سلامت

مراقبت تغذیه ای در بیماری کرونا ویروس

 

در بیماری کرونا ویروس ، عمده ترین علائم میتواند از نشانه های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد.داروی اختصاصی جهت درمان آن وجود ندارد، لذا افراد مبتلا می بایست از درمان های حمایتی و علامتی استفاده نمایند . تغذیه مناسب از جمله راهکارهای مهم جهت مهار و رفع بسیاری از این علائم بشمار می آید.

 

اصول کلی

* رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات با تاکید بر غلات و نان های سبوس دار، انواع جوانه ها و گروه میوه ها با تاکید بر مصرف انواع مختلف میوه ها، گروه سبزی ها با تاکید بر مصرف انواع آن ها با رنگ های متفاوت و به ویژه خانواده کلم، گروه گوشت ها با تاکید بر تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات با تاکید بر مصرف لبنیات پاستوریزه کم چرب .

 

توصیه های تغذیه ای

* مصرف منظم وعدهای اصلی غذایی و میان وعده در طی روز با تاکید بر صرف صبحانه در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد .

 

* مصرف مایعات گرم فراوان نظیر آب جوشیده و چای کم رنگ. هضم ترکیبات مایع نیاز به انرژی کمتری دارد، در نتیجه بدن انرژی کافی برای مقابله با بیماری را خواهد داشت . بمنظور مصرف راحت ترآب می توان آنرا با کمی آبلیمو و یا عسل طعم دار کرد.همچنین مصرف سوپ علاوه بر مایعات به دریافت سبزیجات و غلات کامل )مانند جو (کمک خواهد کرد.

 

* مصرف انواع مرکبات  )پرتقال و نارنگی و لیمو ترش و نارنج( بصورت منظم و روزانه حداقل دو عدد در روز. مرکبات حاوی ویتامین C هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند. سلول های ایمنی غنی از ویتامین C بوده و در شرایط استرس دستیابی ویتامین C به سلولهای درگیر افزایش می یابد که خود توجیه کننده افزایش نیاز به ویتامین C در شرایط بیماری و التهاب است .متخصصان معتقدند ویتامین C نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری عهده دار است .

* استفاده از منابع غذایی حاوی آهن همانند انواع گوشت و حبوبات . از حبوبات همراه منابع غذایی ویتامین C مانند نارنج و آبلیموی تازه به منظور جذب بهتر آهن می توان استفاده کرد.

 

* مصرف میوه و سبزی تازه، استفاده از تمام زیر گروه های میوه ها به دلیل داشتن پیش ساز ویتامین A و ویتامین C و استفاده از تمام زیر گروه های سبزیجات مشتمل بر سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز رنگ خوب شسته و ضد عفونی شده به دلیل داشتن پیش ساز ویتامین آ، اسید فولیک و دارا بودن ویتامین C و رنگدانه های فراوان سبب ارتقای سیستم ایمنی می گردند.

 

* استفاده از منابع غذایی ویتامین B6 همچون تخم مرغ ، مرغ ، ماهی ، قارچ ، حبوبات و آجیل ها می تواند در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشد.  ویتامین B6 در متابولیسم پروتئین نیز نقش دارد.

 

* استفاده از مکمل ویتامین D بمنظور نقش آن در ارتقای سطح ایمنی بدن (بعنوان مثال مصرف  دوز ۵۰۰۰۰  واحد بصورت ماهیانه جهت بزرگسالان)

* تامین پروتئین مورد نیاز روزانه بویژه از طریق تخم مرغ و گوشت سفید و حبوبات. به دلیل نقش ساختاری پروتئین ها در سیستم ایمنی، مصرف کافی و روزانه منابع پروتئین ها بسیار اهمیت دارد .

 

* مصرف غلات کامل )سبوس دار(  مانند نان های سبوس دار.غلات کامل حاوی ویتامین های گروه B و سلنیوم هستند که می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

 

* مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه  )کم چرب ( و ترجیحا پروبیوتیک به مقدار حداقل دو لیوان در روز .این گروه منبع خوبی از ویتامین B2 هستند که در سیستم ایمنی نقش دارند. ماست منبع خوبی از پروتئین و روی می باشد.

* مصرف انواع ماهی حداقل دو بار در هفته.  این مواد غذایی حاوی چربی های امگا ۳ هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. به علاوه ماهی ها منبع خوبی از سلنیوم هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

* استفاده از روغن مایع )گیاهی ( نظیر روغن کانولا، کنجد و روغن زیتون در پخت غذا و به همراه سالاد. این مواد نیز حاوی امگا ۳ هستند و توصیه می شود که در محدوده انرژی مورد نیاز مصرف شوند. به علاوه روغن های مایع گیاهی حاوی ویتامین E هستند که این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

* گنجاندن انواع آجیل و مغز های بی نمک در برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است.  آجیل ها منبع خوبی از ویتامین E و روی و سلنیوم می باشد)البته نباید درمصرف آنها زیاده روی نمود).

 

* گرچه بعضی مواد غذایی مانند سیر، پیاز ، زنجبیل و امثال آنها به واسطه وجود فیتو کمیکال ها در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند بزرگنمایی خاصیت آنها و مصرف بی رویه شان کمکی به روند بهبودی بیماری نمی کند و توصیه نمی شود .

* به طور کلی، بیمارانی که به علت بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا فشارخون از رژیم خاصی تبعیت می کنند در صورت ابتلا به کرونا، لازم است پرهیزهای رژیم غذای خاص بیماری خود را ادامه دهند.

*  اجتناب از مصرف زیاد فست فودها ، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده بدلیل وجود نمک زیاد ، اسید های چرب ترانس و اشباع وآسیب به عملکرد سیستم ایمنی.

 

* اجتناب از مصرف نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر و مصرف قند ساده بدلیل تضعیف عملکرد سیستم ایمنی.

 

* اجتناب از مصرف غذا در بیرون از منزل و محل کار .غذاهای بیرون از منزل ممکن است با رعایت نکات بهداشتی دقیق تهیه نشده و نمک و چربی اشباع و ترانس بالایی داشته که سبب تضعیف سیستم ایمنی خواهد شد.

 

* اجتناب از مصرف گز، سوهان ، نقل ، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات بدلیل وجود قندهای ساده و روغن های نامناسب .

 

از مصرف خودسرانه هرگونه مکمل ویتامینی، مواد معدنی وتقویت سیستم ایمنی جدا خودداری نمایید.

 

باتشکر از مرکز بهداشت شهرستان اشکذر

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا