صفحه اصلی

مشروح خطبه های نماز جمعه شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ اشکذر

نماز جمعه شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ اشکذر به امامت حجه الاسلام و المسلمین طالبیان برگزار گردید

خطبه اول:
“استفاده همیشگی از عفو و بخشش نسبت به بندگان خدا چرا که خداوند درهای فضل و کرم و بخشش خود را به سوی ما باز خواهد کرد”

بخش اول:

یکی از توصیه های بسیار مهم در احادیث ائمه معصومین علیهم السلام و قرآن کریم توصیه مؤکد به عفو و بخشش است خدای متعال از انسانهای مؤمن این توقع را دارد که از خطاهایی که خود مرتکب شده است و نافرمانی هایی که از دستورات خداوند داشته است طلب عفو و رحمت و مغفرت کند

همانطور که از آثار دینی و تربیتی و روایات استفاده می‌شود خداوند متعال دوست دارد انسانی که در حق فرد مومن یا غیر مؤمن خطایی از او سر زد و نسبت به آن فرد گناهی مرتکب شد برود و از او طلب‌ عفو و بخشش کند

همه ما انسان‌هایی هستیم در معرض شیطان و هوی و هوس‌های شیطانی به هرحال نسبت به عموم مردم از ما خطاها و گناهانی سر می‌زند

در این زمینه مهم روایاتی از ائمه اطهار علیهم السلام است که بیان خواهم کرد مهمترین بخش عفو و رحمت اینست که اگر فردی گناهی از او سر زد و عِرض و آبرویی از ما ضایع کرد یا مالی از ما دریغ کرد به هرحال گناهی نسبت به ما مرتکب شد اینجا هم توصیه دین اینست که دنبال انتقام گیری نباشد و عفو و بخشش کند

انسان مؤمن تا آنجایی که شریعت به او اجازه می‌دهد دوست دارد اگر کسی حقی از او ضایع کرد مالی یا آبرو یا … انسان آن فرد خطاکار را مورد بخشش قرار دهد
همه کسانی که منتظر واقعی هستند تا خدا آنها را مورد بخشش و رحمت قرار دهد ابتدا خودشان باید بندگانی یا آن فردی که‌ خطا مرتکب شده است را مورد عفو و بخشش خود قرار دهند

أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ
آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و رحمت و احسان فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است

بخش دوم:

امام جمعه محترم اشکذر در بحث خطبه اول‌ که در مورد عفو و بخشش و گذشت از دیگران هست چند آیه از قرآن کریم و روایات در این زمینه بیان فرمودند:

اول: در سوره مبارکه شوری خداوند میفرماید:
و انتقام بدی مردم به مانند آن بد رواست نه بیشتر و باز اگر کسی عفو و بخشش کرده و بین خود و خصم خود را به عفو اصلاح نمود اجر او بر خداست و او پاداشش را می‌دهد
دوم: در سوره مبارکه نسا خداوند متعال می‌فرماید:
اگر درباره خلق آشکارا یا پنهانی نیکی و خوبی کنید یا از بدی دیگران درگذرید خدا همیشه از بدیها در می‌گذرد با آنکه در انتقام گرفتن تواناست
سوم: رسول‌ اکرم ص در همین باب می‌فرمایند:
از لغزش و خطای خطاکاران نسبت به خود بگذرید تا خداوند مقدرات سخت را بر شما انجام ندهد و از شما بگذرد
چهارم: در نامه ۵۲ نهج البلاغه امام علی علیه‌السلام خطاب به مالک اشتر آمده است:
از عفو و رحمتش بی نیاز نمی باشی و از گذشتی که از مردم کرده ای پشیمان مشو و برکیفری که داده ای شاد مباش و به خشمی که راه بیرون رفتن ازآن وجود دارد شتاب و عجله مکن و فریاد مزن که من بر شما گمارده ام
پنجم: امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:
همانطور که دوست داری مردم از خطا و گناهی که نسبت به آنها داشتی و از تو سر زد تو را ببخشند تو هم اهل عفو و بخشش باش و‌آنها را ببخش و پند بگیر از عفو و گذشت خداوند نسبت به تو داشته است
ششم: امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام فرمودند:
خداوند بندگان خود را به انواع سختیها مى آزماید و به واسطه کوششهاى گوناگون به بَندگیشان مى کَشد و به اقسام ناخوشایندها و ناملایمات مبتلایشان مى کند تا بدین وسیله کبر و غرور را از دلهایشان بیرون بَرد و فروتنى را در جانهایشان جایگاه دهد و آن را درهایى گشوده به سوى فضل و کرم خود و وسایل آسانى براى بخشش بسیارخویش قرار دهد

خطبه دوم:
“حُسن ظن به خداوند باعث راحتی زندگی و سوء ظن به دشمنان باعث خودباوری بیشتر جوانان کشور”

بخش اول:

از مجموع روایاتی که درباره حسن ظن یا سوء ظن که همان خوش گمانی یا بدگمانی نسبت به خداوند متعال است استفاده می‌شود که انسان مؤمن همیشه باید حُسن ظن به خداوند داشته باشد
به خداوند متعال

حسن ظن داشتن و خوش گمان بودن به این معناست که انسان مؤمن بر این عقیده و باور باشد که خدای متعال چیز بدی را برای او مقدر نمی‌کند

کسی که حسن ظن به خدای متعال داشته باشد راحت تر زندگی می‌کند هیچ وقت گله مند از خدا نیست

راحتی انسان مؤمن وقتی بدست می‌آید که آدم دارای چنین چیزی باشد یعنی همان حسن ظن به خداوند

در روایتی از امام علی علیه‌السلام که در این‌باره می‌فرمایند:
حسن ظن مایه آرامش قلب و سلامت دین است و حسن ظن از بهترین صفات انسانى و پربارترین مواهب الهى میباشد

بخش دوم:

انسان مؤمنی که باید به خدای متعال حسن ظن داشته باشد و به مؤمنان هم باید داشته باشد باید به دشمن همواره سوء ظن داشته باشد کسانی که دشمن دین و آیین و مذهب و کشور و نظام مقدس هستند و ما دشمنی آنها را دیدیم باید نسبت به آنها سوء ظن داشته باشیم

خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
هنگامی که با دشمنت پیمان صلح بستی کاملًا از او برحذر باش زیرا دشمن گاه نزدیک می شود که تا طرف را غافلگیر کند بنابراین در چنین شرایطی اختیار را از دست مده و دوراندیش باش و حسن ظن خویش را متهم ساز

از زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تا اکنون باید بدانیم که اعتماد وحسن ظن به ابرقدرت های استعمارگر ساده اندیشی و حماقتی بیش نخواهد بود به آنان که کارشان انسان کشی و ویرانی و آتش زدن خلاصه می شود و انسان عاقل هیچ گاه در دام فریب زیبائی ظاهر آنها نمی افتد، زیرا دریافته است که در وجود او سم کشنده و خطرناکی نهفته است

یکی از ابزاری که همیشه دشمن از آن استفاده کرده است اینست که خودباوری را از ما بگیرند و یک ملت باور کند که نمی‌تواند مشکلات خود را حل کند باور کند که هنر ندارد در حالی که جوانان ما خلاف آن را به جهانیان نشان داده اند اما دشمن در این زمینه بسیار تلاش می‌کند

پیامبر اکرم ص فرمودند:
کور آن نیست که چشمش نابینا باشد بلکه کور واقعى آن کسى است که دیده بصیرتش خاموش باشد

والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا