سلامت

(روز ششم ) نقش باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامتی خود در دوره کرونا

" همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان"

سلامت مردان و باورهای فرهنگی

جنس مذکر درهمه گروه های سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر بیشتر و در نتیجه مرگ و میر بالاتری است. به طوری که امید به زندگی در بدو تولد معادل ۷۴٫۶ سال برای مردان و ۷۸ سال برای زنان است. به غیر از بیماری های دوره نوزادی و کودکی در سایر دوره های زندگی نیز عوامل خطر محیطی و شغلی، عادات و رفتارهای نادرست مانند مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر، همچنین استرس های مختلف سلامت مردان را تهدید می کند.

متأسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی کنند. باورهای فرهنگی، ریسک پذیری و توجه کمتر مردان به خطر را تقویت می کند. مردان فکر می کنند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویا است، از سلامت کامل برخوردارند. مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند و اغلب ارجاعات آنها به پزشک نیز به علت بیماری های جدی است. در حالیکه لازم است حتی با وجود احساس سلامت، برنامه ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند.

یافته های به دست آمده از یک مطالعه کیفی نشان می دهد که دغدغه های اقتصادی، مسائل خانوادگی، فقدان تأمین اجتماعی و دغدغه های ناشی از مدیریت کلان از جمله عوامل بازدارنده فکری مهم در اولویت دهی به سلامت مردان ایرانی به حساب می آید. به علاوه وضعیت اجتماعی، شرایط سخت اشتغال، مشکلات اقتصادی، روش های مقابله با استرس، عقیده به قدرت مردانگی، نژاد پرستی، ناآگاهی و برخی عقاید مذهبی خاص از جمله عوامل مؤثر بر ترجیح بندی مردان در خصوص بهره مندی از خدمات سلامت دانسته شده اند.

یافته های پژوهش های مرتبط نشانگر وضعیت نامناسب سلامت مردان و تمایل نداشتن آنان به اصلاح این روند است. موانع فکری جدی در راه پرداختن به امر سلامت، یک اولویت فکری و نگرشی در مردان ایرانی است. در بعد فرهنگی اولویت نداشتن سلامت در زندگی مردان یک عامل چشمگیر است. پذیرش مسئولیت های خانوادگی، تأمین هزینه های خانواده، نگرانی های مربوط به فرزندان، نگرانی از صرف هزینه برای سلامت خود از موضوعاتی است که عمدتاً اولویت اول را در زندگی مردان متأهل ایفا می کند.

برنامه های سلامت در کشور باید به سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور توجه بیشتری نماید و در این راه ضرورت دارد به باورهای فرهنگی که مردان را از توجه به سلامت خود باز می دارد، بپردازد.

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا