صفحه اصلی

نوجوانان مذهبی موفق‌تر هستند

نوجوانان متعهد مذهبی عاداتی را نشان می دهند که به آنها کمک می کند نمرات بهتری کسب کنند

 

محققان استنفورد: نوجوانان مذهبی موفق‌تر هستند

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه استنفورد، نوجوانانی که به طور منظم به عادت‌ها و رفتار مذهبی پایبند هستند؛ عملکرد بهتری نسبت به افرادی داردند که در مدرسه تقیدات مذهبی ندارند.
یافته ها حاکی از آن است که جوامع مذهبی نوجوانان را برای پرورش دو عادت بسیار ارزشمند در مدارس مهیا می‌کند:
وظیفه شناسی و همکاری.
گزارشگر این مطالعه می گوید: «ایالات متحده یک کشور بسیار مذهبی است و مذهب یک نیروی اجتماعی قدرتمند است. اگر ما به عنوان دانش پژوهان تعلیم و تربیت در تلاش برای درک نوجوانان در آمریکا هستیم، باید به این بخش بسیار مهم از زندگی آنها توجه کنیم.»

وی خاطرنشان کرد که تحقیقات او نشان دهنده ارتباط است، نه علت و معلولی. او می‌گوید که ‌دینداری با نمرات بالاتر مرتبط است، اما لزوماً نمی‌تواند علت آن به حساب آید.

او همچنین به معضل “مرغ و تخم مرغ” اشاره کرد و گفت: آیا کودکان چون مذهبی تربیت می شوند با وجدان‌تر هستند یا مثلا چون بچه های وظیفه‌شناس‌تری هستند نهایتا مذهبی‌تر می‌شوند؟

وی همچنین دو پرسش را مطرح کرد:
آیا ترویج ولایت‌پذیری و اطاعت در مدارس مانع پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی نخواهد شد؟
آیا مزیت‌های تحصیلی دانش آموزان در مدارس با انتقال به آموزش عالی همچنان ادامه دارد یا خیر؟

نویسنده این مطالعه، ایلانا هورویتز، کاندیدای دکترا در GSE می گوید: «… مذهب یک نیروی اجتماعی قدرتمند است. اگر ما به عنوان دانش پژوهان تعلیم و تربیت در تلاش برای درک نوجوانان در آمریکا هستیم، باید به این بخش بسیار مهم از زندگی آنها توجه کنیم.» هورویتز این یافته‌ها را در مقاله‌ای با عنوان «شکاف دست‌آورد Abider-Avoider: ارتباط بین معدل معدل و دینداری در مدارس دولتی» در نشست سالانه انجمن تحقیقات آموزشی آمریکا در ۱۵ آوریل منتشر کرد.

https://phys.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا