کتاب و کتابخوانی

«شازده کوچولو»کتابی برای تمام نسلها

کتاب «شازده کوچولو» ممکن است در شهر نیویورک و توسط یک نویسنده فرانسوی خلق شده باشد، اما جاذبه این کتاب که درباره سیاره های خیالی است کاملا جهانی است.

کتاب «شازده کوچولو» که از محبوب‌ترین کتاب‌های کودک جهان است و در میان بزرگسالان نیز طرفدار بسیار دارد، از ادبیات کلاسیک فرانسوی محسوب می‌شود.

سنت اگزوپری که خلبانی فرانسوی در جنگ جهانی دوم بود، در سال ۱۹۴۰ در نیویورک ساکن شد. گرچه این کتاب به زبان فرانسوی نوشته شده و ساکن آن از سیاره‌ای خیالی می‌آید، اما این نمایشگاه ۲۵ دست نویس سنت اگزوپری و قطعات نقاشی آب رنگ این کتاب را گردآوری کرده و در معرض دید عموم قرار داد است.

سنت اگزوپری در سال ۱۹۴۳ به اسکادرانش بازگشت و این همان سالی بود که وی نوشتن این کتاب را به پایان برده و آن را به دست چاپ سپرده بود. او در یک پرواز اکتشافی در سال ۱۹۴۴ در ۴۴ سالگی سقوط کرد و کشته شد. باقیمانده این هواپیما تا سال ۲۰۰۳ و تقریبا ۶۰ سال پس از سقوطش پیدا نشد و این در حالی بود که هفت سال پیش از آن دستبندی که نام اگزوپری روی آن حک شده بود در ساحل مارسی پیدا شد.

راوی این کتاب خلبانی است که هواپیمایش در بیابانی مجبور به فرود اجباری می شود و او آنجا با یک شازده کوچولوی غمگین روبه رو می‌شود که از سیاره‌ای بسیار کوچک می‌آید؛ سیاره‌ای که آنقدر کوچک است که به سختی بتواند از یک خانه معمولی بزرگتر باشد و خورشید ۴۴ بار در روز در آنجا طلوع و غروب می کند. و این عدد که معلوم نیست به چه دلیل در ترجمه انگلیسی ۴۳ ذکر شده، در واقع همان سنی است که اگزوپری درگذشت. این عدد موجب شده تا برخی از خوانندگان این کتاب مطرح کنند که اگزوپری با مرگی خودخواسته از دنیا رفت و خودش سقوط هواپیمایش را برنامه‌ریزی کرده بود.

اگزوپری بدون اینکه بداند کتابش تبدیل به یک پدیده ماندگار جهانی می‌شود از دنیا رفت. کتاب او به بیش از دویست و پنجاه زبان مختلف حتی لاتین، بومی اسکاتلندی و زولو نیز ترجمه شد. جمع آوری یک نسخه به هر زبان یکی از سرگرمی‌های بعضی از طرفداران این کتاب است و چندین وب‌سایت مختلف نیز وجود دارند که خود را وقف دسته‌بندی هزاران نسخه مختلفی کرده‌اند که طرفداران این کتاب آن‌ها را خریده‌اند و قصد دارند تا آن ها را به صورت مجموعه به فروش برسانند.

این کتاب همچنین ضرورتا تبدیل به موقعیتی برای فروش کالاهای دیگر از جمله اسباب‌ رسمی، تی‌شرت، ساعت، جای دستمال و جواهرات شده است. همچنین ژاپن برای خودش موزه شازده کوچولو در شهر هاکونه دارد. تعجب آور هم نیست که نیویورک می‌خواهد حق خودش را در پروسه خلق این کتاب مطالبه کند. در نیویورک نیز به تازگی موزه‌ای برای این کتاب تاسیس شده است.

کتاب «شازده کوچولو» ممکن است در شهر نیویورک و توسط یک نویسنده فرانسوی خلق شده باشد، اما جاذبه این کتاب که درباره سیاره های خیالی است کاملا جهانی است. حتی هفتاد سال بعد از ناپدید شدن نویسنده، بزرگسالان و کودکان سراسر دنیا ارتباطی قوی با طراحی های متفاوت او و فلسفه تلخ و شیرین ارایه شده در این کتاب، برقرار می‌کنند.
منبع : ایپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا