معارف

آثارو برکات زیارت

بین زائر و مزور باید تناسب باشد. سفر زیارتی مشهد، گاهی مستلزم هزینه و زحمت است، اما چون در این زیارت نوعی عشق و ارادت و معنویت و در نهایت کسب اخلاق و مکارم و کرامت وجود دارد، سختی‌ها و هزینه‌های سفر لذت‌بخش می شود. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) خطاب به امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود:
ای ابا الحسن! خدای متعال، قبر تو و فرزندانت را بقعه‌ای از بقعه‌های بهشت و آستانه‌ای از آستانه‌های آن قرار داده و همانا خداوند، دل‌های بندگان نجیب و برگزیده خویش را شیفته شما قرار داده است که در راه زیارت شما خواری و اذیت‌ها را به جان می‌خرند و قبرهای شما را آباد می‌کنند و بسیار به زیارت آنها می‌آیند.
آثار و برکات زیارت را می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.
الف. شنیدن کلام زائر توسط مزور
حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در مورد کسانی که امکان زیارت اهل‌بیت (علیهم السلام) را از نزدیک ندارند و مشتاق دیدار و زیارت و توجه آن بزرگواران هستند، می‌فرماید: هر کس از کنار قبرم بر من سلام دهد، آن را می‌شنوم و هر کس از دور بر من سلام دهد، آن را به من می‌رسانند.
امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: هرگاه (زیارت) بر یکی از شما سخت و طاقت‌فرسا بود و خانه‌اش هم دور بود، پس بر بام خانه‌اش بالا رود و دو رکعت نماز بخواند و با سلام دادن به قبر ما اشاره و قصد کند، یقیناً سلام او به ما می‌رسد.
ب. ثواب دیدار رودررو
دیدار ائمه معصومین (علیهم السلام) از نزدیک افتخاری وصف‌ناشدنی است که امروزه برای شیعیان و محبین میسر نیست. اما استفاده از برکات دیدار و زیارات آن بزرگواران در عصر حاضر نیز ممکن است. حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود:
هر کس ما را پس از وفاتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات، زیارت کرده است.
ج. شفاعت زائر
شیعه معتقد به مقام شفاعت در مورد معصومین (علیهم السلام) و ذریه آنها است.
شفاعت آن بزرگواران نسبت به شیعیان مقدمات و شرایطی دارد که همت و حرکت در مسیر زیارت آنها این امر را محقق می‌کند. به هر حال ادعای عاشقی و ارادت نیازمند اثبات و تلاش است.
روزی پیامبر با صدای بلند گریست. امام حسین (علیه السلام) عرض کرد: پدر جان چرا گریه کردی؟ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: جبرئیل به من خبر داد که شما کشته می شوید، و قبرهای شما پراکنده است. امام حسین (علیه السلام) پرسید: پدر جان! کسی که قبرهای ما را با این پراکندگی زیارت کند، چه پاداشی دارد؟ فرمود: پسرم! آنان گروه‌هایی از امت من هستند که شما را زیارت می‌کنند و با آن زیارت، خواستار برکتند. بر من سزاوار است که روز قیامت سراغ آنان بروم و از ترس‌های روز قیامت نجاتشان دهم.
د. پاداش دنیوی و اخروی
امام صادق (علیه السلام) در جواب «ابن مارد»، که از آن حضرت درباره فضیلت زیارت جدش امیر المؤمنین (علیه السلام) سؤال کرد، فرمود: هر کس جدم را حق‌شناسانه و از روی معرفت به حق او زیارت کند، خداوند در برابر هر گام، برایش پاداش یک حج و عمره مقبول می‌نویسد. به خدا قسم ای پسر مارد! هرگز آتش، قدمی را که در راه زیارت امیرالمؤمنین (سواره یا پیاده) غبارآلود شود، نمی‌سوزاند. ای پسر مارد! این حدیث را با آب طلا بنویس!
هـ. مقام زائر
مقام زائر که به سبب دیدار یا زیارت یکی از معصومین (علیهم السلام) حاصل می‌شود، قابل سنجش و اندازه‌گیری نیست. زائر با معرفت، گویی تازه متولد شده و پس از زیارت نور اهل‌بیت (علیهم السلام) در وجود او ساطع است. دیدار زائر در چنین حالتی موجب اجر، مسرت و برکت برای اهل ایمان است.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
هر گاه یکی از برادران دینی شما از دیدار ما یا زیارت قبر ما بازگشت، پس به استقبال او بروید و به او سلام و تبریک و تهنیت بگویید، به خاطر موهبتی که خداوند به او بخشیده است. همانا در این صورت، شما هم پاداشی مثل او خواهید داشت.

صفحه نخست پرتال جامع آستان مقدس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا