سلامت

پیشگیری از سقط و پیامد های آن

 

سقط جنین به معنای پایان یافتن حاملگی چه به صورت خود به خودی وچه عمدی قبل از رسیدن جنین به تکامل کافی برای ادامه حیات است به طور قرار دادی ،سقط معمولا به عنوان پایان یافتن حاملگی تا قبل از هفته۲۲ بارداری است هنگامی که سقط بدون استفاده از عوامل طبی یا مکانیکی رخ می دهد به آن سقط خود بخودی ودر صورتی که با روش های جراحی باشد به آن سقط القایی یاعمدی گفته می شود .

عوامل موثر بر سقط خود به خودی جنین:

– سن مادر ، کمبود ویتامین  DوB ، اختلالات تیروئیدی، اضافه وزن ویا کمبود وزن،سیگار کشیدن، عفونت ها ،فیبروم رحمی بزرگ، بیماری های مزمن( بیماری های کلیوی و سندرم تخمدان پلی کیستیک……)داروها مثل بعضی از مسکن ها سوء مصرف مواد و ترومای فیزیکی( صدمات و ضربه)

راههای مواجهه با سقط عمدی

– افزایش بارداری برنامه ریزی شده یکی از مهمترین راه های کاهش سقط است.

– افرادی که سقط را تجربه کرده اند،از لحاظ عاطفی و روانی ووضعیت ناخوشایندی را تجربه میکنند.

یکی از مهمترین دلائلی که افراد به مشکلات عاطفی و روانی به دنبال سقط دچار می شوند ، احساس مشارکت در انجام یک گناه واز بین بردن یک نوزاد بیگناه است.

– در ارائه خدمت به این افراد باید از هر نوع قضاوت پرهیز نمود و در مشاوره از الگوی حمایتی برای زوجین پیروی نمود باید به این زوج ها آموخت که بهترین راه برای پیشگیری از سقط عمدی داشتن بارداری های برنامه ریزی شده است و بهتر است که آنها ( زن و شوهر) با یک تصمیم  مشترک ، خود را برای بارداری برنامه ریزی شده بعدی ودر اولین فرصت ممکن آماده نمایند.

– زوج های خواهان سقط عمدی بدانند که یکی از زیبا ترین احساسات، احساس مادر /پدر شدن است . بررسی های داخل کشور نشان میدهد که بیش از ۸۰ درصد زوجینی که خواهان فرزند بوده اند به دلیل تجربه و تداوم احساس مادر / پدر بودن بارداری را بر نامه ریزی نموده اند زوجین باید از عوارضی که سقط جنین برای سلامت جسمی مادر و نیز سلامت روانی و اجتما عی پدر و مادر ایجاد خواهد کرد آگاه باشند .

پیامد های سقط برای سلامت روانی :

مشارکت در گناه و شرمساری : یکی از پیامد های که در خانم هایی که با انجام سقط عمدی مشاهده می شود احساس مشارکت در گناه و شر مساری از انجام این امر است

کاهش کیفیت زندگی و روابط زنا شویی : بر اساس مطالعات انجام شده کاهش کیفیت زندگی و روابط زناشویی و جنسی در خانم هایی که سقط عمدی را تجربه نموده اند ودر مقایسه با خانم هایی که در چنین تجربه ای را ندارند بیشتر دیده شده است

زوجین خواهان سقط عمدی باید بدانند که این مساله مخالف با دین مبین اسلام است و دین مبین اسلام جنین را معادل یک انسان کامل تلقی نموده است وبنا براین برای زندگی این جنین حرمت قایل است همچنین توصیه می شود که حتما بایک روحانی و عالم به امور مذهبی در این زمینه مشورت داشته باشد وراهنمایی لازم رادریافت نمایند .

زوجین خواهان سقط عمدی باید بدانندکه در سقط احتمال موفق نبودن اقدام وجود دارد به همین دلیل احتمال بروز مشکلات بعدی برای فرزند آنها ممکن است وجود داشته باشد و به همین دلیل باید ازانجام سقط پرهیز نمایند.

جمهوری اسلامی ایران نیز ، با توجه به اهمیت امر سلامت در دین مبین اسلام انجام سقط رادر موارد عقب افتادگی یا برخی از ناهنجار های ژنیتکی جنین و یا بیماری مادر که منجر به تهدید جانی وی باشد تا زمان و اوج روح چهار ماهگی مجازدانسته است.

 

 فریده صدری کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا