دانشنامه اشکذرفرهنگ عامه

چهلم ، توت تو دلم

درخت قدیمی توت از تیره گزنه‌ها بوده و انواع مختلف آن در اکثر کشورهای جهان یافت می‌شود. میوه شیرین و مطبوع این درخت هم به‌صورت تازه و هم به‌صورت خشک مصرف دارد. نوع شیرینی این میوه با نوع شیرینی قند متفاوت بوده و مصرف آن حتی برای بیماران قندی نیز در صورت رعایت تعادل ضرری ندارد. خوردن توت خشک به عنوان یک نوع خشکبار مفید برای تمامی سنین توصیه شده است. برگ درخت توت سفید نیز خوراک کرم ابریشم بوده و اساسا این موضوع یکی از دلایل مهم کاشت و توسعه این درخت به‌حساب می‌آید.

توت در اوایل  اردیبهشت ماه رسیده و پخته می شود،  چغور ( گنجشک ) گفته: «چهلم ، توت تو دلم » [۱] البته در مناطق سردسیر دیرتر توت بدست می آید.

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.

توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.

مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.

توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای کسانی که کم‌خونی دارند توصیه می‌شود.

جوشانده پوست خشک شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، ملین و روان‌کننده مزاج است.

توت به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است.

ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

با وجود فواید فراوان ذکر شده برای توت، در برخی موارد نیز ممکن است مصرف آن مضراتی داشته باشد. از جمله این موارد احتمال بروز حساسیت در بارداری است. دیگر موارد به شرح زیر می‌باشد:

خوردن توت بعد از غذاهای سنگین مانند گوشت، احتمال اختلال در هضم و تولید نفخ را در پی دارد.

با توجه به طبیعت گرم و تر توت، مصرف آن برای افراد دارای طبع گرم ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. توصیه ابن سینا به این دسته از افراد، نوشیدن سکنجبین پس از گذشت حدود یک ساعت از خوردن توت می‌باشد

زیاده‌روی در مصرف این میوه ممکن است به دل‌درد و اسهال منجر گردد.قدیمی هابه شخصی که براثر زیاده روی در خوردن توت بیمار می شده  می گفتند فلانی« توتی »[۲] شده است .

[۱] – یک ضرب المثل یزدی

[۲] یک اصطلاح یزدی

منابع:

. http://www.anjiran.com

http://www.beytoote.com

گردآورنده : حسین دهقانی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا