رسم زندگی

زندگی در آینده چه شکلی خواهد بود؟

افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و تغییر سبک زندگی مردم به سکونت در نانو آپارتمان‌ها، کارآفرینان را به ایجاد فرصت‌هایی برای کسب درآمد و خدمت‌رسانی واداشته تا از چالش‌های زندگی مدرن و مختصر امروزی بهره ببرند.

زندگی در شهرهای مدرن و پرجمعیت چین، ‌هنگ‌کنگ و ژاپن روندی متفاوت از گذشته پیدا کرده است. نقل مکان مردم به آپارتمان‌های بسیار کوچک، موسوم به نانو با افزایش جمعیت و رشد سرسام‌آور قیمت مسکن اتفاقی قابل پیش‌بینی و البته چالش‌برانگیز است.

این روند که با حمایت دولت‌ها و استقبال سرمایه‌گذاران بخش مسکن همراه بوده، شکل و سبک جدیدی به زندگی مدرن و سریع این شهرها داده است. scmp در گزارشی نوشت: فضای بسیار کوچک محل زندگی، امکان خرید و نگهداری بسیاری از وسایل را به ساکنان نمی‌دهد. همین امر برخی کارآفرینان را به فکر ایجاد مشاغل جدید انداخت.

اجاره کمدهای کوچک قفل‌دار، خشک‌شویی‌های اتوماتیک و ۲۴ساعته و تهیه غذاهای شبانه‌روزی و … ایده‌های زیرکانه‌ای هستند که با تغییر زمین بازی شکوفا شدند. آپارتمان‌های نانو فضایی در حدود ۱۰ مترمربع دارند و طبیعی است که در چنین مکانی امکان استفاده از ماشین لباس‌شویی، وسایل آشپزی، تلویزیون، کمد و دراور وجود ندارد.

این دقیقا همان جایی است که کارآفرینان خلاق ورود پیدا کرده و خدماتی مدرن برای این سبک از زندگی مختصر عرضه کردند.

شغل‌های جدیدی که با تغییر سبک زندگی به وجود می‌آیند | زندگی در آینده چه شکلی خواهد بود؟

خدمات این مشاغل نوظهور گوناگون است. صاحبان کمدهای قفل‌دار یک وعده سوپ گرم خانگی هم ارائه می‌کنند؛ لباسشویی‌های ۲۴ساعته مجهز به سیستم‌های تهویه مطبوع، ماشین‌های فروش اتوماتیک نوشیدنی، Wi-Fi رایگان و صندلی‌های راحت برای استفاده مشتریان هستند.

در سال‌های اخیر شهروندان هنگ‌کنگ به زندگی در چنین فضاهای کوچکی خو گرفته‌اند. دولت هنگ‌کنگ از افزایش پنج برابری ساخت آپارتمان‌های بسیار کوچک در سال‌های اخیر خبر داده است.

جان لو مردی ۳۳ ساله است که با همسرش در یک خانه ده متر مربعی زندگی می‌کند. او به خبرنگار ثوت چاینا مورنینگ پست گفت هر دو هفته یکبار لباس‌ها را به مغازه خشک‌شویی می‌برند و غذا را نیز خارج از منزل می‌خورند زیرا فضای کوچک این آپارتمان امکان استفاده از وسایل متعدد را ندارد.

تهیه این آپارتمان‌ها در شرایطی که قیمت مسکن در این شهر بسیار بالاست، هم برای خریداران و هم برای سازندگان به صرفه است. بر اساس گزارش‌های رسمی، دولت اعلام کرده تا سال ۲۰۲۰ در این شهر ۲۱۰۰ آپارتمان کوچک جدید عرضه می‌شود. و در سال جاری نیمی از آپارتمان‌های ساخته شده در هنگ‌کنگ مساحتی بیش از ۳۷ متر نخواهند داشت. به نظر می‌رسد معنای «خانه» تغییر پیدا کرده است.

شغل‌های جدیدی که با تغییر سبک زندگی به وجود می‌آیند | زندگی در آینده چه شکلی خواهد بود؟

آقای وانگ که از چهار سال قبل وارد کار خشک‌شویی شده، از رشد ارزش مالی شرکتش با افزایش شعبه‌ها در مناطق ساخت آپارتمان‌های نانو گفت و افزود این خدمات با توجه به رواج این سبک از زندگی توسعه پیدا کرده‌اند.

آلفرد لاکر نیز که شرکت کمدهای اجاره‌ای دارد از عرضه یک وعده غذای گرم یا میوه تازه به مشتریان خود گفت و اضافه کرد شرکت او بستری برای تبعیت از شرایط متغیر زندگی امروزی فراهم کرده و خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. او معتقد است جایی که مشکلی به وجود آمده، راه حلی نیز وجود دارد و ان راه‌حل می‌تواند بستر مناسبی برای راه انداختن یک کسب و کار جدید باشد.

جامعه هدف این شرکت‌ها افرادی با مشغله کاری زیاد و مسافرانی هستند که فضا و زمان زندگی آن‌ها بسیار کم و کوچک است. این افراد سعی می‌کنند اغلب وقت خود را خارج از فضای کوچک و دلگیر آپارتمان نانوی خود سپری کنند.

همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا