صفحه اصلی

شگفت‌انگیزترین هنرهای باستانی کشف‌ شده در سال ۲۰۲۳

درست است نام هنرمندانی را که خالق این آثار باستانی بودند نمیدانیم، اما آثار آن‌ها همچنان پابرجا مانده است، آثاری که گواه جاودان تمدن‌های گم‌شده، از امپراتوری روم گرفته تا بین‌النهرین هستند.

 در سالی که گذشت (۲۰۲۳)، کاوش‌های محققان در سراسر جهان منجر به کشف گنجینه‌های هنری مختلفی از دوران باستان شد.

 در ایتالیا، باستان‌شناسان یک نقاشی دیواری از غذایی شبیه پیتزا پیدا کردند که حدود ۲۰۰۰ سال پیش روی دیوار خانه‌ای در شهر ویران شدۀ پمپئی نقاشی شده بود. مجسمه‌ای از جنس سنگ مرمر در اندازه واقعی از یک امپراتور رومی (احتمالاً دسیوس با لباس هرکول) کشف جالب دیگری بود که در ایتالیا اتفاق افتاد و پردۀ دیگری از هنر مردمان باستان را آشکار کرد.

photo_2024-01-16_15-36-51

نقاشی کشف شده در پمپئی از غذایی شبیه پیتزا

در جاهای دیگری در اروپا، تورمود فیلد، طراح گرافیک، نقاشی‌های صخره‌ای مربوط به عصر برنز از یک حیوان، یک قایق با پاروزنان و چندین پیکر انسانی را حین پیاده‌روی در جنوب شرقی نروژ کشف کرد. فیلد نخستین سنگ‌نوشته خود را سال ۲۰۱۶ پیدا کرد و از آن زمان در اوقات فراغت خود همچنان به دنبال چنین آثاری است.

1

صخره‌نگاره‌های سه هزار ساله در نروژ

نمونه‌های دیگر هنرهای باستانی کشف‌شده در سال ۲۰۲۳ شامل موارد زیر می‌شوند: دیوارنماهای ۱۴۰۰ ساله از مردان دو چهره در پرو، مجسمه خندان ابوالهول که احتمالاً امپراتور رومی کلودیوس را به تصویر کشیده، کنده‌کاری‌های صخره‌ای در برزیل که در اثر خشکسالی در معرض دید قرار گرفتند و مجسمه یک مرد بوفالویی (لاماستو) عظیم‌الجثه که حدود ۲۷۰۰ سال پیش توسط آشوری‌ها ساخته شده است. مقامات این مجسمه را اوایل دهه ۱۹۹۰ کشف کردند، اما بعداً برای محافظت از آن در برابر غارتگران آن را دوباره دفن کردند. اکنون، باستان‌شناسان این خدای ترکیبی را در بخشی از پروژه بررسی اثرات جنگ روی شهر باستانی دور-شاروکین در شمال عراق، بازیافتند.

photo_2024-01-16_15-36-48

لاماسوی ۲۷۰۰ساله دوباره حفاری شده، یک گاو بالدار با سر انسان در شمال عراق

000

مجسمه‌ای از جنس سنگ مرمر در اندازه واقعی از یک امپراتور رومی، احتمالاً دسیوس

222

دیوارنماهای ۱۴۰۰ساله از مردان دو چهره در پرو

333

مجسمه خندان ابوالهول که احتمالاً امپراتور رومی کلودیوس را به تصویر کشیده

444

کنده‌کاری‌های صخره‌ای در برزیل که در اثر خشکسالی در معرض دید قرار گرفتند

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع:  فرادید

۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا