سلامت

ارزش غذایی کدو حلوایی چقدر است؟

کدو حلوایی یا کدو تنبل یک محصول پاییزی و زمستانی است که به دلیل تنوع و طعم شیرین و آجیلی‌اش مشهور است. اگر چه کدو تنبل معمولا به عنوان یک سبزی قلمداد می‌شود، اما از نظر گیاه‌شناسی، کدو حلوایی در واقع یک میوه است. کدو حلوایی نه تنها طعم دلپذیری دارد بلکه مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان را در خود جای داده است.

ارزش غذایی کدو حلوایی در ۱۰۰ گرم

مقدار ۱۰۰ گرم
کالری ۴۵ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۱٫۶۹ گرم
پروتئین ۱٫۰۰ گرم
چربی ۰٫۱۰ گرم
آب ۸۶٫۴۱ گرم
فیبر ۲٫۰۰ گرم
قند ۲٫۲۰ گرم
کلسترول ۰٫۰۰ میلی گرم

 

ویتامین های موجود در کدو حلوایی در ۱۰۰ گرم

ویتامین ۱۰۰ گرم
ویتامین A ۵۳۲٫۰۰ میکروگرم
ویتامین D ۰٫۰۰ میکروگرم
ویتامین E ۱٫۴۴ میلی گرم
ویتامین K ۱٫۱۰ میکروگرم
ویتامین C ۲۱٫۰۰ میلی گرم
تیامین (B1) ۰٫۱۰ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰٫۰۲ میلی گرم
نیاسین (B3) ۱٫۲۰ میلی گرم
کولین (B4) ۰٫۰۰میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰٫۴۰ میلی گرم
ویتامین B6 ۰٫۱۵ میلی گرم
فولات (B9) ۲۷٫۰۰میکروگرم
ویتامین B12 ۰٫۰۰ میلی گرم

 

مواد معدنی موجود در کدو حلوایی در ۱۰۰ گرم

ماده معدنی ۱۰۰ گرم
کلسیم ۴۸٫۰۰ میلی گرم
آهن ۰٫۷۰ میلی گرم
منیزیم ۳۴٫۰۰ میلی گرم
فسفر ۳۳٫۰۰ میلی گرم
پتاسیم ۳۵۲٫۰۰ میلی گرم
سدیم ۴٫۰۰ میلی گرم
روی ۰٫۱۵ میلی گرم
مس ۰٫۰۷ میلی گرم
منگنز ۰٫۲۰ میلی گرم
سلنیم ۰٫۵۰ میکروگرم

 

کدو حلوایی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 

کدو حلوایی یا کدو تنبل یک محصول پاییزی و زمستانی است که به دلیل تنوع و طعم شیرین و آجیلی‌اش مشهور است. اگر چه کدو تنبل معمولا به عنوان یک سبزی قلمداد می‌شود، اما از نظر گیاه‌شناسی، کدو حلوایی در واقع یک میوه است. کدو حلوایی نه تنها طعم دلپذیری دارد بلکه مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان را در خود جای داده است.

 

خواص آنتی اکسیدانی در کاهش خطر بیماری‌های مزمن

کدو حلوایی منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های قوی از جمله ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن است. آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری یا کند شدن آسیب سلولی و کاهش التهاب کمک می‌کنند. این عامل خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می‌دهد.

خواص و فواید کدو حلوایی برای سرطان

تحقیقات نشان داده است که رژیم‌های سرشار از آنتی اکسیدان‌های خاص موجود در کدو تنبل – مانند آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی و ویتامین C – می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند که دریافت بیشتر رژیم غذایی بتاکاروتن و ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد.
مروری بر ۱۸ مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان بتاکاروتن را مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، ۲۴ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند. یک بررسی دیگر روی ۲۱ مطالعه نشان داد که خطر سرطان ریه به ازای هر ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C اضافی در روز ۷ درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مرور ۱۳ مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر بتاکاروتن در خون به طور قابل توجهی مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد.

خواص و فواید کدو حلوایی برای بیماری قلبی

مصرف سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی – از جمله کدو حلوایی – در محافظت در برابر بیماری‌های قلبی موثر است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزیجات که رنگ نارنجی دارند، تاثیر قوی بر سلامت قلب می‌گذارد. مطالعه‌ای بر روی ۲۴۴۵ نفر نشان داد که خطر بیماری‌های قلبی به ازای هر وعده روزانه اضافی سبزیجات زرد یا نارنجی، ۲۳ درصد کاهش می‌یابد.
تصور می‌شود که کاروتنوئیدهای موجود در این سبزیجات، با کاهش فشار خون، کاهش التهاب و کنترل ژن‌های خاص مرتبط با بیماری‌های قلبی از سلامت قلب محافظت می‌کنند.

خواص و فواید کدو حلوایی در جلوگیری از آلزایمر

برخی از رژیم‌های غذایی، مانند رژیم‌های غنی از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بیشتر و شامل مواد غذایی مثل کدو حلوایی، زوال عقل را به تاخیر می‌اندازند. یک مطالعه ۱۳ ساله بر روی ۲۹۸۳ نفر یک الگوی رژیم غذایی غنی از کاروتنوئید را با تقویت حافظه، توجه بصری و تسلط کلامی در دوران پیری مرتبط دانست. علاوه بر این، دریافت بیشتر ویتامین E از طریق رژیم غذایی ممکن است اثر محافظتی در برابر بیماری آلزایمر داشته باشد. نتایج یک مطالعه ۸ ساله روی ۱۴۰ فرد مسن نشان داد افرادی که دارای بیشترین میزان ویتامین E در خون هستند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان این ویتامین را دارند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

خواص و فواید کدو حلوایی برای لاغری

یک فنجان (۲۰۵ گرم) کدو حلوایی پخته فقط ۸۳ کالری و ۷ گرم فیبر سیر کننده دارد. اگر می‌خواهید وزن اضافی و چربی بدن خود را کاهش دهید، کدو حلوایی یک انتخاب عالی است. این میوه حاوی فیبر نامحلول و محلول است. به طور خاص، فیبر محلول با کاهش چربی همراه است و کاهش اشتها را نشان می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیشتر فیبر غذایی باعث کاهش وزن و کاهش چربی بدن می‌شود. نتایج مطالعه‌ای بر روی ۴۶۶۶۷ کودک و نوجوان نشان داد که خطر چاقی در افرادی که بیشترین فیبر را مصرف کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که کمترین فیبر را مصرف کرده‌اند ۲۱ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، یک مطالعه روی ۲۵۲ زن نشان داد که به ازای هر یک گرم افزایش در کل فیبر غذایی، وزن ۰.۵۵ پوند (۰.۲۵ کیلوگرم) و چربی ۰.۲۵ درصد کاهش می‌یابد. افزودن کدو حلوایی به وعده‌های غذایی راهی عالی برای کاهش گرسنگی و افزایش مصرف فیبر است.

خواص کدو حلوایی برای کنترل دیابت

دیابت یک بیماری مزمن و رایج است که موجب افزایش قند خود در بدن می‌شود. مصرف کدو حلوایی به دلیل داشتن فیبرهای مفید و پکتین می‌تواند قند خون را کنترل کند و از افزایش قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت جلوگیری نماید. از طرف دیگر ویتامین B موجود در کدو حلوایی موجب افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود و برای سلامت افراد دیابتی مفید است.

خواص کدو حلوایی برای عفونت

کدو حلوایی و تخم آن دارای خواص ضد میکروبی و ضد انگلی هستند و از همین رو مصرف آن می‌تواند از بروز عفونت‌های فصلی جلوگیری کند. کدو حلوایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و افرادی که در طول پاییز و زمستان از آن استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های عفونی دچار می‌شوند.

خواص کدو حلوایی برای کبد

مصرف کدو حلوایی موجب بازسازی سلول‌های کبدی می‌شود و از همین رو برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و همچنین بیماری‌های سیستم صفراوی بسیار مفید است. مصرف کدو حلوایی به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و با پاکسازی کبد جلوی آسیب به آن را می‌گیرد. تخم کدو حلوایی یک ماده فوق‌العاده برای سلامت کبد است و از همین رو بهتر است در کنار گوشت این میوه از تخم آن نیز استفاده کنید.

خواص کدو حلوایی برای کودکان

کدو حلوایی سرشار از ویتامین‌های مختلف، پتاسیم، آنتی اکسیدان و فیبر است. مصرف کدو حلوایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود و برای جلوگیری از یبوست به ویژه در نوزادان بسیار مفید است. از طرف دیگر کدو حلوایی خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی کننده دارد و به همین دلیل استفاده از آن موجب می‌شود تا کودکان در طول پاییز و زمستان کمتر سرما بخورند و دچار بیماری شوند.

خواص کدو حلوایی برای مردان

مطالعات نشان می‌دهد که کدو حلوایی می‌تواند به افزایش سطح هورمون تستوسترون در مردان کمک کند. هورمون تستوسترون یک هورمون مردانه برای باروری در مردان است که افزایش سطح این هورمون می‌تواند ناتوانی‌های جنسی را در مردان نیز درمان کند.

منبع: راسخون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا