صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اشکذر

ایام سالگرد شهادت استاد مطهری و روز معلم و روز کار و کارگر گرامیباد

السلام علیک یا اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

ششمین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر به امامت حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر برگزار گردید

موضوع اصلی خطبه اول:

رفیق خوب بهترین هدیه الهی است آن را قدر بدانیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید

دوران عمر انسان در دنیا به سه قسمت تقسیم می ‌شود :

دوران کودکی

دوران نوجوانی و جوانی

دوران بزرگسالی و کهنسالی

از آنجایی که اسلام یک دین کامل است

و تمام آنچه که انسان برای خوشبختی ‌اش و سعادتمندی در دنیا و آخرت به آن احتیاج دارد را در اختیار بشر قرار داده است برای هر کدام از این دوران ‌های سه ‌گانه دستورالعمل ‌های خاصی صادر شده است

اما مهم ‌ترین بخش زندگی انسان دوران نوجوانی و دوران جوانی است

لذا این مقطع از عمر بیشتر مورد تاکید و سفارش و یادآوری قرار گرفته است

در دوران جوانی و نوجوانی انسان با حقایقی مواجه می ‌شود و از آنجایی که بعد از سپری شدن دوران کودکی و رسیدن به دوران نوجوانی بعد از آن جوانی انسان وارد اجتماع می‌شود و با افراد مختلف ناچار باید مراوده و رفت و آمد و نشست و برخواست و حس ‌آمیزی داشته باشد

در این زمینه اسلام توصیه ‌های ویژه ‌ای دارد

یکی از چیزهایی که در دوران نوجوانی و جوانی انسان با آن مواجه است این است

که باید سعی کند رفیق خوب و شایسته ‌ای را پیدا کند

رفاقت ‌های و دوستی هایی که در دوران کودکی بین کودکان برقرار می ‌شود در بازی کردن در نشستن کنار یکدیگر و رفت و آمدها چون انگیزه مهمی در آن نیست خیلی اهمیتی ندارد

و در دوران میانسالی و کهنسالی چون عقل انسان تا اندازه ‌ای رشد کرده و بیشتر از دوران جوانی عاقبت اندیشی می کنند بسیاری از تصمیمات اش عاقلانه ‌تر هست

اما بیشترین و سخت ‌ترین دوران برای انتخاب دوست و رفیق دوران جوانی است

که گاهی انسان سرنوشتش را با آن دوستی که انتخاب می ‌کند و رفیقی که انتخاب می کند شکل می ‌گیرد

البته قبل از اینکه وارد این بحث شویم این نکته را توجه کنیم

که وقتی صحبت از دوست و رفیق به میان میاد معمولا ذهن ما می رود به آن دوست و رفیقی که در مدرسه یک جوان انتخاب می‌کنه یا دوست و رفیق انسان در نشست و برخاست و مجالست با او انتخاب می کند

اما اگر همه روایاتی که در این زمینه وجود دارد مورد بررسی و توجه قرار بگیرد رفاقت یک معنای گسترده ‌ای دارد

وقتی میگیم باید رفیق خوب انتخاب کنی همسر خوب را هم شامل می شود شریک خوب را هم شامل می شود و همه این ‌ها را در بر می ‌گیرد

منتهی چون این موضوع درباره جوانان و همچنین نوجوانان اهمیت بیشتری دارد در کتب تربیتی و اخلاقی بحث انتخاب رفیق را بیشتر درباره جوانان و نوجوانان متذکر شده ‌اند

بعضی از آیات و روایاتی که اهمیت انتخاب دوست را و رفیق را می ‌رساند خدمتتون ترجمه می‌کنم

و اینکه چرا دوران جوانی حساس ‌ترین دوران عمر است برای انتخاب رفیق و دوست را به هفته ‌های بعد موکول می ‌کنم

سعادت دنیا و آخرت انسان بخش عمده ‌ایش در گروی آن رفیق خوبی است که انتخاب می کند

چه اینکه شقاوت و بدبختی و تیره ‌روزی انسان در دنیا و آخرت بخشی اش به خاطر آن ارتباطاتی است که با انسان ‌های ناشایست و نالایق برقرار می کند

این قدر این موضوع اهمیت دارد که در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است و همین‌طور در روایات اهل بیت که:

یکی از حسرت ‌ها و اظهار ندامت هایی که انسان‌ها در فردای قیامت دارند و اندوه می ‌خورند

می گویند: ای کاش ما در دنیا با فلان شخص رفیق نشده بودیم

یَا وَیْلَتَىٰ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا

وای بر من، ای کاش که فلان مرد کافر و رفیق فاسق را دوست نمی ‌گرفتم

انسان در عرصه قیامت وقتی می ‌بینه که نامه اعمال سیاه هست میگه ای وای بر من ای کاش فلانی را به عنوان رفیق و دوست خود انتخاب نکرده بودم

روایت اول:

یک روایتی از امیرمومنان علیه السلام رسیده است که فرمودند: عَلَیکُم بِالإِخوانِ ؛ فَإِنَّهُم عُدَّهٌ لِلدُّنیا ، وعُدَّهٌ لِلآخِرَهِ ؛ ألا تَسمَعُ إلى قَولِ أهلِ النّارِ : «فَمَا لَنَا مِن شَـفِعِینَ وَ لاَ صَدِیقٍ حَمِیمٍ

برادرانى به دست آورید که ساز و برگ دنیا و ساز و برگ آخرت هستند پس آیا سخن دوزخیان را نشنیده ای که می گویند

پس ما را نه شفیعانى است و نه دوستى نزدیک

ای اهل ایمان مواظب باشید که با برادرانی که پایبند هستند پیوند برقرار کنید با خوبان همنشین شوید همدم شوید

زیرا برادرانی که بر اساس آموزه ‌های دینی انتخاب می‌شوند ذخیره برای انسان هستند هم در دنیا و هم در آخرت

یعنی اگر شما یک رفیق خوب انتخاب کردید که عرض کردم همسر را شامل می شود شریک کاری را شامل می شود

اما بحثمون فعلا درباره رفاقت در دوران جوانی است

لذا رو این قضیه تطبیق می ‌کنیم

رفیق خوب ذخیره انسان و سرمایه انسان است در دنیا و آخرت

بعد امیرالمومنین علیه السلام استشهاد کردند به آیه قرآن :

فَمَا لَنَا مِن شافِعِینَ وَ لاَ صَدِیقٍ حَمِیم

انسان ‌های خطاکار در فردای قیامت می گویند

وای بر ما ، ما امروز شفاعت کننده ‌ای نداریم که ما را شفاعت کند و یک دوست صمیمی هم نداریم که اینجا به فریاد ما برسد

یعنی یک دوست صمیمی به مومن فریادرس انسان است در فردای قیامت

چه بسا انسان خطاکاری که توسط رفیق شفاعت می شود و مورد عنایت قرار می ‌گیرد چه این که در دنیا هم بسیاری از مشکلات انسان توسط رفیق خوب برطرف می شود

روایت دوم:

حدیث دیگری از رسول گرامی اسلام خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است که فرمودند:

المَرءُ عَلى دینِ خَلیلِهِ و قَرینِهِ

انسان ، به دینِ دوست و همنشین خویش است

هر انسانی همان دین رفیق و همنشین خود را دارد

ملاحظه می ‌کنید تاثیرگذاری رفیق بر انسان چقدر زیاد است

اگر می ‌خواهی دینداری کسی را بفهمی ببین رفیقش دین دارد یا نه اگه می ‌خواهی ببینی فلانی بی ‌تقوا یا باتقواست رفیقاش با تقوا هستند یا بی تقوا

چون بالاخره رفیق در رفیق اثر می ‌گذارد

روایت سوم:

آقا امیرالمومنین علی (ع) فرمودند:

لا تصحب الشریر فإن‏ طبعک‏ یسرق‏ من طبعه شرّاً و أنت لا تدری

با افراد شرور هم‌نشین مشو؛‌ زیرا ناخواسته، طبیعت تو شرّ را از طبیعت او می ‌دزدد

با انسان ‌های شرور و بد رفاقت نکن دوستی نکن

چرا که در درون تو یک طبیعتی هست که تو را به سوی زشتی ‌ها فرا می ‌خواند و این از رفیق تو شرارت را سرقت میکند

یعنی از او تاثیر می ‌پذیرد برای بد شدن تو

یک غریزه ‌ای در وجودت است که همان نفس اماره است

این چیزی که در وجود تو اسم تو را به سوی بدی دعوت می کند وقتی که رفیق بد انتخاب بکنی این از رفیق بد تو تاثیر می ‌پذیرد درس می ‌گیرد یاد می ‌گیرد و در تو اثر می ‌گذارد

لذا در بعضی از روایات ما از رفیق به عنوان یکی از اعضای بدن انسان تشبیه شده است ببینید ما اعضا و جوارح داریم و همه ما نیاز داریم

روایت چهارم:

مَن فَقَدَ أخا فِی اللّه ِ فَکَأَنَّما فَقَدَ أشرَفَ أعضائِهِ

هر کس برادرى خدایى را از دست بدهد ، گویى شریف ترین عضو خود را از دست داده است

اگرکسی رفیق خوبی نداشته باشد مثل کسی ا‌ست که یکی از اعضای بدنش را از دست داده است اینقدر رفیق خوب خوبه و به اندازه ‌ای که اعضا و جوارح انسان ؛ انسان را همراهی می ‌کنند و رفیق خوب هم به این اندازه تاثیرگذار است

روایت پنجم:

لقمان حکیم به فرزندش فرمود:

مَن یَدخُل مَداخِلَ السَّوءِ یُتَّهَم ، ومَن یَصحَب صاحِبَ السَّوءِ لا یَسلَم ، ومَن یَصحَبِ الصّاحِبَ الصّالِحَ یَغنَم

هرکه به جایگاه هاى بدنام درآید ، متّهم گردد و هرکه با یارِ بد مصاحبت کند ، ایمن نمى ماند و هرکه با یار درستکار مصاحبت کند ، سود بسیار مى برد

به هر حال یکی از توصیه ‌های مهم دین ما این است که هر مسلمانی باید دقت نماید در دوران زندگی اش در دنیا چه کسانی را به عنوان رفیق و دوست انتخاب می کند

و آن چه که مهم است اینست که:

در آن حساس ‌ترین مقطع عمر که دوران جوانی و نوجوانی با چه کسانی ارتباط برقرار می کند

عرض کردم حالا سِّر این که چرا انتخاب رفیق برای جوان و نوجوان بیشتر مورد توجه دانشمندان علوم تربیتی قرار گرفته است این یک بحثی است که انشاالله در هفته بعد اگر توفیق بود خدمت شما توضیح خواهم داد

امیدوارم انشاالله خدای متعال روز به روز بر توفیقات ما بر فهم درست و عارف دین به عمل به احکام دین انشالله بیفزاید و در سایه دین عزت دنیا و آخرت را کسب کنیم و جزو مومنین قرار بگیریم

پروردگارا به حق محمد آل محمد در امر دین و دنیا و آخرت ما را یاری بفرما و ما را به خودمون وامگذار

ما را از هواهای نفسانی و شَّر شیطان محفوظ بدار

اموات و درگذشتگان از اهل ایمان از شیعیان و محبان امیر مومنان در سراسر عالم مشمول عفو و رحمت قرار بده و بر علو درجات شهدا و امام شهیدان بیفزا

به حق محمد و آل محمد فرج امام عصر علیه السلام تعجیل بفرما

خدمتگزاران به اسلام و مسلمین در هر کجای این کره ‌ی خاکی که هستند خاصه رهبر معظم و دیگر مراجع تقلید را توفیق بیشتر عنایت بفرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر/ان الانسان لفی خسر/الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر

(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه

اشاره به مناسبت های هفته پیش روی :

سالروز شهادت استاد شهید مطهری / بزرگداشت مقام روز معلم / هفته کار و کارگر ایرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

برادران و خواهران ایمانی باز هم خودم و همه را به تقوا سفارش توصیه می ‌کنم به امید اینکه انشالله خداوند به برکت این روزهای عزیز

به همه ما توفیق کسب آن تقوایی را عنایت کند که ائمه معصومین علیهم السلام ما را جزو شیعیان واقعی خودشان بدانند انشاالله

قرآن و اهل بیت هدایتگر انسان ‌ها هستند

قرآن هُدَی لِلمُتَقین است

همین خصوصیت برای پیامبر اکرم و همه انبیا و جانشینان انبیای اعزام علیهم ‌السلام هم وجود دارد

هدایتگری قرآن و اهل بیت با چهار چیز است:

اقامه برهان و دلیل

جدال احسن

موعظه و نصیحت

آوردن مثال برای فهماندن حقیقتی که انسان ‌ها بدون مثال نمی ‌توانند به حقیقت آن واقف و عالم بشوند

لذا هم در روایات اهل بیت علیه السلام و هم در قرآن کریم گاهی برای شناساندن حقایق این عالم یا شناساندن خوبی ‌ها و بدی ‌ها از مثال استفاده شده است

و از خصوصیات قرآن کریم این است که:

گاهی با همین مثال ‌ها عمیق ‌ترین و پیچیده ترین معارف عقلانی را با مثال جوری تبیین و بیان می ‌کند که هر انسان عادی هم به اندازه عقل و فکر و درک خود قدرت فهمیدن و درک آن واقعیت را دارد

آیاتی در قرآن کریم است که می ‌فرماید ما بعضی از برای آشنایی مردم با عقاید از مثال استفاده می ‌کنیم

مثال آنجایی است که یک مطلب عمیق بلندی برای طرف قابل ‌فهم نباشد و با مثال آن را رقیقش کنند

به گونه ‌ای که این انسان عوام هم بتواند این حقیقت را به اندازه درک و فهم خود بفهمد

در قرآن ‌کریم خداوند متعال فرمود:

وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ ۖ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ

اینها مثالهایى است که ما براى مردم مى‌زنیم، و جز اهل دانش آن را درک نمى‌کنند.

در حدیث از امیرالمومنین علی (ع) که فرمودند :

انواع و اقسام مثال ‌ها زده شده است برای آن کسانی ‌که خرد و آن درجه بالای خردورزیرا دارا هستند

خدا مثال زده است و مثال ‌های قرآنی هم فقط برای فهم عوام نیست خود آن عالمان دانشمندان صاحبان خرد برتر هم اگر در آن مثال ‌ها دقت کنند حقایقی بر آن ها کشف خواهد شد

در فرمایش دیگری از امیر مومنان هست حضرت ضمن توصیه مردم به تقوا ؛ مثال ‌هایی را که آورده شده را یادآوری به مردم می کند فرمودند:

مردم من شما را به تقوا سفارش می ‌کنم آن خدایی که مثال ‌ها برای شما آورده است و شما از طریق همین مثال ‌ها شما می ‌توانید به حقایق برسید و تقوای آن خدایی را داشته باشید که برای شما اجل مشخص کرده است

یعنی یه فرصت عمر را این زمانی که در اختیارتون هست و مشخص و معین است را قدر بدانید و از طریق امثال و مثال ‌ها به خدای متعال نزدیک شوید

در بعضی از آیات قرآن کریم خدا در حقیقت اظهار گله ‌مندی می کند از آن کسانی که به مثال ‌های قرآنی توجهی نمی ‌کنند و سَر سرپیچی و کفر و جدال نسبت به آیات الهی دارند

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِی هَٰذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ ۚ وَکَانَ الْإِنْسَانُ أَکْثَرَ شَیْءٍ جَدَلًا

و در این قرآن ، از هر گونه مثلی برای مردم بیان کرده ایم

ولی انسان بیش از هر چیز ، به مجادله می پردازد!

ما در این قرآن ‌کریم برای هر چیزی و برای فهماندن هر حقیقتی مثال زدیم با مثال آن حقیقت را بیان کردیم ولی اکثر مردم سر جدال و ستیز با حق و حقیقت دارند

در آیه دیگر فرمود:

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِی هَٰذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ فَأَبَىٰ أَکْثَرُ النَّاسِ إِلَّا کُفُورًا

و به راستى در این قرآن از هر گونه مثلى گوناگون آوردیم ولى بیشتر مردم جز سر انکار ندارند

یعنی با اینکه لطیف ‌ترین راه رقیق ‌ترین را برای فهم حقیقت که مثال آوردن است و برای آنها آوردیم باز هم این ها هدایت نمی شوند

خدا انشالله به حق محمد و آل محمد از طریق قرآن کریم و آثار اهل بیت ما را به صراط مستقیم هدایت و ما را در راه حق ثابت قدم بدارد و امر و آخرت ما را به امر دنیا و آخرت ما را به لطف و کرم اصلاح بفرماید و ما را عاقبت بخیر بگرداند

اما مناسبت های هفته پیش رو:

۱)روز جهانی کار و کارگر

روز یازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر است

در همه دنیا ادعای دفاع از حقوق کارگر هست به طوری که روز جهانی کارگر از آن یاد می شود

اما وقتی به آموزه ‌های ادیان و مذاهب فرق و نحل مراجعه کنیم می ‌بینیم با همه شعارهایی که نسبت به حق و حقوق کارگر داده می‌شود در هیچ آیین و مذهب الهی و مذاهبی که ساخته دست بشر هست به اندازه ‌ای که اسلام به کار و کارگر اهمیت داده است جایی دیگر داده نشده است

و با همه تلاشی که در جمهوری اسلامی ایران در پرتو جعل قوانین و بعضی از کارها صورت گرفته است تا بشود حق این قشر ضعیف جامعه را اداره کرد من ‌حیث ‌المجموع توفیق سطح بالایی برای شناساندن این قشر زحمتکش کارگر و نقشی که این ‌ها در سعادت بقیه افراد جامعه دارند تلاشی صورت نگرفته و حقوق مادی آنان هم نحوی که شایسته است ادا نمی شود

خب این یک جای تامل و تفکر دارد

کسانی که در این امر خصوصیت دارند مسیولیت دارند علم و اطلاع دارند باید بیشتر اهمیت بدهند به این قشر شریف و زحمتکش که هر چی که ما داریم از مواهب الهی و از نعمت های الهی بهره ‌مند می شویم بار اصلی اش بر دوش کارگران و امثال آنها مانند کشاورزان است

درست است که یک کارخانه داری سرمایه گذاری کرده برای تولید وسایل منزل ولی آن کسی که این یخچال را این کولر را این پنکه را تولید می کند کارگر زحمتکش است

بله آن سرمایه ‌گذار سرمایه ‌گذاری می کند اما باید دید چه کسی تولید می کند آن کسی که زحمت می ‌کشد کیست

آن کسی که سختی بر اعضا و جوارح خودش وارد می کند و کشاورزی میکند و رزق و روزی را به بقیه اصناف و اقشار جامعه می ‌رساند کشاورز است

ممکن است که صاحب آن مزرعه یک خان باشد یا سرمایه ‌دار باشدولی چه کسی آبیاری می کند کود می ‌دهد حرص می کند کشاورز است و چه کسی تولید می کند و به دست منو شما می ‌رساند آن قشر زحمتکش کارگر است

این قشر شریف و زحمتکش باید قدر بدانیم

و کسی فکر نکند که ارزش کار این گروه در حقیقت این کارگران از ارزش کار انسان ‌های شاخص جامعه کمتر است یعنی شما فکر نکنید که مثلا کاری که کشاورز می کند یا یک کارگر می کند ارزش کار او از کاری که پزشک می کند کمتر است

نه اینطور نیست

ارزشش از کاری که یک روحانی می کند کمتر است ابدا اینطور نیست

هر کسی هر کجایی و به هر کاری مشغول‌ است و زحمت می کشد و تلاش می کند برای خدمت به مردم و برای رفاه و آسایش دنیا و آخرت مردم تلاش می کند عزیز و محترم هست و در ردیف اقشار دیگه جامعه قرار دارد

بلکه گاهی به خاطر زحمت بیشتر پاداش بیشتری هم دارد

انشاالله خدا به همه ما توفیق بدهد که جایگاه انسان ‌ها با توجه به شغل شون را بشناسیم و آن احترامی که باید به چنین اقشاری یعنی کارگران و کشاورزان داشته باشیم

آن احترام را برای آنها به ‌جا بیاوریم

۲)روز بزرگداشت مقام معلم

روز دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت آیت ‌الله شهید استاد مرتضی مطهری و روز معلم نامگذاری شده است

شخصیت مرحوم شهید استاد مطهری در میان همه علمای دین به قدری بالا است که به هر حال شاید هر کسی نتواند درباره این شخصیت والا حرفی بزند

ایشان مرد بسیار بزرگی است که باید الگو باشد هم برای علما و روحانیون در حوزه ‌های علمیه در هر کجایی که مشغول خدمت هستند هم الگو باشد برای همه معلمان در هر رشته ‌ای که علم و دانش می ‌آموزند

این بزرگوار اهل سوز بود یعنی اگر می ‌دید عده ‌ای گمراه هستند دلش برای آنها می ‌سوخت

اگر می دید عده ‌ای در حال منحرف شدن هستند برای آنها دلسوزی می ‌کرد

با حلقات درس ‌ها کلاس ‌ها و برنامه ‌های آموزشی از راه تعلیم و دانش آموختن چه بسیار انسان ‌هایی که آن زمان در معرض انحراف از سوی کمونیست ‌ها از سوی منافقین و استاد مطهری با سخنرانی ها و کتاب ‌های محکمی که از خودش جا گذاشت مسیر حق و حقیقت را با برهان نشان داد و بطلان راه ‌های دیگر را هم با برهان در اختیار جامعه ما قرار داد

روحش شاد و انشالله خداوند او را همنشین و قرین پیامبر اکرم و همه علما و بزرگانی که از دنیا رفتند قرار بدهد

معلم کیست

لا تَجْلِسوا إلاّ عندَ کُلِّ عالِمٍ یَدْعوکُم مِن خَمْسٍ إلى خَمسٍ : مِن الشَّکِّ إلى الیَقینِ ، و مِن الرِّیاءِ إلى الإخْلاصِ ، و مِن الرَّغْبَهِ إلى الرَّهبَهِ ، و مِن الکِبْرِ إلى التّواضُعِ ، و مِن الغِشِّ إلى النّصیحَهِ

تنها در محضر دانشمندانى نشینید که شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا مى خوانند :

از دو دلى به یقین

از ریا به اخلاص

از دنیا خواهى به دنیا گریزى

از تکبّر به فروتنى

از ناخالصى به خلوص

از نگاه پیشوایان دین ؛ هر معلمی اگر آموزه ‌هایش بر حول سه محور باشد این کار او ارزشمند است

اول:

دانش ‌آموز و دانشجو را از تکبر به تواضع جهت دهد و سوق دهد و دانشجو و دانش ‌آموز باید هم در مقابل علم متواضع باشد هم در مقابل عالم و آموزگار متواضع باشد

تواضع در مقابل آموزگار در حقیقت تواضع در برابر علم است

دوم:

جوری دانشجو و دانش ‌آموز و طلبه را تربیت می ‌کند که از ریا و خودنمایی فاصله بگیرد و جزو مخلصین قرار بگیرد

یعنی آموزش اخلاص و بیان فضایل و برکاتی که در اخلاص است آن را به گونه ‌ای تبیین کند که این دانش ‌آموز دنبال ریا و خودنمایی نرود

علمش برای تفاخر نباشد برای تحقیر دیگران و کوچک کردن دیگران نباشد به گونه ‌ای علم بیاموزد که هر معلمی و دانش آموز و دانشجوی را از مرحله شک عبور دهد به مرحله یقین و درستی برساند

بیرون آوردن انسان ‌هایی که گرفتار شبهات هستند از شک به هدایت ‌کردن و جهت دادن آنها برای رسیدن به یک حقیقت به نام یقین

سوم:

دانش ‌آموزان و دانشجویان را از رغبت و میل به دنیا به زهد و پارسایی دعوت کند یعنی درسته که پزشکی تعلیم می ‌دهد دانش پزشکی را تعلیم می ‌دهد اما در کنار تعلیم این علم پزشکی این دانشجو را به گونه ای تربیت کند و به سمتی برود که مبادا وقتی یک دکتر متخصص می شود

میل او فقط به جمع ‌آوری ثروت باشد و دنبال رو میزی گرفتن و زیر میزی گرفتن باشد

باید او را به سمتی برد که دکتری زاهد پارسا متقی اهل انفاق اهل ایثار باشد که اگر کسی به مطب او آمد و پول پرداخت ویزیت ‌های عمل جراحی را نداشت بگوید خب اگر نداری نده نه به هر بهانه ‌ای که بتواند از بیمار پول زور و زیر میزی را بگیرد حتی گاهی به دروغ گفتن

تو هر رشته ‌ای همینگونه است

کسی هم که یک روحانی است و باید روحانی آن وظیفه دینی خودش انجام بدهد

باید در حوزه ؛ آموزشی ببیند زهد و پارسایی در وجودش رسوخ کند و جا بگیرد به گونه ‌ای که رغبت و میل به دنیا او را به سمت منفعت مادی بیشتر و در حقیقت سو استفاده از علم جلو نبرد

چهارم:

معلم دانشجوی خود را از عداوت و دشمنی خارج کرده باشد و به سوی نصیحت و خیرخواهی ببرد

ببینید گاهی وقت ها یک کسی ممکن است که در یک کار تخصصی هم پیدا بکنه ولی گاهی به خاطر گله ‌مندی که از کسی دارد حاضر نمی شود آن چه که به آن عالم است در اختیار کسی یا آن فرد قرار بدهد

دشمنی چیزی است که اگر میان دو فرد هم وجود داشت اگر بین استاد و دانش ‌آموز عداوتی و دشمنی هم به هر حال وجود داشت باید این را به کار نگیرد تا دانش ‌آموز هم بداند که در علم و دانش نباید کسی عداوت بورزد

بلکه باید برای او خیرخواهی هم نماید

انشاالله به حق محمد و آل محمد همه مصلحین جامعه ما را به این اوصاف برجسته و بلند متصل بفرماید

۳)مطالبه یک درخواست مردمی

در پایان خطبه دوم من درخواستی از اداره مسکن و شهرسازی شهرستان اشکذر و استان یزد داشته باشم که

به نظر می ‌رسد در میان شهرستان ‌های استان این مساله واگذاری زمین به جوانانی که واجد شرایط هستند برای ساخت مسکن کند تر است از بعضی از شهرستان ‌های دیگر

به نظر من شاید یه نوع اهمال و یک نوع غفلتی هم در این کار دیده می شود

همینطور نسبت به واگذاری زمین به کسانی که اهل فن و حرفه ای هستند و درخواست زمین دارند برای درست کردن کارگاه مخصوصا کسانی که کارگاه شان جزو کارگاه های مزاحم شهری است و نمی ‌توانند در محل سکونت مردم در وسط شهر به هر حال ساختمانی احداث کنند

در این ها باید جدیت شود و در اسرع وقت این کار برای جوان ‌ها انجام بگیرد

حالا که بنای دولت به درستی بر این قرار گرفته است که زمین را و تسهیلات را در اختیار خود جوانان واجد شرایط قرار بدهند خود دولت هم باید اینکار تسریع کند

چون دیگه احتیاج به این که با پیمانکاری قرارداد بسته شود و یا پیمانکار خانه بسازد نیست

شما تسهیلات به خود جوان بدهید

بانک هایی که تسهیلات میدهند نظارت کنند

انشالله در این شهرستان ما مثل بعضی از شهرستان ها این کار انجام بگیرد و این زمین واگذار بشه تا اون ودیعه ای هم که این عزیزان پرداخت کردند کم کم بی ارزش نشود که نتوانند با آن کاری انجام بدهند

انتظار امام جمعه اشکذر از مسئولین ذیربط

این مشکلات را در جاهایی که صلاح ممی دانند از طریق رسانه ‌های استان یا از طریق سخنرانی در جاهای مختلف مثل نمازجمعه و یا در هر جای دیگه این مشکلات را توضیح بدهند چون الان احساس مردم ما و جوان ‌های منطقه ما اینست که:

در این امر یک سهل‌ انگاری و بی ‌توجهی انجام می ‌گیرد

این چیزی که الان در ذهن بعضی از جوان ‌ها هست باید برطرف شود به این معنا که :

اگر واقعا موانعی وجود دارد بگویید واقعا این موانع بوده این مشکلات بوده تا حالا نتوانستیم این کار را انجام بدهیم و اگر موانع بر طرف شود انجام می دهیم

اگر هم مانعی نبوده است و سهل انگاری و امروز و فردا می شود این برای مردم ما مخصوصا برای جوانان ما

قابل تحمل نیست

امیدواریم انشاالله این بزرگوارانی که در هر جایی مسئولیت پذیرفتند و قبول کردند به هر حال وظیفشون را به نحو احسن و شایسته انجام بدهند اگر بنا شده که کاری برای مردم انجام بدهند آن را انجام بدهند تا شیرینی در کام آن جوانی که وعده زمین ؛ وعده ساخت کارگاه به او داده شده است

آنها هم کام شان شیرین شود

در روایت داریم که:

در هر کار خیری که می ‌خواهید انجام بدهید عجله کنید

وقتی عجله نکنید زمان طول کشید و وقتی این کاری که انجام می دهید تمام شود آن لذت آن شیرینی در کام آن فردی که به او خدمت می کنید دیگه ندارد

الحمدالله بنای دولت بر این که به هرحال در این چند سال باقی مانده از عمر ریاست جمهوری فعلی کاری انجام بدهند این کار را در اسرع وفت انجام دهند

همکاری کنید با رییس جمهور همکاری کنید با مسئولین بالا دست تا این کار انجام بگیرد

به هر حال شما می ‌دانید آن چه که مهر تایید می زند و همه اعمال ما را در ردیف اعمال خوب قرار میدهد آن وقتی است که :

برای مردم کار کنیم

بهترین سرمایه و ذخیره انسان برای قیامت و در عالم برزخ

کمک کردن و خدمت به مردم است

این روایت از امام کاظم علیه ‌السلام که فرمودند:

إنّ خَواتِیمَ أعْمالِکُم قَضاءُ حَوائجِ إخْوانِکُم و الإحْسانُ إلَیهِم ما قَدَرْتُم ، و إلاّ لَم یُقْبَلْ مِنکُم عَمَلٌ

همانا مُهرهاى تأیید اعمال شما برآوردن نیازهاى برادرانتان و نیکى کردن به آنان در حدّ توانتان است اگر چنین نباشد هیچ عملى از شما پذیرفته نمی شود

یکی از راه ‌هایی که انسان را در فردای قیامت همنشین پیامبر اکرم خاتم انبیا محمد مصطفیصلی الله علیه و آله سلم و ائمه معصومین می ‌کند :

برآوردن حوائج مردم

و ادای مسیولیت و تکلیف در مقابل آنان است

خدای به حق محمد و آل محمد همه ما را در راه را ثابت قدم دار توفیق کسب تقوا و عمل صالح به همه ما عنایت فرما ایمانمان را روز به روز تقویت فرما و امر آخرت ما را اصلاح بفرما روح بلند امام و شهدا ر شاد فرما مواد گذشتگان از اهل ایمان را ببخش و بیامرز و رهبر عزیزمان علمای دین مان را تایید بفرما

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

با تشکر از آقای فرزان احمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا