صفحه اصلی

مسائل خصوصی در زندگی که نیازی نیست به دیگران توضیح دهید

مسائل خصوصی زندگی که تنها به شما ارتباط دارند

در زندگی دست به انتخاب‌های زیادی می‌زنیم که ممکن است برای دیگران سوال‌برانگیز باشد (مثلا کارهایی که انجام می‌دهیم یا ارتباط با افراد مختلف). اعضای خانواده، دوستان یا حتی غریبه‌ها ممکن است درباره‌ی کارهای ما نظر بدهند. حتی گاهی اطرافیان‌مان از ما درباره‌ی کارها و تصمیمات خصوصی ما توضیح می‌خواهند و شما ممکن است احساس کنید باید به آن‌ها پاسخ دهید؛ اما بعضی چیزها در زندگی شما به کسی ارتباط ندارد و شما به خاطر آن‌ها به کسی پاسخی بدهکار نیستید، هرچند خودتان فکر می‌کنید که هستید.

۱- بخاطر شرایط زندگی‌تان توضیحی بدهکار نیستید.

اگر تنها، با والدین، همسر سابقتان یا در هتل‌ زندگی کنید، وقتی از بیست سالگی گذشتید برای شرایط زندگی یا کسی که با او زندگی می‌کنید نیازی نیست به دیگران توضیحی بدهید. اگر کاملا به شرایط زندگیتان واقف هستید یعنی دلایل بودن در آن شرایط را می‌دانید پس به دیگران ارتباطی ندارد.

۲- برای اولویت‌هایتان به کسی توضیح ندهید.

چون انسان‌ها منحصر به‌فرد هستند پس ارزش، رویا و آرزوهای متفاوتی دارند بنابراین اولویت‌های شما با بقیه متفاوت است. پس در مورد چیزهایی که باعث خوشحالی و راحتی شما می‌شوند نظراتی دارید که اولویت‌هایتان را تشکیل می‌دهند و احتیاجی به توضیح دادن آن‌ها به کسی ندارید زیرا این مسئله خصوصی است.

۳- اگر پشیمان نیستید عذرخواهی نکنید.

اگر برای کارهایتان پشیمان نیستید یا فکر می‌کنید فرد دیگری اشتباه کرده نیازی نیست عذرخواهی کنید. بعضی افراد زود معذرت‌خواهی می‌کنند و سعی می‌کنند زخم‌هایی را التیام ببخشند که هنوز آمادگی خوب شدن ندارند؛ اما این کار فقط آن زخم را عمیق‌تر کرده و مشکلات بیش‌تری ایجاد می‌کند. اگر پشیمان نیستید نیازی به معذرت‌خواهی نیست.

۴- برای نیاز به تنها بودن به کسی توضیح ندهید.

ممکن است هنگامی که نیاز به تنهایی دارید احساس کنید اگر برنامه‌ای را کنسل کنید دیگران تصور کنند «بی‌ادب»، «غیراجتماعی» یا «گستاخ» هستید اما نیاز به تنها وقت گذراندن طبیعی و لازم است. با آسودگی تنهایی وقت بگذرانید و برای آن به کسی توضیحی ندهید.

۵- نیاز نیست با نظرات شخصی دیگران موافق باشید.

اگر دیگران با هیجان نظراتشان را بیان می‌کنند به این معنا نیست که باید همه‌ی نظراتشان را تایید کنید. اگر با آن‌ها موافق نیستید ولی نظرات خودتان را سرکوب کرده و وانمود کنید با او موافق هستید در حق خودتان و آن فرد بی‌انصافی است.

۶- ضرورتی ندارد به هر چیزی دیگران می‌گویند پاسخ مثبت بدهید.

وقتی دلیلی برای «بله» وجود ندارد این حق را دارید «نه» بگویید. موفق‌ترین افراد کسانی هستند که «هنر نه گفتن» به هر چیزی که اولویت زندگی‌شان نیست را یاد گرفته‌اند. مودبانه هر چیزی که شما را از اهداف و اولویت‌هایتان دور می‌کند رد کنید.

۷- نیازی نیست برای ظاهرتان به کسی توضیحی بدهید.

ممکن است قدبلند، کوتاه، لاغر یا چاق باشید ولی نیازی نیست برای ظاهرتان به کسی توضیحی بدهید و این مسئله تنها به شما مربوط است. ظاهر فیزیکی نباید تعیین‌کننده ارزش شما باشد.

۸- برای رژیم غذاییتان به کسی توضیحی بدهکار نیستید.

غذاهایی هستند که شما به هر دلیلی دوست ندارید و نیازی نیست برای خوردن یا نخوردن بعضی غذاها به کسی توضیح بدهید.

۹– برای انتخاب‌های زندگی شخصی و کاریتان به کسی توضیحی بدهکار نیستید.

گاهی شرایط به گونه‌ای است که مجبور می‌شوید بین کار و زندگی دست به انتخاب بزنید و همیشه تصمیم‌گیری آسان نیست؛ ممکن است کار را انتخاب کنید نه به این دلیل که به خانواده و زندگی اجتماعی اهمیت نمی‌دهید بلکه به دلیل اینکه کار در آینده برای شما امنیت به همراه می‌آورد. اگر به تصمیم‌تان اطمینان دارید نیازی نیست برای تصمیم‌تان به کسی توضیح بدهید.

زهرا حیدری

با اندکی تلخیص سایت وب یاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا