سلامتصفحه اصلی

ساعت خوردن اولین وعده غذایی شما احتمال ابتلا به دیابت را به شما می گوید

ساعت خوردن اولین وعده غذایی شما احتمال ابتلا به دیابت را به شما می گوید

هفته ملی دیابت

۲۰ آبان لغایت ۲۶ آبان

 

روز جهانی و هفته ملی  دیابت از روز ۲۰ لغایت ۲۶ آبان ماه سال جاری با شعار « دیابت:شناخت خطرات،اقدام موثر»برگزارمی گردد هدف از برگزاری روز جهانی دیابت، ترویج  اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله بادیابت به عنوان یک مسئله مهم بهداشت جهانی است.

 

۱- تحرک بدنی مناسب از مهمترین عوامل کنترل قند خون است(دیابت یک بیماری جدی است- تحرک رمز سلامتی)

۲- با رعایت رژیم غذایی مناسب قند خون را بهتر می توان کنترل کرد(رژیم غذایی مناسب- کنترل قند خون بهتر)

۳- مصرف تنهایی دارو برای کنترل قند خون کافی نمی باشد(تحرک بدنی-رژیم غذایی مناسب-مصرف داروکلید کنترل دیابت است)

۴- در بیماران دیابتی مصرف انسولین عادت نیست بلکه یک ضرورت است.

نتایج یک بررسی حاکی از آن است زمان مصرف اولین وعده غذایی با بروز دیابت نوع دو ارتباط دارد.اگر در سایر مطالعات در مقیاس بزرگ تایید شود باید صبحانه ی زود هنگام برای پیشگیری از دیابت نوع دو در نظر گرفته شود.

 

مصرف غذا نقش اساسی در تنظیم ریتم شبانه روزی ایفا می کند که هموستاز گلوکز و لیپید را تعدیل می کند. با این حال، مطالعاتی که ارتباط زمان بندی غذا و بروز دیابت نوع ۲ (T2D) را بررسی می کنند ، وجود ندارد . هدف از این مطالعه بررسی ارتباط طولی زمان غذا خوردن ، تعداد دفعات غذا خوردن ومدت زمان ناشتایی شبانه با بروز دیابت نوع ۲  بود.

در این بررسی در مجموع ۱۰۳۳۱۲ بزرگسال { ۷۹% زن میانگین سنی در شروع = ۴۲٫۷ (SD=14.6)} در بین سالهای  (۲۰۰۹-۲۱) وارد کوهورت شدند.زمان بندی و دفعات وعده های غذایی شرکت کنندگان با استفاده  از سوابق غذایی ۲۴ ساعته مکرر ارزیابی شد و میانگین آن از ۲ سال اول پیگیری محاسبه شد.(۵٫۷ ثبت کننده/ شرکت کننده).ارتباط زمان بندی وعده های غذایی ، تعداد دفعات غذا خوردن و مدت زمان ناشتا بودن شبانه با بروز دیابت نوع ۲   با استفاده از مدل های خطر متناسب کاکس(cox) چند متغیره که برای عوامل خطر شناخته شده تنظیم شده بودند ارزیابی شده.

نتایج مطالعه نشان داد  طی یک پیگیری متوسط ۷٫۳سال ،۹۶۳ مورد از دیابت نوع ۲  مشخص شده است. در مقایسه با شرکت کنندگانی که معمولا اولین وعده غذایی را قبل از ساعت ۸ صبح می خورند، آنهایی که بعد از ساعت ۹ صبح غذا میخورند شیوع بیشتری از دیابت نوع ۲   داشتند(HR= 1.95,95% CI 1.30-1.94). زمان آخرین وعده غذایی با بروز دیابت نوع ۲   ارتباطی نداشت. هر وعده غذا خوردن اضافی با بروز کمتر دیابت نوع ۲ همراه بود.(HR=0.95,95% CI 0.90-0.99) زمان ناشتایی شبانه با بروز دیابت نوع ۲  ارتباطی ندارد ، به جز در شرکت کنندگانی که صبحانه را قبل از ساعت ۸ صبح می خورند و بیش از ۱۳ ساعت ناشتایی شبانه دارند که احتمال دیابت نوع دو در آنها افزایش می یابد(HR = 0.47, 95% CI 0.27-0.82)

نتیجه گیریی کلی حاکی از آن است زمان مصرف اولین وعده غذایی با بروز دیابت نوع دو ارتباط دارد.اگر در سایر مطالعات در مقیاس بزرگ تایید شود باید صبحانه ی زود هنگام برای پیشگیری از دیابت نوع دو در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا