سلامت

بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایری

تفاهم نامه مشترک معاونت بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و معاونت ترویج ، آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعهدات طرفین به منظور فرهنگسازی و ترویج الگوی تغذیه سالم زنان روستایی و عشایری منعقد گردیده است.

نقش زنان در تأمین سلامت و الگوسازی زندگی سالم در خانواده انکارپذیر بوده و درخور توجه است و لزوم آگاه سازی و ارتقای دانش تغذیه‌ای زنان را در جامعه نمایان می‌سازد ، زیرا زنان در مدیریت بودجه غذایی و دانش تغذیه‌ای خانواده نقش بسیار مهمی دارند.

فرهنگسازی تغذیه مناسب و سالم با توجه به شیوع چاقی و بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی ،عروقی و انواع سرطان‌ها در اولویت برنامه‌های بهبود تغذیه جامعه قراردارند، در این میان زنان که مسئولیت تغذیه تهیه و آماده سازی غذا را در منزل به عهده دارند ، نقش مهمی در ایجاد رفتار‌های غذایی صحیح و ذائقه سازی کودکان دارند و با آموزش تغذیه زنان در مناطق شهری و روستایی می‌توان تا حدود زیادی از عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌ها بویژه بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری نمود، به نحوی که تا ۴۰% موارد سرطان، ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی با رعایت تغذیه صحیح قابل پیشگیری هستند و تا ۹۰ درصد موارد دیابت نوع ۲ نیز با پیروی از رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.

بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می‌دهد که شیوع چاقی در زنان ۲ برابر مردان است و هم چنین دیابت، چربی خون بالا، فشار خون بالا در زنان شیوع بیشتری دارد. از این رو اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگسازی تغذیه سالم در جمعیت زنان از اهمیت زیادی برخوردار است.

با تشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا