کتاب و کتابخوانی

چرا باید کتاب بخوانیم؟

بیایید نگاهمان را به کتابخوانی تغییر دهیم.

وقتی کتابی را می‌خوانی انگار چمدان را بسته‌ای تا سفری شگفت‌انگیز را در سرزمین تازه‌ای آغاز کنی. امروز می‌خواهیم با شما درباره دلیل کتاب خواندن صحبت کنیم.

مهمترین دلیل کتاب نخواندن، سیستم آموزشی است که در آن باسواد شده‌ایم. ما چگونه کتاب خواندن را یادنگرفته‌ایم و همیشه کتاب خوانده‌ایم تا از آن امتحان بدهیم. شاید هیچ‌وقت از خواندن یک کتاب بصورت آزادانه و بر اساس نیازهایتان لذت نبرده باشید.

اما خیلی راحت است،‌ شما با خواندن ۱۰ کتاب غیردرسی از ۹۹درصد آدم‌های این مملکت باسوادتر هستید.

غیر از این که کتاب، دانش ما را بیشتر می‌کند، ارتباط حسی ما را نیز با دیگران افزایش می‌دهد و اجتماعی‌ترمان می‌کند.

کتاب، تجارب ما را غنی‌تر می‌کند و حرف بیشتری برای گفتن داریم.

کتاب دامنه واژگان ما را افزایش می‌دهد و می توانیم تاثیرگذارتر صحبت کنیم.

کتاب، حافظه ما را تقویت می‌کند.

کتاب باعث می‌شود هزینه کمتری برای یادگیری بدهیم و سریعتر یاد بگیریم.

مهم‌تر از همه اینکه با کتاب خواندن می‌توانید به آسانی جواب سوال‌هایتان را از زبان نویسندگان مختلف با دیدگاه‌های متفاوت پیدا کنید.

خواندن راه را برای شما باز می‌کند. خواندن شما را با آنچه در ذهنتان به آن نیاز دارید، رو‌به‌رو می‌کند و امکان دسترسی به آرمان‌های شما را فراهم می‌سازد.

این درست نیست که فکر کنیم ما فقط یک بار فرصت زندگی کردن داریم؛ اگر بتوانیم بخوانیم، نه یک بار، بلکه بارها و نه به یک شکل بلکه به گونه‌های مختلف می توانیم زندگی کنیم.

اما چیزی که فقط کتابخوان‌ها درک کرده‌اند و می‌خواهیم آن را برای شما بگوییم آن است که کتاب، شاهراهی است برای یافتن ایده‌ها.

کتابخوانی باعث ایده‌پردازی می‌شود

تصور نکنید که در کتاب بینوایان ویکتور هوگو ایده ای برای یک استارتاپ فوق‌العاده در سال۲۰۲۰ را نوشته است. منظور ما از ایده‌یابی این است که شما با خواندن کتاب، ذهنتان مسیرهای جدیدی را برای تفکر پیدا می‌کند و در نتیجه موتور خلاقیت روشن می‌شود. (محتوای مرتبط: موتور خلاقیت را با لذت روشن کنید)

شیفتگان مطالعه به خوبی می‌دانند که تلألؤ ایده‌های بسیاری از کارسازترین تصمیم‌های زندگی‌‌شان، حین مطالعه بر آن‌ها تابیده است.

اینجاست که حتی مطالعه یک کتاب بد و بازاری هم ممکن است مفید باشد. بسیاری از اوقات دستاورد مطالعه در فعل آن است نه در محتوای کتاب. یک نشست نیم‌ساعت کتابخوانی شاید ده‌ها برابر اثربخش‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد از خیره شدن به یک نقطه برای تفکر یا نشستن در یک جلسه طوفان فکری.

هدف از کتاب خواندن چیست؟

  1. دانستن و به خاطر سپردن (مثل کتابهای درسی)
  2. درک مطلب (بتوانی به زبان خودت پاسخ بدهی)
  3. کاربردی کردن مطلب (بتوانیم جای دیگر استفاده کنیم)
  4. تجزیه و تحلیل (به جان کتاب می‌افتیم و ارتباطات بین محتواهای کتاب را می‌یابیم)
  5. ارزیابی با تفکر نقادانه (زیباشناسی یا نقد در حین خواندن کتابهای ادبیات)
  6. خلق و ترکیب (چند کتاب می‌خوانیم تا یک کتاب جدید خلق کنیم)

  وقتی می‌توانیم فیلم خوب ببینیم؛ چرا کتاب بخوانیم؟

خوب است که فقط مصرف کننده نباشید؛ اکثر فیلم‌های مطرح جهان را کارگردانانی کتابخوان و متفکر ساخته‌اند. اگر بخواهید به عمق خواسته آن کارگردان بروید، باید کتاب بخوانید. اگر زیاد کتاب بخوانید، شما را کتاب‌خوانده به حساب می‌آورند؛ اما اگر زیاد تلویزیون نگاه کنید، شما را تلویزیون‌دیده خطاب نمی‌کنند. اگر به فیلم و سینما علاقه‌مندید می‌توانید کتاب‌هایی با همین موضوعات انتخاب کنید و بخوانید مثل نمایشنامه و داستان.

چگونه کتاب خواندن را شروع کنیم؟

با کتاب‌های ساده شروع کنید. صدها جمله در مورد کتاب و کتابخوانی از بزرگان و کتابخوانان هم خیلی‌ها را کتابخوان کرده.

با کتاب‌هایی که خیلی به آنها علاقه دارید شروع کنید.

با کتاب‌هایی که خیلی به یادگیری محتوایشان نیاز دارید شروع کنید.

با روزی یک صفحه آغاز کنید. بله؛ کافی است فقط روزی یک صفحه از کتابی که انتخاب کرده‌اید را بخوانید. حتما زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت.

یکی از فراگیران مرتا به نام سعید پس از ۲۵سال با همین روش ساده به دنیای کتاب و کتابخوانی برگشت و مطالعه عادت هر روزش شد. دستاورد بزرگی نیست؟

خودتان شروع کنید و از دیگران نیز بخواهید تا شروع کنید؛‌ فقط روزی یک صفحه !

در این مقاله سعی کردیم مهمترین دلایل کتاب خواندن را به صورت خلاصه بنویسیم. امیدواریم با این دلایل بتوانید افراد زیادی را به کتاب خواندن تشویق کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از خواندن این مقاله، پادکست‌های بخوان برای موفقیت را نیز گوش دهید. سید محمد حسینی در این ۶۰ اپیزود درباره‌ی کاربردهای کتابخوانی و توسعه فردی با کتاب حرف زده‌ است.

منبع: mertaa.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا