دانشنامه اشکذرصفحه اصلیمشاهیر اشکذر

سنگ قبر نفیس باطراحی بسیار زیبا از بقعه سلطان محمود بندر آباد

کانال تلگرامی یزد کهن عکسی از سنگ قبر نفیس باطراحی بسیار زیبا و مربوط به مقبره شیخ محمود دادا  که هم اکنون درموزه متروپلیتن نیویورک نگهداری می شود منتشر کرده است.

شیخ تقی الدّین دادا محمد، معروف به «شیخداد» ازعرفای قرن هفتم هجری و مؤسّس سلسله داداییه است پیشه اش بارپازی (پاک کردن جو و گندم) بود وازآنچه به دست می‌آورد اندکی برای خود نگه می‌داشت و مابقی را به فقیران می‌داد.

دادا محمد در شهرهای یزد خانقاه های متعددی بنا نهاد که زیباترین آن در بندر آباد رستاق اشکذر بنا نهاده شده است دادا محمد سلسله داداییه را بنا نهاد و جمع کثیری به وی روی آوردند. افراد این سلسله مورد احترام سلاطین آل مظفّر بودند و موقوفات معتبر و مفصّلی داشتند که تا اواخر عصر صفوی به «موقوفات مشایخ داداییه» شهرت داشت.بنا به دعوت حاکم شرع و قاضی یزد، شهاب‌الدین بن قاضی مسعود به یزد آمد و مورد توجّه و ارادت وی قرار گرفت از آن پس شیخ دادا محمد در محلّه شیخداد فعلی(سرآب نو) اقامت گزید.


شیخ تقی‌الدّین پس از درگذشت در خانقاه بُندرآباد رستاق اشکذربه خاک سپرده شد؛ اما پس از سه روز به دستور قاضی شهاب الدّین جسدش را بیرون آوردند و به یزد انتقال دادند ودرمحله شیخداد به خاک سپردند.شیخ تقی‌الدّین چهار فرزند به نام‌های؛ سلطان محمود شاه، حاجی علی شاه، حسن شاه و محمّد شاه داشت که همگی از صوفیان مشهور روزگار خود بودندسنگ قبر مربوط به مقبره شیخ محمود دادا بوده که هم اکنون درموزه متروپلیتن نیویورک نگهداری می شود بقعه سلطان محمود بندرآباد رستاق اشکذرچندبن بار توسط حفاران غیر مجاز مورد دستبرد قرار گرفته است .

سنگ قبر نفیس باطراحی بسیار زیبا
مربوط به مقبره شیخ تاج‌الدین محمود بن تقی‌الدین دادا محمد یزدی
بقعه سلطان محمود بندر آبادرستاق اشکذر
سال وفات : چهارم محرم ۷۵۳ قمری- ۷۳۰ خورشیدی-۱۳۵۲ میلادی
منبع عکس ومحل نگهداری :موزه متروپولیتن نیویورک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا