تاریخ شفاهی اشکذردانشنامه اشکذرصفحه اصلی

فرمان مظفرالدین شاه قاجار در خصوص معافی مالیات قنوات اشکذر و ده شیخی + سند

فرمان مظفرالدین شاه قاجار خطاب به جلال الدوله حکمران منطقه یزد در خصوص معافی مالیات قنوات اشکذر و ده شیخی متعلق به ورثه حاجی حسین یزدی در تاریخ ۱۳۱۹ هجری قمری می باشد

کانال میراث نفیس موزه وزیری در پیام رسان واتساپ سندی از فرمان مظفرالدین شاه قاجار خطاب به جلال الدوله حکمران منطقه یزد در خصوص معافی مالیات قنوات اشکذر و ده شیخی منتشر کرد:

«با توجه به اهمیت اسناد, بویژه فرمان ها که امروزه از مهمترین منابع پژوهش می باشند؛ در تحقیقات تاریخی، اسناد و مدارک مکتوب به عنوان منابع دست اول از اعتبار وجایگاه خاصی برخوردارند از جمله این اسناد و مدارک، فرمان های پادشاهان می باشد که در بررسی دقیق تر وقایع سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اهمیت فراوان دارند؛ زیرا حاوی مطالب و نکات بسیاری درباره ی مسائل تاریخی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی، اجتماعی، قضائی، مالی و نظامی هستند. در نگارش فرمان ها، دیدگاه بالاترین نهاد تصمیم گیری حکومت آمده و مطالب آن تا حد زیادی فاقد حب و بغض است. هر برگی از آنها با زمان و رویدادی مشخص و واقعی بستگی داشته، زوایای تاریکی را که مورخان به علت عدم دسترسی به منابع اصلی فراموش نموده اند را روشن می نمایند از جمله چگونگی و چرایی عزل یا نصب مقامات حساس حکومتی، تصویب یا لغو مقررات کشوری و غیره. فرمان های دوره های قاجار از اجزای گوناگونی چون مطلع، شرح اشتیاق، حسن ختام و اضافات مختلف تشکیل شده اند. پادشاه برای عزل و نصب، دادن مناصب مختلف، اداره امور مملکتی و حکومتی و رسیدگی به آن امور توسط امرا، وزرا و یا حاکمان شهرها و روستاها، دستوراتی صادر می نمود این دستورات توسط منشی دربار نگاشته می شد، پشت فرمان توسط منشی، درباریان و وزرا مربوطه مهر و سپس توسط شخص پادشاه روی فرمان مهر و امضا می گشت. در بعضی موارد فرمان توسط خود پادشاه نوشته ومهر می شد و سرانجام به شخص مربوطه ابلاغ می شد. در بعضی موارد بنا به سلیقه و بودجه فرد فرمان پادشاه تذهیب و تزیین و نگهداری می شد.
اجزا فرمان پادشاه عبارت است از : مهر پادشاه، امضا پادشاه، گاها دستخط پادشاه، متن فرمان، تذهیب و تشعیر، و در وسط کاغذ مهر درباریان، وزرا و منشیان. فرمان ها در واقع همان دستورات و احکام پادشاهان در گذشته می باشند، نمونه ای از این فرمان ها، فرمان مظفرالدین شاه قاجار خطاب به جلال الدوله حکمران منطقه یزد در خصوص معافی مالیات قنوات اشکذر و ده شیخی متعلق به ورثه حاجی حسین یزدی در تاریخ ۱۳۱۹ هجری قمری می باشد این سند با مهر مظفرالدین شاه قاجاردر مرکز شمسه آغاز می شود و دارای تزئینات هنری شمسه در بالا و متن سند می باشد و با خط خوش نسخ و زبان فارسی نوشته شده و تاکید بر انجام و اجرای فرمان همراه با اسامی اشخاص معاف از مالیات می باشد.»

معرفی اثر موزه
عنوان: فرمان مظفرالدین شاه قاجار
شماره اموال: ردیف ۱۲
ابعاد: طول: ۳۷/۵ عرض: ۲۵/۵
نوع سند: فرمان
تاریخ سند: ۱۳۱۹ ق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا