صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه شانزدهم تیرماه ۱۴۰۲ اشکذر

موضوع اصلی خطبه اول:
نباید گیاهان و نباتات و انسان را از خود برانیم

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا و حُسن عاقبت را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید

نکته اول:
در این خطبه جمع ‌بندی کنیم
همه مطالبی که در طول بیش از پنجاه خطبه نماز جمعه درباره مسیولیت نوجوانان و جوانان نسبت به خودشان و همین طور وظیفه پدر و مادر آنان و وظیفه ‌ای که در یک نظام اسلامی متوجه حکومت دینی است نسبت به نوجوانان و جوانان
آخرین بحثی که در هفته قبل مطرح شد این بود که یکی از اموری که امر فطری است و خدای متعال وجود هر انسانی را با آن سرشته است دگر دوستی است
یعنی انسان به حسب فطرت همونطورکه حب به ذات دارد خودش را دوست می ‌دارد دیگر مخلوقات الهی هم دوست می ‌دارد
البته ممکن است انسان در موقعیتی ا ز نظر خانوادگی و اجتماعی قرار بگیرد که نتواند این امر فطری خود را حفظ کند
لذا همه نسبت به یکدیگر وظیفه داریم این حس دگر دوستی را و عشق ورزیدن به مخلوقات خدا که راس آن انسان ‌ها هستند را تقویت کنیم
نکته دوم:
نکته بعدی این است که ریشه دگر دوستی وقتی از نظر اسلام مورد تایید است که انسان به خاطر خودخواهی یا منافع مادی مخلوقی از مخلوقات خدا را دوست نداشته باشد
ممکن است شما به یک حیوانی علاقه ‌مند باشید اما از این جهت که برای شما منفعت دارد
ممکن است به یک انسانی محبت داشته باشید و به او عشق بورزی از این جهت که برای شما منفعت و سودی دارد نه
وقتی می گوییم انسان ‌ها را باید دوست داشت بلکه به همه مخلوقات باید عشق ورزید
یعنی عشق ورزی و محبتی که در آن خودخواهی نباشد
منفعت مادی لحاظ نشده باشد
بلکه از آنجایی که انسان خلیفه الله است همانطور که خدای متعال مخلوقاتش را دوست می ‌دارد
وَ بَعَثَهُمْ فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ
انسان هم به عنوان خلیفه الله به همه مخلوقات الهی عشق بورزد و آنها را دوست بدارد
نشانه محبت و دوست داشتن مخلوقات خدا اول:
انسان در حفظ حیات و زندگی آنها بکوشد
دوم:
آزاری به آن‌ها نرساند
شما وقتی محبت به یک درخت دارید و آن را دوست می ‌دارید که آن را نگهداری کنید شاخشان را نشکنید آب بهش بدید و کود بهش بدید بهش برسید نگذارید خشک شود
در صورتی به یک حیوان که مخلوق خداست یا به مجموعه حیوانات علاقه ‌دارید که به او آسیبی نرسانید و اگر جانش در معرض خطر است یا جان فرزندش در معرض خطر هست او را از خطر نجات بدهید
انسان مومن نباید حتی حاضر شود از ناحیه خودش ظلمی به یک مورچه بشود
انسان نباید به خود اجازه دهد ظلمی حتی به یک حیوانی مثل سگ نماید
نباید به خود اجازه دهد حیات حتی یک حیوانی را به خطر بیندازد
این دین ماست و این دستور دینی ماست
ریشه دیگر دوستی باید محبت به خدا باشد
روایت اول:
خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
الخَلقُ عِیالُ اللّه ِ ، فأحَبُّ الخَلقِ إلى اللّه ِ مَن نَفعَ عِیالَ اللّه ِ ، و أدْخَلَ على أهلِ بَیتٍ سُرورا
مردم عائله خدا هستند؛ پس محبوب ترین کس نزد خدا، آن است که به عائله او سود رساند و خانواده اى را خوشحال کند
همه مخلوقات خدا از نباتات و گیاهان و انسان ‌ها همه خانواده خدا و عیال خدا به حساب می آیند و محبوب ‌ترین انسان ‌ها نزد خدا آن کسانی هستند که به مخلوقات خدا نفع و سود برسانند
البته در جهان مادی و عنصری بالاخره هر موجودی برای حفظ بقای خودش احتیاج به تغذیه دارد
یعنی از یک طریقی باید جان خودش را حفظ کند و حیات خودش را حفظ کند و گاهی حفظ این حیات به این است که از موجود دیگری استفاده نماید
مثلا انسان برای حفظ حیات خودش از میوه درخت می ‌خورد از گیاه و گوشت خیوانات استفاده می کند
بعضی از حیوانات برای حیات شون از گوشت دیگری استفاده می ‌کنند
بعضی از حیوانات مثلا گوسفند از نباتات و گیاهان استفاده می ‌کنند
بعضی از حیوانات برای ادامهحیات خود دست در طبیعت می ‌برند وضعیت موجود محل زندگی را کند و کاو می ‌کنند تغییر می ‌دهند
این یک اصل کلی است که در نظام خلقت و آفرینش این جهان مادی هر دانی می ‌تواند در راه حفظ عالی استفاده شود
این مجوز را خدا صادر کرده است یعنی انسان حیات خودش را حفظ کند و با بهره بردن از گوشت حیواناتی که حلال است با استفاده کردن از انواع اقسام گیاهان
هر دانی ، جانش و حیاتش به خطر می ‌افتد برای حفظ موجودی که ارزش بالاتر است
گیاه توسط حیوان خورده می ‌شود
بعضی از حیوانات حلال ‌گوشت توسط انسان خورده می ‌شوند چون حیات هریک از این ‌ها از دیگری مهم ‌تر است
پس در نظام آفرینش برای حفظ حیات هر موجودی به اندازه ‌ای که برای حفظ حیاتش لازم است می ‌تواند موجودی که دون خود است و پایین ‌تر از خودش استفاده بکند
ولی اگر برای غیر از این باشد و انسان از باب اینکه مظهر محبت خدا به بندگانش هست نباید جان هیچ موجودی را بی ‌جهت به خطر بیندازد فرض کنید
شما به یک مسافرت تفریحی رفتید کنار جنگلی کنار مزرعه ‌ای سفره پهن کردید و دارید استراحت می ‌کنید نگاه می ‌کنید می ‌بینید یک ماری یک عقربی از کنار سفره شما از کنار جایی که دارید استفاده می کنید رد می‌شه این کار به شما ندارد او راه خودش را می ‌رود آدم بلند شود و بگوید اینا من این مار را می کشم این عقرب یا این مار یا پرنده را بکشم این ها کاری به شما ندارند پس ادب و انسانیت و توصیه دین اقتضا می ‌کند که شما بی ‌جهت جان این حیوانات را نگیرید
بله اگر عقرب به سمت شما آمد و می خواست به شما ضرر برساند چون جان شما مهم ‌تر از جان اوست او را بکش
اما اگر کاری با شما ندارد چرا جانش ازش می ‌گیرید چرا آن هم مثل شما حیاط خودش دوست می ‌دارد
فرض بفرمایید زنبوری آمده از گوشه باغ شما یک جایی برای خودش درست کرده هیچ خطری هم برای شما ندارد تو باغ کار شما ندارد بی خود آدم برود خانه این زنبور آتش بزند
چرا ااگر داخل خانه اومده روی حیات خانه آماده و یا برای شما برای فرزندان شما ممکن است آسیب برساند او را از بین ببر
اما اگر خطری برای شما ندارد او راه خودش را می رود داره راه خودش می رود
همونطور که شما حیات خود را دوست می ‌داری می ‌خواهی زنده بمانی
یک عقرب و مار و گربه و پلنگ هم حیات خودشان را دوست می ‌دارند
اگر خطری برای مال شما به وجود آورد خطری برای جانش شما بوجود آورد
چون شما از ارزش بیشتری برخوردار هستی جان او را بگیر اشکال ندارد
ولی اگر آسیب به شما نمی ‌رسه چی
اگر خطری برای شما نداد چی
شما از یک بیابانی رد می شوی یک ماری از این طرف جاده آسفالت به آن طرف جاده می رود بیخود ماشین روی آن مار بکشی و او جان دهد برای چی این ظلم است
امیرالمومنین فرمودند:
اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپ من قرار دهند و در حقیقت حاکمیت بر کره زمین را در اختیار من بگذارند حاضر نیستم یک پوست جویی را از روی ظلم از دهان مورچه ای بگیرم
این معنای محبت داشتن به مخلوقات خداست
نکته سوم:
نسبت به همه مخلوقات انسان موظف است که عشق بورزد حیات حیوانات و نباتات را به خطر نیندازد بلکه حیات آنها را حفظ کند
اگر گنجشک تشنه ای دید آب بهش بده
اگر گربه تشنه ‌ای دید آب بهش بده
گاهی حتی سیر کردن یک حیوان گرسنه یک سگ گرسنه ثوابش به اندازه ایثار کردن درحق مردم هست
چه فرقی می‌کنه این ها مخلوق خدا هستند محبوب خدا هستند
در این نظام خلقت نقش ایفا می ‌کنند
خدای متعال این ‌ها را بیهوده خلق نکرده که ملعبه دست ما باشد و بی ‌جهت مورد آزار و اذیت قرار بگیرند
آن روایاتی که چقدر ذکر ثواب کرده برای کسی که درختی را آب بدهد
برای کسی که حیوانی را آب بدهد
گرسنه ‌ای را سیر کند
اصلا ما بعضی از موقوفات داریم خیلی عجیب است ببینید بعضی چقدر واقعا مسلمان و با بصیرت بودند
یک وقف نامه ‌ای هست حالا من شنیدم ولی قطعا اینجوری هست که
کسی مقداری از زمین یا باغی را یا جایی را وقف کرده که درآمد این راه غذا تهیه کنند در زمستان که در این فصل حیوانات وحشی در بیابان کمتر غذایی گیرشان میاد برای آن‌ها غذا ببرند
این وقف به گونه ‌ایست که نمیشه تغییر داد کسی حق ندارد که این را به دیگری بدهد
این قدر اسلام نسبت به حقوق نبات و حیوان و انسان تاکید دارد اما تاکید بیشتر راجع به دگر دوستی و دوست داشتن مخلوقات خدا توصیه بیشتری نسبت به محبت و عشق ورزیدن به همنوع شده است
یعنی عشق ورزیدن به جامعه بشری
روایت دوم:
خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
رَأسُ العَقلِ بَعدَ الدِّینِ التَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ ، وَ اصطِناعُ الخَیرِ إلى کُلِّ بَرٍّ و فاجِرٍ
بعد از دیندارى، دوستى کردن با مردم و خوبى کردن به هر نیکوکار و بد کردارى رأس خردمندى است
راس عقل بعد از دین داری محبت کردن و عشق ورزیدن به مردم هست و کار خیر نسبت به مردم انجام چه آن فرد فاجر باشد چه نیکوکار
ببینید حتی به آدم فاجر هم نمی ‌شود ظلم ‌کرد
آدم بدی است مسلمون نیست کافر هست یا مسلمان بی موالات و لا ابالی است و به احکام این توجه ندارد می شود گرسنگی بهش بدهند میشه کتکش بزنند میشه تنبیه کنند او را
انسان باید از ناحیه او خیر برسد به هر موجود زنده ‌ای که در راس آن خیر رساندن به هم ‌نوع است
روایت سوم:
امام علیه ‌السلام فرمودند:
التودد إلی الناس نصف العقل
اظهار دوستی با مردم نیمی از خردورزی است
نکته چهارم:
اصولا از فرمایشات ائمه دین علیهم السلام استفاده می شود که:
انسان حتی حق ندارد از باب انتقام ‌جویی یا برای لذت بردن در بعضی از تفریحات انسانی را یا حیوانی را اذیت کند
مثلا به ما گفته ‌اند اگر احتیاج به گوشت شکار ندارید مستحق نیستید بی‌خودی به شکار حیوان نروید
و حتی اگر کسی برای تفریح به شکار برود فتوای فقهای ما این است که این سفر ، سفر معصیت است و لذا نماز باید تمام بخواند اگر بیست فرسخ راه برود که شکار کند ولی نه برای استفاده از گوشت فقط برای تفریح برای اینکه از کشتن یک حیوانی لذت ببرد
این سفر سفر حرام است
می ‌دانید یکی از جاهایی که باید نماز تمام خواند آنجایی که سفر انسان سفر حرام باشد

روایت چهارم:
امیر مومنان علی (ع) فرمودند:
مگر اینطور نباشد که بالاترین چیزی که از دنیا به او می ‌رسید لذت بردن باشد و انتقام گرفتن
مبادا ریشه زندگی بر این باشد که بگی من هر چی که دوست می ‌دارم و لذت می ‌برم انجام می دهم و هر چیزی که از آن بدم میاد انتقام می ‌گیرم
اساس زندگی نباید بر اساس انتقام گرفتن یا لذت بردن باشد
چقدر این روایات عمیق و اگر به دانشمندان امور تربیتی که مسلمان و غیرمسلمان عرضه بشود می ‌توانند جایگاه معارف اهل بیت علیهم السلام را تغییر بدهد
این که امام رضا علیه السلام فرمودند:
اخبار ما را سخنان ما را به دیگران برسانید چون دلها به ما جلب می شود
اگر مردم محاسن و نیکی و خوبی ‌های کلام ما را بفهمند جذب ما می شوند

روایت پنجم:
فرمودند:
هیچ وقت برای رسیدن به چیز برتری از امور دنیا از باب لذت بردن یا از باب انتقام گرفتن استفاده نکن
روایت ششم:
روایت دارد که فردای قیامت که می گویند این ها را نگه دارید باید سوال و جواب شوند
فردای قیامت اگر دست ظالمانه ‌ای به سوی درخت دراز کرده باشی باید جواب بدهی
دست ظالمانه ‌ای به سوی حیوانی دراز کرده باشی ولو مورچه باید جواب بدی
عالم حساب کتاب دارد
نکته پنجم:
نشانه دگر دوستی که در دین ما مورد توجه قرار گرفته است این که:
اول:
انسان نهایت ایثار را داشته باشد یعنی در جایی که لازم است از حیات خودش بزند و حیات دیگری را حفظ کند
دوم:
این کار را برای خدا انجام بدهد
سوم:
منتظر پاداش الهی در فردای قیامت باشد
این جمله ‌ای که خدای متعال از قول امیر مومنان و فاطمه زهرا نقل کرده است و در سوره انسان آمده است:
إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا ﴿۹﴾
ما براى خشنودى خداست که به شما مى ‏خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏ خواهیم
إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا ﴿۱۰﴾
ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت هراسناکیم

آن ایثار بزرگ را که انجام دادند گفتند:
خدایا ما این کار را این کار را برای خدا انجام دادیم و از کسی که به او خدمت می ‌کنیم و در حق او ایثار می ‌کنیم سپاسگزاری و تشکر طلب نمی ‌کنیم بلکه ما از خدای خودمون می ‌ترسیم در عرصه قیامت
ااگر در جایی که باید ایثار کرد باید انفاق کرد باید گذشت نمود انسان گذشت نکند دیگه نمی ‌تواند خودش را مستحق رحمت الهی ببیند
مَن لَم یَرحَمْ لا یُرحَمْ
کسی که رحم نکند به او رحم نشود
پس کسی که رحم نکند مورد رحمت الهی قرار نمی ‌گیرد
پروردگارا به حق محمد و آل محمد ما را به وظایف دینی بیش از پیش آشنا بفرما
توفیق عبادت و بندگی و ترک گناه به همه ما عنایت فرما
اموات و درگذشتگان از اهل ایمان و شهدای عزیز و امام بزرگوار در این روز عزیز روز عید سعید غدیر خم و روز جمعه مورد الطاف و رحمتی خاص خودت قرار بده و ما را هم ببخش و بیامرز
اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لَفی خسر
الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق
و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم: 

اشاره به مناسبت مهم و اصلی هفته پیش روی :
عید سعید غدیر خم و بیان فضیلت این روز عزیز و اهمیت جایگاه پیامبر و امام علی در بین ائمه معصومین و غدیر فقط یک حادثه تاریخی نیست
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

امروز روز بسیار شریفی است
روز عید سعید غدیر خم
در میان اعیاد چهارگانه ‌ای که ما در طول سال داریم به اهل بیت علیهم السلام و شخص پیامبر اکرم و عظمت آن روز ها اشاره کردند هیچ روزی به عظمت عید سعید غدیر خم نیست
من تبریک عرض می ‌کنم خدمت همه شما این عید را امیدوارم خدای متعال همه ما را مشمول دعاهای امام عصر قرار بدهد
قطعا مومنان و شیعیانی که در این روز اعمال مستحبی این روز را در نظر دارند و انجام می ‌دهند مشمول دعاهای همه ائمه معصومین (ع) مخصوصا امام عصر خواهند بود
خدا انشاالله ما را هم از این توفیق بی ‌نصیب نگذارد
فضیلت عید سعید غدیر خم
می ‌دانید درباره فضیلت عید غدیر روایات زیاد است که یکی از امام رضا علیه السلام نقل شده را اشاره می ‌کنم که حضرت برای اینکه اهمیت این مطلب را برسانند بخشی از فرمایش خود را با قسم شروع می ‌کنند
امام رضا (علیه السلام) فرمودند :
وَاللّه ِ لَو عَرَفَ النّاسُ فَضْلَ هذَا الْیَوْمِ بِحَقیقَتِهِ لَصافَحَتْهُمُ الْمَلائِکَهُ فِى کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرّاتٍ… وَ مَا اَعْطَى اللّه ُ لِمَنْ عَرَفَهُ ما لایُحْصى بِعَدَدٍ
به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعى روز غدیر را مى شناختند فرشتگان روزى ده بار با آنان مصافحه مى کردند و بخشش هاى خدا به کسى که آن روز را شناخته اصلا قابل شمارش نیست
به خدا قسم اگر مردم فضیلت این روز را یعنی عید غدیر را می ‌دانستند و به حقیقت آن معرفت پیدا می ‌کردند می ‌توانستند با فرشتگان الهی مسافرت داشته باشند
یعنی همنشین و رفیق و مانوس با فرشتگان الهی باشند
ما دو تا خطبه و سخنرانی طولانی در روز غدیر داریم:
اول:
خطبه غدیر توسط پیامبر در چنین روزی:
همان خطبه نورانی و طولانی است که شخص نبی ‌اکرم خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) در روز هیجدهم ذی الحجه (چنین روزی) که از حج به سمت مدینه برمی ‌گشتند ایراد کردند با اینکه بنای پیغمبر بر این بوده است که کلماتشون قصار و کوتاه و مختصر باشد اما اونطور که مرحوم طبرسی در احتجاج نقل کردند:
شاید بیش ‌از بیست صفحه متن که پیامبر اکرم در منطقه غدیر ایراد کردند

دوم:

خطبه و سخنرانی که از شخص امیرمومنان علیه السلام نقل شده در روز عید غدیری که مثل امسال همزمان شده بود با روز جمعه و شاید حضرت این سخنرانی و این خطبه را در خطبه نماز جمعه داشتند
یعنی یه روز جمعه ‌ای مثل امسال و امروز در زمان امیر مومنان یک روز جمعه ای همزمان شد با روز عید غدیر خم
دو عید با هم جمع شد و عید در عید شد
بر حسب نقل و انچه را که مرحوم شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل کردند:
مطالب بسیار مهمی خود امیر مومنان درباره غدیر فرمودند که در حقیقت فرمایشات پیامبر اکرم و همین‌طور فرمایشات امام امیرمومنان علیه ‌السلام در روز غدیر در حقیقت تبیین و تفسیر همون دو آیه ابتدای سوره مبارکه مائده است

همان آیاتی که در مثل امروزی در جریان غدیر نازل شد
آیه ‌ای که در قرآن هستد در دو جای سوره مبارکه مائده آمده است
از آیات ابتدایی سوره مائده اسفاده می شود که:
اول:
خداوند متعال بود که به پیغمبر دستور داد که علی به عنوان جانشین خود معرفی کند و این قدر این امر مهم بود که خدا به پیغمبر فرمود اگر اینکار را نکنی مثل این که اصلا رسالت خود را انجام ندادی
یعنی اگر این کار انجام نگیرد تو در نبوت خود و رساندن پیام خدا و رسالت خود موفق نبودی
دوم:
خداوند به پیغمبر وعده داد که تو را از شر انسان ‌های منحرف که می ‌خواهند ضربه بزنند حفظ خواهد کرد

سوم:
خدای متعال روز عید غدیر را روز مایوس شدن کفار دانست
کفار اعم از شیطان که اولین کافر است تا بقیه
و مومنان را هشدار داد که از خدا بترسید و از غیر او نترسید از کفار نترسید بلکه از خدا بترسید
چهارم:
روز اکمال دین است روز تمام شدن نعمت است
پنجم:
روزی است که خدای متعال از دین خودش راضی است چون دین کامل شده است کمبود در آن نیست
در فرمایشات امیر مومنان که در مثل چنین روزی در یک سخنرانی ایراد کردند و مطالب زیادی از آن استفاده می شود:
اول:
امیرالمومنین فرمودند:
روز عید غدیر روز بیان اراده الهی است
خداوند اراده خودش را نشان داد که می ‌خواهد برای پیامبر از بهترین ‌ها جانشین انتخاب کند
دوم:
غدیر روز گشایش و فرج و رهایی است
عده ‌ای از مسلمون‌ها در زمان پیغمبر یه غم و اندوهی در دلشون بود و می گفتند که پس از پیغمبر چه خواهد شد
خدای متعال با نصب امیرمومنان و معرفی حضرت به عنوان وصی و جانشین پیغمبر این غم و اندوه را از دل مسلمون ‌هایی که قبلا ناراحت بودند برداشت
سوم:
روز پرده ‌برداری از حقیقت امامت و اینکه امامت یک امر الهی است
چهارم:
روز پیمان بستن مردم با پیغمبر است که البته بیشتر مردم پیمان شکستند
پنجم:
روز شاهد و مشهود است
شاهد پیامبر و مشهود امیرالمومنین است
ششم:
غدیر روز ظاهر شدن نفاق است
کسانی که نفاق شان را مخفی می ‌کردند بر اثر حادثه غدیر و این اتفاق این منافقین شناخته شدند
هفتم:
غدیر روز رانده شدن شیطان است
هشتم:
غدیر روز یوم الفصل است یعنی روز جدایی افتادن بین حق و باطل
نهم:
روز شادی فرشتگان
روز غدیر در آسمان ‌ها و نزد فرشتگان شناخته تر شده است بیشتر تا روی زمین
دهم:
روز غدیر روز امتحان و آزمایش شدن است
یازدهم:
روزی که همه اوصیا و پیامبران از شیث علیه السلام که وصی آدم بود تا وصی حضرت عیسی علیه السلام این روز را محترم می ‌شناختند
پس مساله غدیر یک جریان تاریخی نیست که بگیم بخشی از تاریخ است و اتفاقی که افتاده است نه
روز غدیر روز تنصیص و دلالت محکم بر این مطلب است که امامت و جانشینی برای پیامبر اکرم یک امر الهی است و به هیچ فردی به هیچ گروهی واگذار نشده ‌است
از مجموع آنچه را که درباره حدیث غدیرخم و روایاتی است که ولایت امیرالمومنین و امامت آن حضرت را به خوبی اثبات می ‌کند می ‌فهمیم: همان طور که نبوت ریشه اتصال بین خالق و مخلوق است چه در قوس نزول چه قوس صعود امامت هم همینطور است
و همونطور که برای مردم ، پیامبر و فرستادن پیامبر یک ضرورت است
برای ادامه یافتن راه پیامبر هم جانشین او یک ضرورت است
همانطور که
اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ
خدا بهتر می داند رسالت خود را کجا قرار دهد
این خداست که می ‌داند رسالت را باید به چه کسی بدهد و این خداست که می ‌داند امامت باید به چه کسی بدهد
و همونطور که فرمود :
اگر کسی واقعا به این حقیقت نرسد واقعا خدا را نشناخته
وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى بَشَرٍ مِنْ شَیْءٍ
آنها خدا را چنانکه باید نشناختند که گفتند هیچ چیز بر هیچ انسانی نفرستاده
خدا را نشناختند آن کسانی که میگن خدا برای بر هیچ بشری چیزی را نازل نکرده
مگر می شود خدای حکیم انسان را رها کند او را بیافریند و در کنار عقل و وجدان و فطرتی که به او داده است نواقص وجدانش را و نواقص عقلش را با فرستادن انسان ‌هایی مثل انبیای الهی جبران نکند
واقعا جایگاه پیامبر وائمه معصومین (علیهم السلام) بسیار رفیعی در عالم خلقت و آفرینش است
این عزیزان واسطه فیض الهی هستند که در نزول فیض چه در صعود فیض
چقدر آن شاعر این شعر را زیبا گفته:
هر دو سر حلقه هستی
در حقیقت به هم تو پیوستی
این شعر هم درباره خداوند درست است
خدا مبدا آفرینش هست و همه به سوی او برمی ‌گردند
هم درباره پیامبر (ص) درست است که او اتصال دهنده بین مبداء عالم و معاد و آخرت است
هم نسبت به امیر مومنان حضرت امام علی (علیه السلام) و ائمه دین (ع) درست است
هر دو سر حلقه هستی
در حقیقت به هم تو پیوستی
انشاالله به حق محمد و آل محمد به حق خود آقا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام همه ما جزو شیعیان و محبان واقعی پیامبر و آل پیامبر (ص) قرار بگیریم و از دعاهای بندگان صالح خدا که در مثل دیشب و امروز در عید سعید غذیرخم داشتند همه ما هم بهره ‌مند شویم
پروردگارا به حق محمد و آل محمد از خطاها و لغزش ‌ها و اشتباهات ما درگذر ما را ببخش و بیامرز و امر و عاقبتمون ختم به خیر بفرما و رهبر عزیز انقلاب علمای اَعلام را تاییدشان فرما و فرج امام علیه ‌السلام تعجیل فرما و شر دشمنان اسلام قرآن و دین و این مملکت را به خودشون برگردان و دعاهای امام زمان (عج) در حق اهل ایمان دارند را شامل حال همه ما هم قرار بده

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحدالله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم
والسَلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا