صفحه اصلیمعارف

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در مورد صلحه رحم

 صله رحم با بستگان گناهکار

سؤال: در خصوص صله رحم، اگر فرد یا افرادی از بستگان اهل گناه باشند تکلیف صله رحم با آنان چیست؟

جواب: هرگاه ادامه رابطه با آنها مفسده داشته باشد و یا ترک آن موجب نهی از منکر آنان شود می‌توان موقّتآ آن را ترک کرد. در غیر این دو صورت، باید در حدّ واجب صله رحم کرد، و در عین حال امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوش فراموش نشود.

 

 حکم آداب و رسوم شب یلدا در تقارن آن با ایام حزن و اندوه اهل بیت (علیهم السلام)

سؤال: با توجه به اینکه امسال اربعین حسینی مقارن با شب یلداست، نظر معظم له را در خصوص برگزاری آداب و رسوم این شب خواستاریم؟

جواب: هر گاه جلسات به صورت جلسات تفریحی نباشد بلکه دید و یازدید های فامیلی و صله رحم و گفتارهای دوستانه باشد، مانعی ندارد.

 

 افرادی که مصداق رحم هستند

سؤال: لطفاً بفرمایید که رحم شخص چه کسانی هستند که صله رحم در مورد آن ها واجب است؟

جواب: پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، برادر، خواهر، عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آن ها و … .

 

حداقل میزان صله رحم

سؤال: حد اقل وظیفه بر صله رحم چقدر است ؟

جواب: ارحام مختلف هستند نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور توجه مختصر کافی است.

 

 حق الله بودن صله رحم

سؤال: آیا صله ارحام، حقّ الله است، یا حقّ النّاس محسوب مى شود؟

جواب: نوعى حقّ الله است، که خداوند درباره رحم مقرّر فرموده است.

 

ترک صله رحم به خاطر هتک حرمت

سؤال: آیا صله رحم هم مشمول قاعده «لا حرج» و «لا ضرر» مى شود؟ مثلا اگر صله رحم با شخصى، مایه هتک آبرو یا آزار انسان گردد، آیا ترک آن جایز است؟

جواب: آرى، در مواردى که ضرر یا مشقّت مهمّى باشد، استثنا مى شود.

 

 صله رحم با افراد بی حجاب

سؤال: در صورت بى حجابى ارحام، و عدم وجود شرایط نهى از منکر، باز هم صله رحم واجب است؟

جواب: در صورتى که سبب امضاى اعمال آنها نشود، باید صله رحم را به جا آورد، و تا آنجا که ممکن است با زبان خوش، امر به معروف و نهى از منکر کرد.

 

 قطع صله رحم به خاطر خوف از گناه غیبت

سؤال: چنانچه در همنشینى با اقوام نزدیک ترس آن باشد که خود انسان به غیبت مبتلا گردد، یا شاهد غیبت کردن دیگران باشد، و نهى از منکر را هم در آن مجالس به سخریّه بگیرند، آیا مى توان با آنان قطع رابطه کرد؟

جواب: هرگاه امیدى به تأثیر نهى از منکر ندارید، و خوف آلودگى خودتان به آن گناه مى رود، مى توانید رفت و آمد نکنید. ولى تا مى توانید سعى کنید صله رحم را توأم با امر به معروف و نهى از منکر با زبان خوب ترک نکنید.

 

 معنی صله رحم

سؤال: صله رحم چیست؟ و چه کسانى جزء ارحام محسوب مى شوند؟ و در چه مواردى اسلام دستور به قطع صله رحم مى دهد؟

جواب: صله رحم یعنى پیوند با خویشاوندان، که گاه با دیدار آنها حاصل مى شود، و گاه با نامه، یا تلفن، یا دعوت از آنان، یا طرق دیگر. و خویشاوندان خیلى دور را شامل نمى شود، و مادام که محذور و مانع شرعى و عرفى در کار نباشد، نباید قطع کرد.

 

 صله رحم با اقوامی که قطع رابطه کرده اند

سؤال: بنده در شهرستانی هستم و همشیره ام در شهری دیگر، با توجه به اینکه زمانی که ایشان به شهر من می آیند به منزل ما نمی آیند و به منزل اقوام دیگر میروند بنده نیز موقع مراجعه به شهر ایشان (علی رغم اینکه قائل به صله رحم هستم) تصور میکنم آنها نیز دوست ندارند به منزلشان بروم و در این خصوص خانم بنده نیز موضوع را تقویت میکند، البته استنباط خانم بنده این است که اگر آنها مایل به رفت و آمد باشند چرا آنها این کار را نمی کنند؟ لذا خانم بنده اینگونه رفتن را نمی پسندد، تنها رفتن من هم به خاطر عدم همراهی خانم شاید صلاح نباشد. بفرمائید وظیفه اینجانب چیست؟

جواب: شما وظیفه خود در مورد صله رحم را انجام دهید و کاری به دیگران نداشته باشید که آیا وظیفه خود را انجام می دهند یا خیر، همین کار شما امر به معروف و نهی از منکر عملی است.

ارحام در صله رحم

سؤال: در صله رحم “رحم” به چه کسانی اطلاق می شود؟

جواب: با توجه به اینکه فقط برادرها و خواهرها از یک رحم خارج می شوند، اگر عمو، پسر دایی، دخترخاله و غیره همه اینها رحم انسان محسوب شوند دلیل می خواهد. چرا افراد غیر فامیل رحم نیستند؟ با توجه به اینکه همه به یک پدر و مادر و یک رحم ختم می شوند.

منظور از ارحام در صله رحم، تمام بستگان نسبی است ولی توجه داشته باشید صله رحم یعنی پیوند با خویشاوندان، گاه با دیدار آنها حاصل می شود و گاه با نامه یا تلفن یا دعوت از آنان یا طرق دیگر تحقق می یابد و خویشاوندان خیلی دور را شامل نمی شود و مادام که محذور و مانع شرعی و عرفی در کار نباشد نباید قطع گردد.

 

رابطه با ارحامی که مرتد شده است

سؤال: خاله من مسیحی شده است و مبلغ مسیحیت است. حال رفت و آمد با ایشان چه حکمی دارد؟

جواب: مرتد محسوب می شود و رفت و آمد با او جایز نیست.

 

 قطع رفت و آمد با کسانی که فرد را متهم می کنند

سؤال: نرفتن به خانه اقوام به این منظور که پشت سر او حرف در می آورند چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که در معرض اتهام قرار گیرد اشکال ندارد که موقتاً رفت و آمد را ترک کند ولی سعی کنید با این گونه امور رابطه خود را با اقوام ترک ننمایید.

 

رفت و آمد نکردن با اقوام و خویشان

سؤال: نرفتن به خانه اقوام به این منظور که پشت سر او حرف در می آورند چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که در معرض اتهام قرار گیرد اشکال ندارد که موقتاً رفت و آمد را ترک کند ولی سعی کنید با این گونه امور رابطه خود را با اقوام ترک ننمائید.

 

بودن چند خانواده نامحرم در یک محل با حجاب کامل

سؤال: می خواستم بدانم که آیا میهمانیهایی که چند خانواده دراتاقی مانند اتاق پذیرایی هستند و همه حجاب چادر دارند ایراد دارد؟

جواب: اشکالی ندارد ولی در صورت امکان اگر زنها و مردها از هم جدا باشند بهتر است.

 

 حکم صله رحمی که موجب ناخرسندی شود

سؤال: در برخی موارد صله ی رحم نه تنها موجب شادمانی برخی از بستگان نمی گردد بلکه موجب ناخرسندی آنان نیز می گردد و در مواردی این ناخرسندی را ( حتی برای یکباررفت و آمد در سال ) با صراحت بیان می نماینددر اینگونه موارد حکم شرعی رفت و آمد یا قطع رفت و آمد چیست ؟

جواب: اگر بدانید یا اظهار کنند که مایه ناراحتی است می توانید قطع کنید ولی اگر به وسیله تلفن یا مانند اینها ناراحت نشوند می توانید از این طرق صله رحم را بجا آورید.

 

 قطع صله رحم با اقوام همسر

سؤال: قطع رفت و آمد شوهر ، با فامیل زن و بالعکس چه حکمی دارد ؟ اگر حرام است، چرا ؟

جواب: اگر نسبت فامیلی ندارند کار حرامی نیست اما اختلاف کار شایسته ای نمی باشد.

 

معیار صله ارحام

سؤال: آیا قطع رحم و یا صله رحم که در اسلام بر آن تأکید شده است معیار مشخّصى دارد و آیا محدوده آن از نظر نصوص و روایات بیان شده است و آیا اگر بنده با نتیجه خواهرم و یا برادرم و یا خاله ام و غیره قطع رحم کنم، قاطع رحم محسوب مى شوم؟

جواب: منظور، داشتن ارتباط و پیوند با آنها در حدّ متعارف و معمول است، البتّه هر قدر خویشاوندى نزدیکتر باشد رابطه باید بیشتر باشد.

 

 رفتن به خانه پدر در صورت علم به عدم رضایت او

سؤال: پدرم با شوهرم اختلاف پیدا کرده اند در اثر این اختلاف از دست من ناراحت شده و گفته حق ندارى به خانه من بیایى، تکلیف من چیست؟ با این که در آن خانه مادر و برادرم هستند و من مى خواهم به آنها سر بزنم، آیا مى توانم بدون اجازه پدرم به خانه آنها بروم آیا نرفتن من باعث قطع رحم نمى شود؟

جواب: آنها مى توانند به دیدار شما بیایند یا در محلّ دیگرى ملاقات کنید، ولى در خانه ملکى پدر بدون اجازه او نمى توان رفت.

 

حد اقل صله رحم و قطع رحم

سؤال: به نظر جنابعالى «حدّاقل» صله رحم و قطع رحم، چه مقدار است؟

جواب: حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و بستگان در این رابطه با هم متفاوتند.

 

منبع:http://portal.anhar.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا