معارف

مستحبات تلاوت قرآن

 

فقها در مورد قرآن، مستحباتی را بیان فرموده‌اند برخی از آن‌ها بدین شرح است:

۱- با وضو بودن در هنگام تلاوت قرآن.

۲- رو به قبله بودن در هنگام تلاوت قرآن

۳- زمانی که قرآن تلاوت می‌‌شود مستحب است انسان ساکت بوده، گوش فرا دهد. قرآن در این زمینه می‌فرماید: و إذا قرئ‌القرآن فاستمعوا له و أنصتوا لعلکم ترحمون (اعراف/۲۰۴).

۴- زمانی که انسان می‌خواهد شروع کند به تلاوت قرآن، نام خدا را برده، از شر شیطان به خدا پناه برد. قرآن در این زمینه می‌فرماید: فإذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من‌الشیطان‌الرجیم (نحل/۹۸).

۵- مستحب است در هنگام تلاوت قرآن، انسان در معانی آیات آن تفکر نماید. فقها می‌‌فرمایند: یستحب‌التفکر فی معانی‌القرآن (مهذب‌الاحکام/۷/۱۲۸).

۶- در هنگام تلاوت قرآن وقتی به جمله «یا ایهاالناس» یا جمله «یا ایها الذین آمنوا» می‌رسد، به‌طور آهسته بگوید: لبیک ربّنا یا بگوید: اللهم لبیک (ذخیرهالمعاد فی شرح‌الارشاد/۲/۲۷۸)

۷- تلاوت کننده قرآن وقتی به آیات بهشت می‌رسد، از خداوند تقاضای بهشت نماید و زمانی که به آیات جهنم و عذاب می‌رسد به خداوند پناه برد. (وسایل‌الشیعه/۶/۶۹)

۸- مستحب است کسی که سوره «الرحمن» را تلاوت می‌‌کند وقتی به آیات «فبأی آلاء ربّکما تکذّبان» می‌رسد بگوید: لا بشیء من آلائک ربّ أکذب (مستدرک‌الوسایل/۴/۱۸۱)

۹- مستحب است قرآن با «ترتیل» خوانده شود.

۱۰- مستحب است بعد از ختم قرآن مجید به تأسی و پیروی از امام سجاد علیه‌السلام دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه، خوانده شود: اللهم إنک أعنتنی على ختم کتابک الذی أنزلته نوراً، و جعلته مهیمناً على کل کتاب أنزلته، و فضلته على کل حدیث قصصته….

حجه الاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

افق حوزه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا