صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه ۱۷شهریور ماه اشکذر

آیین عبادی سیاسی نمازجمعه شهرستان اشکذر
بیست و پنجمین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر
هفدهم (۱۷) شهریور ماه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی
حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر
موضوع اصلی خطبه اول:
بزرگواری و کرامت و داشتن مودت و محبت اهل بیت (ع) را چگونه بدست بیاوریم ؟

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا و حُسن عاقبت را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، وَعَلَى الاْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِکَ، عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ، وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
بخش اول خطبه اول:
در خطبه اول نمازجمعه این هفته یک مقدمه ای را عرض کنم و چند حدیث از امام حسین (ع) را زینت بخش خطبه اول نمازجمعه نمایم
یکی از خواسته های خدای متعال از انسان ها و علی الخصوص انسان های مومن این است که:
آن کرامتی که خدای متعال به آنها داده است را آن را حفظ و تقویت کنند و قوی تر نمایند
کرامت یعنی بزرگواری
بزرگواری یکی از آنها به این است که :
انسان کاری را انجام ندهد که انجام آن باعث بشود که انسان ناچار شود
با سخنی یا با عملی آن کرامت خودش را از دست بدهد یا از بین ببرد
برای این مطلب مصادیق زیادی می ‌توان بیان کرد که یکی از مصادیق آن در فرمایشات امام حسین علیه السلام آمده است
و چون بنابراین است که به همان فرمایش اکتفا بشود
فقط همین مصداقش رو خدمتتون عرض می ‌کنم
مقتضی حفظ کرامت انسان و اینکه هر انسانی شخصیت و بزرگواری خودش را حفظ کند یکی اش به این است که:
هیچ وقت حقوق هیچ انسان مومن یا غیر مومن را ضایع نکند و از بین نبرد تا بعدا مجبور شود به عذرخواهی کردن از طرف مقابل
خوب نیست انسان سخنی بگوید کاتری انجام دهد نسبت به برادران و خواهران ایمانی اش یا حتی غیر مسلمان ها که ناچار شود عذزخواهی کند
توصیه شده است اشتباه نکیند
حق کسی را ضایع نکنید که ناچار شوید عذرخواهی بکنید
خود ناچار شدن برای عذرخواهی خودش از کرامت و شخصیت و بزرگواری خود انسان می کاهد
این امر به قدری مهم است که از علائم انسان مومن به حساب می آید و از علائم منافق را یکی هم عکس آن دانسته اند
فرموده اند که منافق کسی است که اشتباه می کند تا ناچار به عذرخواهی شود و منافق یکی از ویژگی های او این است که مرتب اشتباه می کند در حق مردم و مرتب هم عذرخواهی می کند
این فرمایش از امام ‌حسین (ع) است فرمودند:
إیّاکَ و ما تَعتَذِرُ مِنهُ ؛ فإنَّ المُؤمِنَ لا یُسیءُ و لا یَعتَذِرُ ، و المُنافِقَ کُلَّ یَومٍ یُسیءُ و یَعتَذِرُ
زنهار از کارى که از آن پوزش بخواهى؛ زیرا مؤمن نه بدى مى کند و نه پوزش مى خواهد و منافق هر روز بدى مى کند و پوزش مى طلبد
بپرهیز از اینکه کاری انجام بدهی یا اینکه غیبت کسی را بکنی بعد به فلانی بگویی معذرت می ‌خواهم عذر می ‌خواهم من غیبت تو را کردم
حرف ناروایی به کسی نسبت بدی بعد اقتضا ایمان خودت این باشد که عذرخواهی نمایی و حلالیت بطلبی
چرا باید انسان کاری انجام بدهد که باید بعدا عذرخواهی کند و حلالیت بطلبد
انسان انقدر باید مواظب خودش باشد مراقب خودش باشد حتی خطایی از او سر نزند نسبت به اهل ایمان که مجبور به عذرخواهی شود

امام حسین علیه السلام فرمودند:
بپرهیز از اینکه حرفی بزنی کاری انجام بدهی که بعدا باید عذرخواهی بکنی
بدان انسان مومن هیچ وقت اشتباهی را خطایی را انجام نمی ‌دهد تا ناچار به عذرخواهی کردن شود

و در مقابل فرمودند :
منافق هر روز حقی را از کسی ضایع می کند بعد می ‌رود عذرخواهی می کند خیر
اصولا انسان باید جوری زندگی کند که احتیاج به عذرخواهی کردن نداشته باشد
یک فرمایشی دیگر در همین زمینه از امام حسین علیه السلام نقل شده و این است که:
یکی از نشانه ‌های کرامت و بزرگواری انسان این است که:
اگر کسی نسبت به شما بدی کرد یا خدای نکرده به شما دشنام داد حرف ناروایی زد غیبت کرد و یا شخصیت شما را لکه دار کرد و بعد آن فرد آمد عذرخواهی کرد عذر او را بپذیرید
این هم یکی از علایم و نشانه ‌های کرامت و بزرگواری انسان است
سختگیر نباشیم
این روایت را امام سجاد علیه السلام از پدر بزرگوارشون امام حسین (ع) نقل می کنند که می فرمایند:
اگر کسی در گوش راست من دشنام بدهد و در همون وقت در گوش چپ من عذرخواهی کند من عذر او را می ‌پذیرم
جلو چشمم یا در گوشم فحش من بدهد بعد در گوش دیگر هم عذرخواهی بکند من از او قبول می‌کنم
چرا برای امیرمومنان حضرت علی علیه السلام حدیثی از خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده که جدم فرمودند:
سَمِعتُ الحُسَینَ علیه السلام یَقولُ : لَو شَتَمَنی رَجلٌ فی هَذهِ الأُذُنِ ـ وَ أومى إلى الیُمنى ـ وَ اعتَذَر لی فی الاُخرى لَقَبِلتُ ذلک مِنهُ ، وَ ذَلِکَ أنَّ أمیرَ المُؤمِنینَ عَلیَّ بنَ أبی طالبٍ علیه السلام حَدَّثَنی أنَّهُ سَمِعَ جَدّی رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله یَقولُ : لا یَرِدُ الحَوضَ مَن لَم یَقبَلِ العُذرَ مِن مُحقٍّ أو مُبطِلٍ
امام زین العابدین علیه السلام :از حسین علیه السلام شنیدم که مى فرماید : اگر مردى در این گوشم ـ اشاره به گوش راست خود کرد ـ مرا دشنام دهد و در دیگرى از من پوزش بخواهد ، پوزش او را مى پذیرم ؛ چرا که امیر المؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام برایم نقل کرد که از جدّم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنید که مى فرماید : بر حوض کوثر وارد نمى شود کسى که عذر را چه موجّه باشد یا غیر موجّه نپذیرد
کسی بهره ‌مند از برکت و آب حوض کوثر نمی ‌شود که کسی که گناهی کرده و دل کسی را آزده ولی طرف مقابل عذرخواهی او را نپذیرد بهره ای از حوض کوثر نخواهد برد چه آنکه فرد خطاکار عذرش موجه یا غیرموجه باشد
همین که فرد عذرخواهی کرد شما بپذیر دیگه مته زیر خشخاش بگذاری و قضیه را کش بدهی و ببینی آیا آن عذرخواهی درست است یا غلط
می خواهد توجیه کند کار زشتش را یا اینکه واقعا دارد درست حرف می ‌زند بهره ‌ای از نعمت حوض کوثر نمی ‌برد آن کسی که عذر کسی را نپذیرد و معذرت ‌خواهی کسی را قبول نکند چه توجیه که آن فرد می کند موجه باشد غیر موجه
توصیه دیگری در همین زمینه از امام حسین علیه السلام رسیده است و آن این است که:
انسان اولا سخنی نگوید که باید عذرخواهی کند
کرامت خودش را با نگفتن سخن بی جا حفظ بکند
حال اگر سخن ناروایی را به کسی گفت خودشم می داند که نارواست
دیگه نخواسته باشد توجیه کند و در اصطلاح ما می گوییم عذر بدتر از گناه
عذر بدتر از گناه یعنی:
آدم یک کار اشتباهی انجام بدهد بعد بخواهد توجیه کند و بگوید من اشتباه نکردم
مثلا عرض می ‌کنم
بعضی ها هستندکه غیبت کسی را می کنند اگر به او بگویی غیبت نکن می گوید من تو روی او هم خواهم گفت
من جرات این را دارم که تو روی فرد هم بگویم
لذا گاهی وقت ها عذرخواهی کردن عذر بدتر از گناه است
یعنی آن گناهی که انسان مرتکب میشود که کار زشت خودش را توجیه کند از آن گناه اولی بیشتر است
این مضمون حدیثی از امام حسین علیه السلام است که فرمودند:
رُبَّ ذَنبٍ أحسَنُ مِن الاعتِذارِ مِنهُ
بسا گناهى که عذرش بدتر از خود آن گناه است
چه بسا گناهی که بدتر است از این که کسی بخواهد عذرخواهی کند یعنی
گناه عذر آوردنش بدتر از آن گناهی است که انجام داده است
چون می ‌خواهد یک حرف باظلی را برای طرف حق جلوه بده یا خودش را با این که گناه کرده معصیت کرده کار خودش را و خودشی را توجیه کند
این هم چند حدیث اخلاقی از سیدالشهدا (ع) درباره مطلب بزرگواری و کرامت انسان که چگونه انسان از آن برخوردار شود
بخش دوم خطبه اول:
ایام سوگواری سیدالشهدا علیه ‌السلام که تا روز اربعین است پایان یافت الحمدالله در کشور ما در شهرها در روستاها در همه جا مراسم باشکوه عزاداری برگزار شد
بهتر از سال ‌های قبل
شهرستان ماه به برکت
روحانیت معظم
مداح ‌های عزیز
هییت ‌های مذهبی
حضور مردم در برنامه ‌های عزاداریسیدالشهدا
بسیار باشکوه بود
انشاالله که سال ‌های بعد هم باشکوه ‌تر از امسال برگزار شود
لازم هست که تشکر شود
البته ما در دهه آخر ماه صفر قرار داریم و کم کم نزدیک می شویم به سالروز رحلت خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)
خدا به ما توفیق دهد در این ایام هم ادامه برنامه سوگواری اهل بیت (ع) را انشالله داشته باشیم
من از همین فرصتی که الان در اختیارم هست استفاده کنم باید خدمت تون عرض کنم
در باب آثار و برکات زیارت و عزاداری که همان اظهار محبت و ارادت به خاندان پیغمبر است
حدیث از امام حسین علیه السلام است که فرمودند:
من زارنی بعد موتی زرته یوم القیامه و لولم یکن الا فی النار لأخرجته
هرکه مرا پس از مرگم، زیارت کند، روز قیامت زیارتش می‏ کنم و اگر در آتش هم باشد، او را بیرون می‏ آورم
هرکس بعد از شهادت من حسین به زیارت من بیاید و من را زیارت کند من او را در روز قیامت زیارت خواهم کرد حتی اگر در فردای قیامت در جهنم باشد من او را از جهنم نجات میدهم
بالاخره کسی که محب امام حسین و اهل بیت علیه السلام هست از جهنم نجات پیدا می کند
که البته این حدیث نباید موجب فذیب ما شود که ما چند صباحی می رویم جهنم در می آییم نه
جهنم یک جایی است که لحظه ای از آن از را هم نمی توان تحمل کرد
دارُ لَیس فیها رَحمَه
هیچ رحمتی در جهنم وجود ندارد و هیچ دستاویزی نیست که انسان بتواند از عذاب رهایی پیدا کند یا از عذابش کاسته شود وجود ندارد
ولی به هر حال این امیدواری است
انسانی که توفیق پیدا کرده است به زیارت امام حسین علیه السلام برود این انسان به هر حال اهل حق و حقیقت است و اعتقادش درست است اگر جهنمی هم باشد به هر حال از جهنم نجاتپیدا می کند
یک حدیث دیگری هست از امام حسین علیه السلام درباره مودت و دوستی به اهل بیت
قبلا هم عرض کردیم
فرق بین مودت و محبت و دوستی این است که:
مودت آن دوستی و علاقه ‌ای که انسان به کسی یا چیزی پیدا می ‌کند و آن را از خودش ظاهر می کند
مثلا شما با پوشیدن لباس مشکی عزادار بودن خودتون را به نمایش می ‌گذارید
با شرکت در هیاتو یا در مجلس
این عزاداری را به نمایش می ‌گذارید ممکن است کسی لباس سیاه هم نپوشد و یا در مجلس عزاداری هم شرکت نداشته باشد اما محبت اهل بیت را داشته باشد
اما مودت داشتن به اظهار کردن و نمایان کردن آن دوستی است
امام حسین علیه السلام در یک حدیثی فرمودند که:
الْزَمُوا مَودَّتَنا أهلَ البیتِ ··· فَوالّذی نَفْسُ مُحمّدٍ بِیَدِهِ ، لا یَنْفَعُ عَبْدا عَمَلُهُ إلاّ بِمَعْرِفَتِنا و وَلایَتِنا
به دوستى ما خاندان چنگ در زنید ··· زیرا سوگند به آن که جان محمّد در دست اوست، عمل هیچ بنده اى به حال او سودمند نمى افتد مگر با معرفت و ولایت ما
مواظب باشید این محبتی که به خاندان رسالت دارید این محبت راحفظش کنید
خیلی سرمایه بزرگی است
بزرگترین منجی انسان و نجات دهنده انسان در شدائد و سختی ‌های روز قیامت و حتی در همین دنیا
مودت و دوستی و ارادت به خاندان پیغمبر است

امام حسین علیه السلام فرمود:
هر کس که محبت ما اهل بیت را داشته باشد وقتی که وارد بر خدا می ‌شود اهل بهشت خواهد بود
اما یک نکته ‌ای در ذیل این هست که خیلی مهم است و آن اینکه:
قسم به آن کسی که جانم در دست اوست (به خدا قسم) هیچ کس از علم خودش نفعی و سودی نمی ‌برد مگر اینکه معرفت به حق ما داشته باشد
معرفت به حق اهل بیت خیلی جمله پر مضمونی است که شاید در آینده که انشاالله بعضی از روایات امام حسین در باب امامت را مطرح می ‌کنیم در آنجا توضیح دهیم که:
معرفت حق اهل بیت معرفت حق امام حسین به چیست ؟
معرفت برای ما درجاتی دارد
بعضی ها فکر می ‌کنیم که به اصطلاح معرفت به همین که بدانیم باید از آنها اطاعت بکنیم
احکام دینی که از ناحیه آن‌ها بیان شده را رعایت کنیم
از اصول اعتقادی که از ناحیه امامان بیان شده را اطاعت کنیم
این حداقل معرفت به شان و جایگاه امام است یعنی:
جایگاه ‌های بلندتری هم دارند که باید انسان با تلاش علمی با درخواست از خود اهل بیت که خود آنها کمک کنند آن معرفت را پیدا کند
تا آنجایی که بفهمد اهل بیت علیه ‌السلام دلیل و راهنمای اراده خدا هستند
به هرحال امام حسین علیه السلام فرمودند:
که کسی از علمش سودی نمی ‌برد مگر اینکه معرفت به حق ما داشته باشد
جایگاه امامت را در نظام هستی بشناسد که کمترین آن همین جایگاه اعتقادی همگانی ماست
که می گوییم ما پس از پیغمبر اکرم باید از این دوازده ‌نفر معصوم اطاعت بکنیم
چون الحمدالله ما هم نعمت محبت و مودت اهل بیت داریم
هم توفیق حالا زیارت حضرت از نزدیک یا دور را کم و بیش داریم و هم به هر حال اظهار می کنیم مودت و محبت را و در عزاداری ‌ها شرکت می ‌کنیم
جا دارد که همه ماها از این جهت شکرگزار خدا باشیم
شکر فقط در مقابل نعمت ‌های مادی نیست
نعمت ‌های معنوی بسیار ارزشمندتر از نعمت ‌های مادی است
نعمت ولایت اهل بیت
نعمت توفیق بر عزاداری کردن
نعمت توفیق اظهار محبت کردن و داشتن مودت اهل بیت
این ها خیلی نعمت های بزرگی است
لذا در پایان زیارت عاشورا وقتی شما زیارت عاشورا تمام می ‌کنید
آنجا سجده می روید و یک حمدو سپاسی را از برای خدا به جا می آورید
خدایا من شکر می ‌کنم تو را از این جهت که تو من را ماتم زده و داغدار امام حسین علیه السلام و اصحابش قرار داده ای
یعنی شکر از این که ما جزو آن گروهی هستیم که یادمون قضیه عاشورا و جنایت ‌های بنی امیه  که می آید اشک مان جاری می شود دل مان غمگین می شود
بعد انسان دو تا درخواست از خدا دارد
درخواست اول:
به شفاعت امام حسین علیه السلام نائل شود
خدایا شفاعت سیدالشهدا را هنگام وارد شدن به عالم قبر هنگام وارد شدن به عالم برزخ روزی من قرار بده
درخواست دوم:
خدایا توفیق ثبات قدم و استقامت در راهی که حسین و اصحاب حسین رفتند و جان خودشون را دادند
توفیق ثبات قدم در این راه به من عنایت کن

انشالله خدا به لطف و کرم همه ما را از زوار از عزاداران از محبان واقعی و انشالله به مدد این زیارت و عزاداری و محبت از پیروان و شیعیان واقعی پیامبر (ص) باشیم
پروردگارا به حق محمد و آل محمد ما را به وظایف دینی بیش از پیش آشنا بفرما و توفیق عبادت و بندگی و ترک گناه به همه ما عنایت فرما و اموات و درگذشتگان از اهل ایمان و شهدای عزیز و امام بزرگوار در این ماه عزیز محرم الحرام و روز جمعه مورد الطاف و رحمتی خاص خودت قرار بده و ما را هم ببخش و بیامرز
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لَفی خسر
الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم:
اشاره به مناسبت های هفته پیش رو
اشاره به دهه پایانی ماه صفر و قیام هفده شهریور ماه
و تحریفاتی که در ایام بعد از رحلت پیامبر (ص) اتفاق افتاد
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه و الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

بخش اول خطبه دوم:
چون در پنجشنبه هفته آینده رحلت پیامبر اکرم (ص) و سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) است
در ابتدای خطبه دوم یک حدیثی را از امام حسن مجتبی (ع) نقل می کنم ایشان فرمودند:
امام حسن مجتبی (ع) به من و شما دو چیز را توصیه می کنند
اول: توصیه به تقوا
دوم: توصیه به تفکر و اندیشیدن
اُوصیکُم بتَقوَى اللّه ِ و إدامَهِ التَّفَکُّرِ ؛ فإنَّ التَّفَکُّرَ أبو کُلِّ خَیرٍ و اُمُّهُ
شما را به تقواى الهى و اندیشیدنِ همیشگى سفارش مى کنم؛ زیرا که اندیشیدن پدر و مادر همه خوبی هاست
هعه شما را توصیه و سفارش می کنم اول:
به تقوا و پرهیزکاری که حداقل تقوا کار حرام انجام ندادن و ترک نکردن واجبات است
دوم: اهل تفکر و اندیشیدن باشید
این نشان دهنده آن است که چقدر جای تفکر و اندیشه در مذهب اهل بیت بالاست البته قبل از اینکه اهل بیت (ع) توصیه ای به تفکر و اندیشیدن داشته باشند خود قرآن کریم که آخرین کتاب آسمانی است مکرر در مکرر مردم را دعوت به تفکر و تعقل و اندیشیدن می کند
انشالله خدای متعال به ما این نعمت را عنایت بفرماید
پدر و مادر همه خوبی ها یعنی ریشه همه خوبی ها در اندیشیدن است
بخش دوم خطبه دوم:
این روز ها سالروز شهادت شهدای هفده شهریور است
عزیزانی که در زمان رژیم طاغوت در میدان ژاله که بعدا به نام میدان شهدا نامگذرای شد به شهادت رسیدند
همین طور این روز ها سالروز شهادت شهید محراب خطه آذرباییجان مرحوم آیت الله مدنی است ( دومین شهید محراب) که یاد این بزرگ مرد را گرامی می داریم
همین طور این روزها سالرزو شهادت مرحوم آیت الله طالقانی اولین امام جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی که بعد از فوت ایشان امام راحل یک تعبیری از این بزرگوار داشتند که فرمودند:
ابوذر زمان پیغمبر و زمان امیرالمومنین علی (ع) و ابوذر زمان نام گرفتند
یاد و خاطره همه شهدای عالی مقام مخصوصا شهدای قیام هفده شهریور و شهید محراب آیت الله مدنی و شهید آیت الله طالقانی اولین امام جمعه تهران را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد گرامی می داریم
بخش دوم خطبه دوم:
مناسبت دیگر مربوط به دهه آخر ماه صفر المظفر است
در دهه آخر ماه صفر آخرین سال عمر پیامبر اکرم (ص) دو مصیبت بزرگ برای امت اسلام پیش آمد مصیبت اول:
از دست دادن پیامبر اکرم (ص)
مصیبت دوم:
ظلمی که نسبت به وصی پیامبر شد

در آن فرمایشی که حضرت زهرا (س) که علت اندوهگین بودن و غمگین بودن خودشان را پس از وفات پیامبر (ص) بیان می کنند فرمودند:
دو چیز من را غمگین و ناراحت کرده است یکی از دست دادن پیغمبر و و دیگری هم ظلمی که نسبت به وصی و جانشین پیغمبر انجام گرفت
این دومین مورد که ظلم به وصی پیغمبر است با جریان سقیفه صورت گرفت
یکی از غصه دار ترین حادثه ‌های تاریخی صدر اسلام همین ماجرای سقیفه است
با جریانی که به نام سقیفه معروف است و آن نشستی که در سقیفه انجام گرفت بزرگترین مصیبت برای امت اسلام درست شد
که آن مصیبت هنوز هم ادامه دارد کاری که در سقیفه انجام گرفت تغییر مسیر مرجعیت دینی بود
پیامبر اکرم برای بعد از خودشون دو فرد یا دو چیز را مرجع امور دینی مردم معرفی کردند
یکی قرآن
دیگری اهل بیت
که متاسفانه هر دو زیر پا گذاشته شد مسیر ولایت و امامت که پیامبر از ناحیه خدا برای مردم معرفی کرده بودند را به مسیر خلافت تغییر پیدا کرد
و از این طریق به هر حال آن حادثه بر سر مسلمان ‌ها آمد
که هنوز هم ما گرفتار آن هستیم و هر چی هم ظلم و جنایت و فساد در داخل کشورهای اسلامی صورت می ‌گیرد و همه اختلافاتی که هست و همه ناراحتی هایی که هست همش هم برمی ‌گردد به آن حادثه تلخی که در سقیفه صورت گرفت
سران فتنه در آن زمان از سکوت و بی ‌تفاوتی مردم بهره گرفتند و در حقیقت با تبلیغ و ترویج یک روایت دروغین اسلام واقعی را تغییر دادند
فتنه ‌گران با راه انداختن به تعبیر امروزی ‌ها یا به تعبیر مقام معظم رهبری
جنگ روایت ها
شعار حسبنا کتاب الله را که خلیفه دوم گفت جایگزین آن توصیه پیغمبر کردند که
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی
و روایت دیگری را برای بیان کردند
در حقیقت موضع گرفتن در مقابل حدیث پیغمبر اکرم (ص)
پیامبر فرمود:
به دو چیز تمسک جویید تا هیچ وقت گمراه نشوید
قرآن و اهل بیت
آنها گفتند نه کتاب خدا ما را بس است فتنه ‌گران با عادی ‌سازی جریان سقیفه و توجیه جریان سقیفه و اینکه احتمال اختلاف بین مسلمون‌ها زیاد است و با تشکیل سقیفه جانشین برای پیامبر مشخص کردن می ‌خواهند ریشه اختلاف را براندازند
با ادعای دروغین بیعت عمومی مردم و ادعای دروغین بر اینکه خواسته مردم بر هر چیز دیگری مقدم است
و ادعای دروغین دیگر بر این که علی بن ابی طالب هم قدرت طلب هست هم شوخ و مزاح است و چنین کسی به درد جانشینی پیغمبر نمی ‌خورد
مسیر باطلی را در مقابل مسلمان ‌ها قرار دادند و مسلمانان را گرفتار این بلایی کردند که هنوز هم بخش عمده ‌ای از مسلمون‌ها گرفتار ضعف در مسایل اعتقادی و اخلاقی است
و دست مردم را از دامن مبینان و مفسران قرآن کریم و آثار پیغمبر کوتاه کردند
یک وقتی یکی از بزرگان می ‌فرمود که آه و ناله و غصه ای که از این جهت داریم که در خانه اهل بیت را بستند و ما را محروم کردند که بیش از آنچه که در آن از آثار اهل بیت (ع) از آنها بهره ببریم
این آه و ناله و غصه ما بیشتر از آن مصائبی است که بر جسم آنها وارد شده است
و آن اذیت ‌هایی که شدند
شهادت ‌ها زندان ‌ها و…
آن چیزی که برای ما سخت ‌تر است این که :
با بستن در خانه علی (ع) و اولاد علی ما را از مدینه العلم محروم کردند
و واقعا هم همینطور است
بزرگان اهل تفسیر گاهی در تفسیر قرآن کریم بعضی جاها اقرار می ‌کنند که ما دستمون کوتاه است از رسیدن به آن حقیقتی که در این آیه شریفه اشاره شده است می گویند و سر آن در این است که
ما در اینجا حدیث نداریم
حدیثی از امام صادق نداریم
تا این آیه را این گونه هست برای ما تفسیر کنند
به هر حال خیلی ظلم بزرگی شد که در خانه علی و اولاد علی را بستند
شما ملاحظه می ‌کنید از بعضی از امامان دین علیه ‌السلام ما گاهی در مسائل فقهی به اندازه عدد انگشت یک دست حدیث نداریم
واقعا این ها در خانه علی (ع) را بستند با اینکه این ‌ها می ‌دانستند
همشون مصداق این هستند که:
سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی
بپرسید قبل از اینکه من از میان شما بروم
اگر در خانه اهل بیت (ع) را باز می ‌گذاشتند و دست مردم را کوتاه نمی ‌کردند از دسترسی به آنها
بسیاری از حقایق در موضوعات مختلف می ‌توانست برای ما حل و روشن شود
متاسفانه این ظلم صورت گرفت
و لذا ما همیشه حرفمون این است:
اللهم العن اولَ ظالم ظلمَ حقَّ محمد و ال محمد و اخِرَ تابِع له علی ذالکَ اللهمَّ العنِ العصابهَ التی جاهدتِ الُحسین وَشایعتْ و بایِعتْ و تابِعتْ علی قِتله اللهمَّ العنهم جمیعا
این یکی از نفرین ها و لعنت هایی است که ما از خدا می ‌خواهیم بر این قوم تبه کار نازل کند و نازل هم کرده ادامه هم دارد
ما بر این باور و اعتقاد هستیم و امیدواریم انشالله خدای متعال با تعجیل در ظهور امام عصر علیه السلام
انشاالله ما را از برکات دوران ظهور بهره ‌مند کند
که در روایت دارد که وقتی امام ظهور می ‌کند در کنار آن عدلی که بر عالم گسترده می ‌کند
عقل انسان ‌ها را هم چهل برابر می کند
ملاحظه کنید اگر عقل انسان ‌ها چهل برابر شود چگونه درباره این نظام هستی می ‌اندیشد و چگونه عمل می ‌کنند
انشالله خدا این توفیق به همه ما عنایت کند که زمان ظهور درک کنیم
و اگر تا آن زمان نبودیم انشالله خدا توفیق بدهد با خواندن دعای عهد و ارتباط داشتن از این طریق با امام زمان از کسانی باشیم که در دوران رجعت برگردیم و در رکاب امام علیه السلام باشیم
در آن روایت دارد که:
اگر شیعیان ما در زمان غیبت به وظیفشون خوب عمل بکنند الان هم در زیر چتر حمایت و زیر پرچم امام عصر و در خیمه آن حضرت هستند
انشالله خدا به ما این توفیق عنایت کند

به هر حال جنگ روایت ها به تعبیر مقام معظم رهبری توانست آن فاجعه را به وجود بیارورد که تا حالا هنوز آن لوازمش ادامه دارد
نسبت به انقلاب اسلامی هم همه باید مواظب باشیم که این انقلاب تحریف نشود
صحبت‌های دروغ در بین مردم پخش نشود
پروردگارا کاستی ‌ها نواقص آن را بر ما ببخش عیوب نفسانی ما را برطرف فرما و عزاداری سیدالشهدا و اصحاب مظلومش را از همه محبان و عاشقانش قبول فرما و در نامه اعمال ما ثبت و ضبط بفرما
پروردگار را به ما توفیق بده هر کار نیکی که انجام می ‌دهیم آن را حفظ کنیم و آن را نابود نکنیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تایید بفرما
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم
والسَلام علیکُم و الرحمه الله و برکاتُه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا