سلامتصفحه اصلی

(روز هفتم ) گرامیداشت مقام پدران و توجه بیشتر به سلامت آنان در دوره کرونا

" همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان"

     بیمارهای سالمندی مردان

گذار اپیدمیولوژیک و تغییرات شدید شیوه ی زندگی و شهر نشینی در سال های اخیر منجر به افزایش قابل توجه امید به زندگی شده است. در ایران امید به زندگی از ۴۰ سال در حدود ۷۰ سال پیش به ۷۴٫۶ سال برای مردان و ۷۸ سال برای زنان رسیده است. بالارفتن سن با مشکلات زیادی نیز همراه است که مهمترین آن کاهش نرخ تولید یک کشور و افزایش مشکلات سلامتی ویژه ی سالمندان می باشد. پیش بینی می شود که جمعیت سالمند کشور تا ۵ سال آینده ۱۰٫۵% باشد و در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۲۱% افزایش یابد، لذا برنامه ریزی دقیق برای مدیریت مشکلات ناشی از این افزایش چشمگیر افراد سالمند، باید در دستور کار سیاستگزاران سلامت قرار گیرد.

اگرچه مشکلات سلامتی افراد سالمند در حال حاضر مشکل عمده ی سلامتی کشور ایران نیست ولی مطالعات نشان داده اند که کیفیت زندگی از لحاظ سلامتی در افراد سالمند در ایران نسبت به سایر گروه های سنی پایین تر بوده و این مهم لزوم توجه بیشتر به این گروه سنی را تأکید می کند.

طبق جدید ترین گزارش بار بیماری ها، ۱۰ مشکل اساسی سلامتی مردان سالمند ایرانی به ترتیب شامل بیماری ایسکمیک قلب، سکته های مغزی، دیابت نوع ۲، آلزایمر، COPD، پرفشاری خون، کم شنوایی، سرطان معده، عفونت های ریوی و سرطان پروستات می باشد و ۵ عامل خطر بروز این مشکلات نیز به ترتیب شامل پرفشاری سیستولیک خون، قند خون بالا، استعمال دخانیات، اضافه وزن ، چاقی و آلودگی هوا است.

پیام هایی برای افراد مسن یا دارای بیماری زمینه ای و مراقبین آنها :

  • افراد مسن، بویژه آنان که مشکلات شناختی یا دمانس دارند، در شرایط سخت طغیان بیماری و قرنطینه، بیشتر دچار اضطراب، خشم، استرس، بیقراری و انزواطلبی می شوند. حمایت های عملی و روانی خانواده، مراقب و پرسنل بهداشتی درمانی برای آنها لازم است.
  • دستورالعمل های ساده برای کم کردن خطر ( شستن دست، …) را به زبانی روشن، محترمانه، صبورانه و قابل فهم در اختیار آنان قرار دهید. زمانی که لازم شد موضوع را تکرار کنید. می توانید از نمایش، تصویر یا نوشته نیز برای انتقال اطلاعات کمک بگیرید. از سایر افراد خانواده برای دادن این اطلاعات کمک بگیرید.
  • اگر بیماری زمینه ای دارید، از دسترسی به داروها، آذوقه و خدمات مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. اطمینان حاصل کنید که داروی مورد نیاز مصرف دو هفته را دارید. برای مسائلی که ممکن است بصورت فوری برای شما پیش بیاید، آمادگی داشته باشید.
  • فعالیت ساده فیزیکی و ورزشهای سبک داشته باشید. حفظ فعالیت فیزیکی به کاهش احساس دلزدگی کمک می کند.
  • فعالیت های روتین خود را حفظ کنید یا روتین های جدید ایجا کنید. این فعالیتها می تواند شامل نظافت، نرمش، نقاشی، خواندن و … باشد و با عزیزان خود از طریق تلفن یا ویدئو در ارتباط باشید.

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا