اطلاعات عمومی

قد بلندترین مرد جهان کیست؟

در مورد سلطان، قدبلندترین مرد جهان غده هیپوفیز او با یک تومور آسیب دیده بود که منجر به تولید بیش از حد هورمون رشد شد. جالب اینجاست که او تا ۱۰ سالگی قدی نرمال داشت.

«سلطان کوسن» از ترکیه عنوان قدبلندترین مرد زنده جهان را در کتاب رکورد‌های گینس دارد و به تازگی تولد چهل سالگیش را در اورلاندو، آمریکا جشن گرفته است.

سلطان پس از فوت شمع‌هایش، آرزو می‌کند به کشور‌هایی که تاکنون نرفته است سفر کند. او به شوخی گفت: «و برای حفظ عنوان رکوردم. امیدوارم کسی بلندتر از من به دنیا نیاید»

سلطان اکنون سفیر فرهنگی ترکیه است و اخیراً قبل از سفر به ایالات متحده در یک برنامه آشپزی در تلویزیون رومانی شرکت کرده است. او ماه گذشته به خبرگزاری آنادولو گفت: “من تمام تلاشم را برای تبلیغ کشورم، استانم، مردمم، فرهنگم انجام می‌دهم. ”

سلطان در مجموع از ۱۲۷ کشور بازدید کرده است. شاهکاری که او زمانی تصور می‌کرد با توجه به قد بسیار زیادش غیرممکن باشد.

سلطان کوسن (۸ فوت ۲.۸ اینچ معادل ۲ متر و ۵۲ سانتی متر) در کنار مجسمه رابرت وادلو در اندازه واقعی (۸ فوت ۱۱.۱ اینچ معادل ۲ متر و ۴۷ سانتی متر) ایستاده است.

سلطان به دلیل قد بیش از حد بلندش نمی‌توانست به مدرسه برود و حتی برای بازی بسکتبال خیلی قد بلند به نظر می‌رسید! به این ترتیب او برای تأمین مخارج خانواده خود به کشاورزی رو آورد. اما همه چیز در سال ۲۰۰۹ تغییر کرد، زمانی که او رسما به عنوان بلندقدترین مرد روی زمین شناخته شد.

سلطان به یاد آن روزها می‌گوید: «پس از آن روز، من تازه به دنیا آمدم. قبل از آن، من بسیار ساکت بودم. اما حالا می‌توانم صحبت کنم. خوشحالم و از زندگی ام لذت می‌برم.»

زندگی سلطان در دهه بعد به سمت بهتر شدن تغییر کرد. مهمتر از همه، او تحت عمل جراحی رایگان قرار گرفت تا رشد بی وقفه خود را متوقف کند، که ناشی از یک بیماری به نام اختلال هیپوفیز بود. در مورد سلطان، غده هیپوفیز او با یک تومور آسیب دیده بود که منجر به تولید بیش از حد هورمون رشد شد. جالب اینجاست که او تا ۱۰ سالگی قدی نرمال داشت.

سلطان می‌گوید علیرغم موفقیتش، وقتی به سفر می‌رود، دلتنگ روستای خود، ددکوی است. با این حال، پولی که او به دست آورده است، سلطان را قادر می‌سازد تا خانه خود در ددکوی را با قد و قواره خود سازگار کند. اگرچه بسیاری از کشور‌ها به او پیشنهاد شهروندی داده اند، سلطان می‌گوید که به شهروندی جمهوری ترکیه افتخار می‌کند.

ترجمه: فرادید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا