سلامت

هفته بسیج ملی بسیج تغذیه سالم

 شعار بسیج ملی تغذیه سالم “از امروز با تغذیه سالم برای فردایی با سلامتی”

بیماری های غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می رود بطوری که ۷۶ % درصد بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد. یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری های غیر واگیر تغذیه نامناسب  و مصرف زیاد قند ، نمک و چربی است . مطالعات انجام شده نشان داده است که تغذیه نامناسب و الگوی غذایی بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی ، بیماری ها ی قلبی  و عروقی ، دیابت نوع دو و برخی از انواع سرطانها است.

یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز بیماری های غیرواگیر افزایش سطح آگاهی مردم جامعه است. در همین راستا دفتر بهبود تغذیه جامعه ، در جهت ارتقاء سواد تغذیه ای جامعه، هر ساله اقدام به  برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور می کند که امسال نیز همچون سنوات گذشته  نهمین بسیج ملی  کاهش مصرف قند ، نمک و چربی با تاکید بر شعار “از امروز با تغذیه سالم برای فردایی با سلامتی شروع کنیم” از تاریخ ۲۰ دی تا ۳۰ دی ماه   با همکاری ارگانهای بین بخشی همچون صدا و سیما ، آموزش و پرورش ، شهرداری ، ارتش ، سپاه ، نیروی انتظامی و  بهزیستی و ………. در سراسر کشور  برگزار می شود.

کاهش ۷۰ درصدی سوء تغذیه در کودکان، پس از انقلاب اسلامی،

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دکتر زهرا عبداللهی در نشست خبری به مناسبت بسیج ملی تغذیه سالم گفت: میزان کم وزنی در کودکان زیر ۵ سال تا سال ۷۴ بالغ بر ۱۶٫۶ درصد و میزان کوتاه قدی نیز ۲۰ درصد بود که مطالعات سال ۹۶ نشان داد این میزان بر اثر مداخلات و برنامه های خوبی که برای پیشگیری از سوء تغذیه انجام شده است به ترتیب به ۳٫۸ و ۴٫۶ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: سوء تغذیه کودکان ۷۰ درصد کاهش یافته است. همچنین  کمبود ریزمغذی ها، کمبود و فقر آهن، در همه گروه ها سنی در سال ۱۳۸۰ مشهود بود که با اجرای برنامه های مکمل یاری و غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در یک دوره ۱۰ ساله تا ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی دستاورد دیگر بخش تغذیه را افزودن ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه در طرح تحول سلامت به مراکز جامع سلامت اعلام کرد و گفت: این کارشناسان که در شهرها و حاشیه شهرها فعالیت می کنند در زمینه های دیابت، چاقی و اضافه وزن، چربی و فشار خون بالا و مخاطرات آن به افراد مشاوره و آموزش می دهند.

عبداللهی بیان داشت: ۸۲ درصد عوامل مرگ ومیر درکشور هم اکنون ناشی از چهار بیماری غیر واگیر دیابت، قلبی و عروقی، سرطان ها و تنفسی است که مهم ترین عامل همه آنها الگوی ناصحیح غذایی است.

وی افزود: ۶۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. الگوی مصرف نمک، قند و چربی در کشور دچار اشکال است. مصرف روزانه نمک باید برای افراد زیر ۵۰ سال ۵ گرم و برای افراد بالای ۵۰ سال ۳ گرم باشد. در حالی که هم اکنون روزانه به طور میانگین مردان ۱۰ گرم و زنان ۸ گرم نمک می خورند.

وی اقدام پیشگیرانه در این زمینه را کاهش نمک در آرد را از ۲ تا ۲٫۳ گرم به یک گرم اعلام کرد و گفت: مصرف سرانه قند و شکر ۶۶ گرم در روز است که باید ۲۵ گرم باشد. این امر باعث می شود ۱۷ درصد مردم دیابت نهفته داشته باشند که اگر الگوی غذایی شان را اصلاح نکنند تبدیل به دیابت می شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: مصرف چربی و روغن در افراد جامعه سالانه ۱۷ کیلوست که باید به ۱۳ کیلو برسد. همچنین افراد جامعه سالانه حدود ۷۰ کیلو شیر و لبنیات مصرف می کنند که باید به ۱۶۰ کیلو برسد.

وی از کاهش نمک در حدود ۴۰ قلم مواد غذایی با اجرای برنامه ها و مداخلات خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون ۴۸ درصد مردم الگوی مصرف میوه و سبزیجات به میزان کافی در روز را رعایت می کنند.

گفتنی است به مناسبت فرارسیدن بسیج ملی تغذیه سالم ۲۰ تا ۳۰ دیماه  در سراسر کشور برنامه های مختلفی اجرا خواهد شد.

کارشناس تغذیه ، مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا