالروز شهادت امام جواد بتوانیم عیدی خودمان از این وجود مقدس بگیریم انشاالله
سالرزو ازدواج حضرت امام علی (ع) و خانم فاطمه زهرا (س) و روز ازدواج:
اول ماه ذی الحجه الحرام سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام با خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها است که در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است
شایسته است که خطبای گرامی، نویسندگان، سخنرانان مذهبی به همین بهانه هم اگر شده است به هر حال درباره اهمیت ازدواج و نقش آن در سعادت جامعه بشری توضیح بدهند
سوال: مسئله ازدواج چرا پیچیده شده است؟
امروز متاسفانه در جامعه ما هم یک جامعه شیعی است موانع فرهنگی متاسفانه برای ازدواج وجود دارد ۱) بعضی از عادت های غلط
۲) تفاخرها
۳)مهریه های سنگین
۴) تجمل طلبی
متاسفانه بعضی از خانواده ها گرفتارند و همین ها هم سبب می شود که امر ازدواج دختران و پسران ما به تاخیر بیفتد و آن تبعات سو بعدی را به دنبال داشته باشد
فرمایشات مقام معظم رهبری در امر ازدواج:
یک فرمایشی از رهبر معظم انقلاب است که در یکی از سخنرانی های سال های قبل از ازدواج به عنوان یک امر قدسی نام بردند
(ازدواج یک امر قدسی است)
ازدواجی که بین انسان و زن و مرد صورت می گیرد از یک قداستی برخوردار است و این غیر از ازدواج که بین یک حیوان مذکر و مونث انجام می گیرد
این امر مقدس را ببینیم از قرآن کریم قابل استفاده است یا نه ؟
اول:
ازدواج یک امر همگانی است
یعنی هر حیوانی که انسان هم از یک جهت حیوان به حساب می آید همه با ازدواج تکثیر نسل می کنند
از پرندگان چرندگان بگیرید
همه بقای نسل شان با ازدواج است
و در قرآن کریم از این حقیقت اینطور نام برده شده که این آیه قرآن را عنایت بفرمایید:
فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿۱۱﴾
آفریننده آسمان ها و زمین است. از خودتان برایتان جفت هایی قرار داد، و از چهارپایان هم جفت هایی آفرید. شما را با این تدبیر حکیمانه زیاد می کند
هیچ چیزی مانند او نیست و او شنوا و بیناست
از اینجا اگر برویم سراغ آن روایتی که پیامبر اکرم از ازدواج بین یک زن و مرد به عنوان سنت خود یاد می کنند:
النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی
ازدواج و نکاح سنت من پیامبر است اگرکسی از آن روی بگرداند و اهل ازدواج نشود از من به حساب نمی آید یعنی از اهل اسلام به حساب نمی آمد
آیا فرق است بین زدواج یک زن و مرد دارند با ازدواجی که دو تا حیوان با هم دارند؟
بله
فرق این دو ازدواج این است که:
انسان وقتی ازدواج می کند در این مسیر کاری را انجام می دهد و هدفی را در پیش دارد که برای او منفعت زیادی دارد و آن
فرزند آوری است
و این که از طریق تربیت صحیح فرزند ذخیره ای برای عالم بعد از مرگ خودش بردارد و با تربیت صحیح فرزند در دنیا هم از وجود او استفاده کند و برای مردم دنیا خیر و رحمت و برکت داشته باشد
نگاهی که انسان به آن دعوت شده است غیر از آن ازدواجی است که یک امر همگانی بین همه حیوانات است که یکی از آنها انسان است
لذا قرآن کریم در باب ازدواج انسان تعبیر دیگری دارد: ( سوره نسا)
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَى فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا ﴿۳﴾
و اگر میترسید از اینکه به هنگام ازدواج با دختران یتیم عدالت را رعایت نکنیداز ازدواج با آنان، چشم پوشی کنید و با زنان پاک دیگر ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر میترسید عدالت را درباره همسران متعدد رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید
و یا از زنانی که مالک آنها هستید استفاده کنید
این کار، بهتر از ظلم و ستم جلوگیری می کند
در آیه دیگری فرمود:
نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلَاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ﴿۲۲۳﴾
زنان شما کشتزار شما هستند پس از هر جا و هر گونه که خواهید به کشتزار خود در آیید و آنها را براى خودتان مقدم دارید و از خدا پروا کنید و بدانید که او را دیدار خواهید کرد و مؤمنان رابه این دیدار مژده ده
ازدواج کنید و از طریق همسرانتان فرزند بیاورید و از طریق آوردن فرزند و چیزی را جلو بفرستید یعنی فرزندان صالحی را تربیت کنید که از باقیات و صالحات شما باشند و بتوانند برای عالم اقبا تون هم آثار و برکات سودمندی داشته باشند
به هرحال این توصیه اسلام هست در باب ازدواج رهبر معظم انقلاب سخن زیاد گفتند و مراجع علما و قبل از آنها در روایاتی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده و در حقیقت همه آن روایات که تفسیر آیات قرآن کریم هست به خوبی استفاده می شود که :
۱) نباید پدر و مادرها امر ازدواج جوانان را به بهانه ای به تاخیر بیندازند
۲) نباید دختران و پسران ازدواج در سن مناسب به هر بهانه ای ترفه برود به بهانه درس خواندن به خانه نداشتن
خدا وعده داده است که:
اگر کسی برای رضای خدا اقدام کند و ازدواج کند خدا او را بی نیاز میکنه و نیازهای او را و خواسته های او را برآورده می کند
ازدواج بین مسلمونا مخصوصا شیعیان باید خالی از تشریفات
تجملات
مهریه های سنگین
جهیزیه های کذایی باشد
این ها باید به سمت یک زندگی ساده بروند و تشکیل بدهند
البته خدای متعال به آن اندازه که صلاح بداند به آنها قدرت بیشتری برای زندگی با آسایش فراهم خواهد کرد
به هر حال توصیه من همه شما به عنوان یک وظیفه دینی:
توصیه اول:
امر ازدواج فرزندان تاخیر نیندازید
توصیه دوم:
توجیه کنید که زود ازدواج کنند
توصیه سوم:
در مسئله ازدواج هم سختگیر نباشید
توصیه چهارم:
هر جوانی دیدید متدین است پایبند به احکام دین است جواب مثبت بدهید
توصیه پنجم:
دخترها مواظب باشند در این قضیه در دام شیطان نیفتد پسر ها و خانواده ها هم مواطب باشند
انشاالله خدا به همه ما توفیق ادای وظایف دینی به گونه ای که مرزی امام عصر (عج) باشد و به گونه ای که رضایت خدای متعال را به دنبال داشته باشد عنایت و مرحمت بفرماید
پروردگار به حق محمد و آل محمد از خطاها و لغزش ها و اشتباهات ما درگذر ما را ببخش و بیامرز امر و عاقبتمون ختم به خیر بفرما و رهبر عزیز انقلاب علمای اعلام را تاییدشان فرما و فرج امام علیه السلام تعجیل فرما و شر دشمنان اسلام قرآن و دین و این مملکت به خودشون برگردان و دعاهای امام زمان (عج) در حق اهل ایمان دارند شامل حال همه ما قرار بده
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم
والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته