اطلاعات عمومیصفحه اصلی

قدیمی‌ترین قرآن جهان

بر اساس آزمایشات تعیین قدمت به وسیلۀ رادیو کربن، نسخۀ موجود در دانشگاه بیرمنگام قدیمی‌ترین نسخه از قرآن مجید است که در دنیا وجود دارد.

بر اساس باور مسلمانان قرآن در طی ۲۳ سال و بین سال‌های ۶۱۰ تا ۶۳۲ میلادی بر قلب مبارک پیامبر صلوات الله علیه و آله نازل شد. مسلمانان باور دارند که قرآن در همان زمان نزولش توسط اصحاب پیامبر نوشته می‌شد و در مدت کوتاهی پس از رحلت آن حضرت نیز به صورت کامل و یکجا به شکل امروزی‌اش گردآوری شد.

در قرون نوزدهم و بیستم برخی از پژوهشگران غربی در مورد تاریخ واقعی تالیف قرآن تردید‌هایی را مطرح کرده بودند. حدسیات آن‌ها از این قرار بود که احتمالا قرآن یکی دو قرن بعد از زمانی که مسلمانان ادعا می‌کنند تالیف شده است.

اما در حال حاضر این حدس و گمان‌ها کاملا از اعتبار افتاده‌اند و شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهند تاریخ کتابت قرآن به همان زمانی برمی‌گردد که مسلمانان باور دارند. یکی از مهم‌ترین شواهد موجود، بررسی‌های قدمت‌سنجی برخی از نسخه‌های قدیمی قرآن است که در سال‌های اخیر انجام شده‌اند.

قدیمی‌ترین نسخۀ قرآن که تا کنون مورد قدمت‌سنجی قرار گرفته، قرآن موجود در دانشگاه بیرمنگام است که شامل دو برگۀ از جنس پوست حیوان است. این نسخه در سال ۲۰۱۵ مورد آزمایش رادیوکربن قرار گرفت. این آزمایش با اطمینانی ۹۷.۲ درصدی نشان داد که این پوست حیوان مربوط به زمانی بین سال‌های ۵۶۸ تا ۶۴۵ میلادی است. به این ترتیب معلوم شد که این نسخه از قرآن دست کم ۱۳۷۷ سال قدمت دارد و حداکثر بیست سال بعد از رحلت پیامبر نوشته شده است. بر اساس محدودۀ زمانی تعیین شده، حتی ممکن است این نسخه در زمان حیات خود حضرت رسول به نگارش درآمده باشد.

(آیات پایانی سورۀ مبارکۀ مریم (س) و آیات ابتدایی سورۀ طه در این تصویر از قرآن بیرمنگام مشخص هستند.)

این قدمت‌سنجی، در کنار قدمت‌سنجی سایر نسخه‌های قدیمی قرآن (مثل قرآن موجود در دانشگاه توبینگن)، ادعا‌های مربوط به نگارش قرآن در زمانی بسیار بعدتر از زمان پیامبر را رد می‌کنند. علاوه بر این، متن این قرآن‌ها نیز کاملا مطابق با متن امروزی قرآن است و این نیز دلیلی بر عدم تغییر و تحریف متن قرآن است.

قرآن بیرمنگام شامل بخش‌هایی از سور‌ه‌های مریم (س)، کهف و طه است. این قرآن با خط حجازی و به شکلی زیبا و خوانا نوشته شده و فاصلۀ بین سوره‌ها نیز با خطوطی منحنی تزئین شده است.

منبع: فرادید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا