اطراف ما

آب انبار خلق الله زارچ 

 

در توضیح وجه تسمیه این آب انبار تاریخی باید اظهارداشت : با توجه به نوع معماری، بنا به دوران صفویه برمی گردد. همچنین چون این آب انبار در مرکز شهر زارچ قرار گرفته و برای استفاده عموم مردم بوده به این نام شهرت یافته است.

ورودی آب انبار از سمت شمال شرقی می باشد که دارای طاقی جناغی است. آب انبار دارای ۴۴ پله است. در مسیر ورودی آن و در ایستگاه اول پله دو اتاقک وجود داشته که به عنوان سردخانه و مکانی برای نگه داری گوشت از آن استفاده می شده است سقف آب انبار از ورودی تا پاشیر جناقی است و در قسمت پاشیر سقف به صورت چهارطاقی می شود.

مصالح به کار رفته در سازه آب انبار آجر بیست در بیست و ملات ماسه آهک و اندود ساروج می باشد.

این آب انبار سالی یکبار با آب قنات زارچ آبگیری می شده است. آب انبار چند ملک موقوفه داشته و همچنین دو سبو آب قنات زارچ نیز تحت مالکیت آن بوده است. وجه تمایز این آب انبار با آب انبارهای هم دوره خود این بوده که سرریز آب از طریق یک لوله سفالی به آب قنات شرف آباد می ریخته است.

این آب انبار به نحوی قرار گرفته که ورودی آن نور شرق را می گیرد و در تمام طول روز داخل آن روشن است،

قرارگرفتن در بافت تاریخی شهر زارچ و نزدیکی آن به مسجدجامع که به شماره ۱۴۵۲۹ به ثبت رسیده و همچنین بهره مندی از آب قنات زارچ که به شماره ۱۴۸۳۰ به ثبت رسیده است از دیگر ویژگی های این اثر به حساب می آید آب انبار خلق الله زارچ  با شماره ۳۱۴۲۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این بنا چند سالی است مورد توجه ویژه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته و از احداث سازه آهنی که سردرب آنرا در بر می‌گرفت ممانعت بعمل آمده است.

 

کانال تلگرامی عصر زارچ

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا