صفحه اصلیکتاب و کتابخوانی

بیشتر مردم کتاب‌های کاغذی را ترجیح می‌دهند

 

راحتی مطالعه و استفاده از کتاب‌های دیجیتالی که روی تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌هایی نظیر کیندل به آنها دسترسی داریم، بر کسی پوشیده نیست؛ اما نتیجه یک تحقیق جدید آشکار کرده که بیشتر مردم هنوز کتاب‌خواندن سنتی و کتاب‌های کاغذی را به کتاب‌های الکترونیکی ترجیح می‌دهند و به طور قطع هم باید امری رضایت‌بخش در ورق‌زدن کتاب‌ها و نگاه‌داشتن کتاب‌های فیزیکی در دست، وجود داشته باشد که بیش از دو سوم افراد بزرگسال در یک نظرسنجی جدید اظهار کرده‌اند انتخاب‌شان کتاب‌های کاغذی است.

پژوهشگران در این مطالعه که نتیجه آن به تازگی منتشر شده، با همکاری سازمان بین‌المللی آکسفام، نظرات ٢٠٠٠ پاسخ‌دهنده در انگلستان درباره کتاب‌های کاغذی و دیجیتالی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

نزدیک به نیمی از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که از ورق زدن فیزیکی کتاب‌ها لذت می‌برند و ۴٢ درصد نیز گفته‌اند دوست دارند کتاب‌ها را در دستانشان لمس و احساس کنند. این در حالی است که ٣٢ درصد نیز ادعا کرده‌اند وقتی کتاب کاغذی می‌خوانند، بیشتر در عمق داستان فرو می‌روند و درگیر آن می‌شوند و ١۶ درصد نیز به این خاطر که خرید کتاب‌های کاغذی آنها را به یاد کتابخانه می‌اندازد، آن را به کتاب‌های دیجیتالی ترجیح می‌دهند.

نکته جالب‌توجه این است که بیش از ٣۵ درصد از پاسخ‌دهندگان اقرار کرده‌اند به این دلیل به خرید کتاب‌های کاغذی روی می‌آورند که می‌توانند با قراردادن‌ آنها در کتاب‌خانه، پس‌زمینه خوبی در ملاقات‌ها و جلسات آنلاین در فضای پشت سرشان فراهم آورند.

در مجموع تنها ١۶ درصد از افراد مورد تحقیق، خواندن کتاب‌های دیجیتال را ارجح دانسته‌ و ٨ درصد نیز طرفدار کتاب‌های صوتی بوده‌اند. نتایج دیگر این مطالعه همچنین نشان داد که بیشتر این افراد بزرگسال -که به صورت رندومی در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند- سه ساعت در هر هفته را به مطالعه اختصاص می‌دهند.

دکتر آنا تورونی، روانشناس و بنیانگذار کلینیک روانپزشکی چلسی می‌گوید: «مردم ترجیح می‌دهند کتاب‌های کاغذی بخوانند؛ زیرا کتاب‌های کاغذی چیزی ملموس‌تر و عیان‌تر را به خواننده ارائه می‌دهند و احساس ماندگاری بیشتری را به وجود می‌آورند. مطالعه به فرد حس و شکلی از گریز می‌بخشد و درست به مثابه وقفه و استراحتی کوتاه در میان روزمرگی‌های افراد و نیز فرصتی برای یاد گرفتن چیزهای جدید و گسترش ذهن و فکر است.»

نتایج دیگر این مطالعه اطلاعات جالب دیگری را آشکار کرده است. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی هدف خود را از مطالعه رسیدن به آرامش تعریف کرده‌اند. ۴۶ درصد نیز به عنوان تفریح و جدایی از زندگی واقعی و روزمره و بیش از ٣ نفر از ١٠ نفر نیز آن را وسیله‌ای برای یادگیری چیزهای جدید تلقی کرده‌اند. ٣٩ درصد نیز رسیدن به احساس شادمانی و خوشحالی و نزدیک به ۴۵ درصد نیز عنوان کرده‌اند با شروع کرونا و قرنطینه کتاب‌خوان‌تر شده‌اند. ٨۵ درصد نیز تاکید کرده‌اند بعد از اتمام پاندمی و شروع تعطیلات با خود تعدادی کتاب به سفر خواهند برد.

گفتنی است که ٧٢ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت‌کرده‌اند، مدعی شده‌اند کتاب‌های دست دوم خریداری می‌کنند و کتاب‌ها در زمره بیشترین آیتم‌هایی هستند که آن‌ها ترجیح می‌دهند به صورت پیش‌تر استفاده‌شده تهیه کنند.

برخی ارزان بودن، آسیب کم‌تر رساندن به محیط زیست، لذت بردن از بوی کتاب‌های کهنه و خوانده شده و ١۵ درصد نیز امید به یافتن نامه و یادداشت در لابلای صفحات کتاب را دلیل خریداری کتاب‌های دست دوم عنوان کرده‌اند.

 

خبرگزاری ایبنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا