صفحه اصلی

مشروح خطبه های نمازجمعه ۱۳مردادماه اشکذر

ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) و یاران با وفایشان و شهدای دشت کربلا تسلیت و تعزیت باد
گرامی می داریم هفته نمازجمعه و یاد و خاطره امام جمعه فقید شهرستان اشکذر حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج سید کاظم رضوی را با ذکر صلوات
نمازجمعه شهرستان اشکذر
بیستمین خطبه نمازجمعه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی شهرستان اشکذر
سیزدهم مرداد ماه سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی
حجه الاسلام و المسلمین طالبیان امام جمعه محترم شهرستان اشکذر
موضوع اصلی خطبه اول:
اهل بیت علیهم السلام را به عنوان راهنما در نظر بگیریم و بدانیم هر آنچه که گفتند به صلاح ما بوده است و کاری نکنیم که اهل بیت (ع) از ما دلخور و ناراحت باشند
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین بار الخلائق اجمعین باعث الانبیا و المرسلین سیما خاتم المرسلین اباالقاسم المصطفی محمد و علی آله طیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه ‌الله حجت بن الحسن ارواحنا فدا و عجل‌ الله تعالی فرجه و لعن علی اعدائهم اجمعین من الآن الی یوم القیامه عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قبل از هرگونه سخنی خودم و همه شما سروران عزیز برادران و خواهران نمازگزار محترم جمعه را سفارش می ‌کنم به دوری از گناه و تهیه ‌ی بهترین زاد و توشه ‌ی سفر آخرت که همان تقواست انشالله خدای متعال توفیق کسب درجات عالی تقوا و حُسن عاقبت را به همه ما عنایت و مرحمت بفرماید
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَآخِرَ تابِع لَهُ عَلى ذلِکَ، اَللّـهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَهَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ، وَشایَعَتْ وَبایَعَتْ وَتابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ، اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، وَعَلَى الاْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِکَ، عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ، وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
در دهه دوم ماه محرم ‌الحرام و در حقیقت در دهه دوم عزاداری شیعیان برای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار داریم
لذا به همین مناسبت خطبه اول نماز جمعه را اختصاص دادم
به بیان یک حقیقتی که توجه به آن با دقت موجب می‌شود که انسان یک نعمتی بالاتر از این نعمت و درجه محبتی که و عشقی که به خاندان رسالت (ع) دارد دست پیدا کند
مستحضر هستید که درجه محبت و عشق به خاندان اهل بیت (ع) برای همه اهل ایمان یکسان نیست
همانطور که درجات ایمان افراد متفاوت است پس درجات عشق و محبت شیعیان نسبت به خاندان پیغمبر هم متفاوت است
گرچه همه این نوع اظهار ارادت ها و محبت ‌ها مورد عنایت است اما مهم این است که انسان سعی کند این درجات محبت و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت را یکی پس از دیگری طی کند تا به عالی ‌ترین درجه آن برسد
در همین زمینه روایتی از امام حسین علیه السلام نقل شده است
و در تاریخ نقل کردند که:
یک روزی جمعی از دوستان امام حسین علیه السلام به محضر حضرت آمدند و عرض کردند:
آقا تعدادی از دوستان ما و شما به
بنی ‌امیه (لعنه الله علیه) پیوستند
یعنی از شما اهل بیت جدا شدند و در دام تطمیع های مخالفین شما قرار گرفتند
ولی ما در کنار شما همراه شما و با دین خدا هستیم
حضرت یک فرمایشی دارند که مورد توجه باید قرار بگیرد ایشان فرمودند:
مَن أحَبَّنا لَم یُحِبَّنا لِقَرابَهٍ بَینَنا وبَینَهُ ولا لِمَعروفٍ أسدَیناهُ إلَیهِ ، إنَّما أحَبَّنا للّه ِولِرَسولِهِ ، فَمَن أحَبَّنا جاءَ مَعَنا یَومَ القِیامَهِ کَهاتَینِ ـ وقَرَنَ بَینَ سَبّابَتَیهِ
هرکس ما را دوست بدارد، نه به خاطر قرابتى که میان ما و اوست و یا به خاطر خوبى و احسانى که به او کرده ایم، بلکه فقط به خاطر خدا و رسول او ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما مانند این دو ( حضرت دو انگشت اشاره خود را به هم نزدیک کرد ) وارد خواهد شد
هرکس ما را دوست بدارد اما ریشه محبت و دوستی او نسبت به ما به خاطر قرابت و خویشاوندی با ما نباشد همینطور به خاطر بخششی یا لطفی که ما در حق او کردیم نباشد
چنین انسانی در فردای قیامت با ما خواهد بود
همان‌طور که دوتا انگشت کنار هم قرار گرفته می گیرد
از این روایت استفاده می شود که :
درجات ابراز محبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) متفاوت است
بعضی ابراز عشق و محبت می ‌کنند و اگر ازش سوال می گوید بالاخره ما سید هستیم و ما از این خاندان هستیم ما از رگ و ریشه اهل بیت هستیم یا می گوید به هر حال ما شیعیان اهل بیت هستیم
یعنی یک قرابتی و یک نزدیکی و یک خویشاوندی حالا از نظر نسبی یا غیر نسبی بین خود و ائمه اطهار علیه ‌السلام را قایل است و بر همین اساس ابراز محبت و علاقه می کند
یک عده ای دیگه اگه ازشون سوال شود که چرا نسبت به خاندان پیغمبر علیه السلام ابراز محبت می ‌کنید ابراز عشق می ‌کند فداکاری می کنید در مجالس شرکت می ‌کنید می گوید:
بالاخره ما در طول زندگی مون از ناحیه اهل بیت خیراتی دیدیم برکاتی دیدیم فلان فرد از طایفه ما مریض بود از امام حسین از حضرت عباس از دیگر شهدای کربلا شفا گرفتیم
فلان مشکل را داشتیم مشکل ما را آن‌ها برطرف کردند
یعنی وقتی ازش سوال می‌کنی علت ابراز محبت و عشق ات به خاندان رسالت چیه میگه به خاطر این که من از ناحیه آنها خیری دریافت کردم
این ها هر دوش خوب است
اما انتظاری که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از محبان و دوستان خودشون دارند این است که:
هیچ وقت محبت شون را بر اساس و پایه خویشاوندی یا گرفتن فیض و لطف و رحمت خاندان رسالت نباشد بلکه بر اساس حب به خدا و حب به پیغمبر اکرم باشد
از آنجایی که خدا را دوست می ‌دارد
امام حسین را دوست بدارد
از آنجایی که خاتم انبیا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را دوست می ‌دارد به خاندان پیغمبر هم عشق بورزد
نه فقط از این جهت که از ناحیه اهل بیت خیر و لطفی به او رسیده است
اگر این محبت درجه عالی را انسان کسب کرد آن‌وقت سیدالشهدا (ع) فرمودند:
چنین کسی فردای قیامت در کنار ما و با ما خواهد بود مثل دو تا انگشتی که کنار هم قرار دارد
این بزرگواران از شیعیان شان چنین انتظاری دارند و همچنین تعریف کردند ایشان از آن دسته از اهل ایمان و شیعیانی که در سخت ‌ترین شداید و سختی ‌ها هم دست از ابراز محبت و عشق به خاندان پیامبر برنداشتند
در تاریخ نقل کردند که:
وقتی خبر شهادت قیس بن مسهر به امام حسین (ع) داده شد که در کوفه به دست عبیدالله به شهادت رسید
قبل از اینکه جریان عراق و کربلا پیش بیاید
آنجا ازش درخواست کردند تو اگر از بنی ‌امیه یا از عبیدالله تعریف کنی و از حسین بن علی (ع) بیزاری بجویی
تو را رها خواهیم کرد
او قبول کرد
رفت آنجاییی که باید بایستد و ایستاد اما در همان جا لعنت و نفرین کرد بر بنی ‌امیه و دودمان کثیف اموی
و درود فرستاد بر اهل بیت عصمت و طهارت و حضرت سیدالشهدا (ع)
به همین دلیل او را شهید کردند
وقتی که خبر شهادت قیس ‌بن مسهر به امام حسین علیه السلام رسید که اینگونه است آن بزرگوار را شهید کردند حضرت این آیه قرآن را تلاوت کرد:
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ﴿۲۳﴾
از میان مؤمنان مردانى‏ اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و هرگز عقیده خود را
تبدیل نکردند
این آیه درباره راد مردانی است و بزرگان اهل ایمانی است که عده ‌ای از آنها به شهادت رسیدند و عمده ‌ای که زنده ‌اند منتظر دریافت فیض شهادت هستند
کسانی که هیچ تغییر و تبدیلی هم در ایمان و اعتقاد آن‌ها روی نداده است

در این آیه شریفه خدای متعال اهل ایمان را به دو دسته تقسیم می کند:
دسته اول:
کسانی هستند که در مسیر دین و دین داری رفتند و به شهادت رسیدند
دسته دوم:
کسانی هستند که شهید نشدند اما انتظار این را می ‌کشند که در راه خدا جان خودشون را تقدیم کنند و به فیض عظیم شهادت برسند
غرض جمله این است که:
آن محبتی که باید ما ها از خود اهل بیت کمک بگیریم و متضرعانه درخواست کنیم از خدا بخواهند که اهل بیت این نوع محبت را به ما بدهند
آن محبتی است که به خاطر حب و محبت به خدا و رسول خدا باشد
امام حسین (ع) بعد از اینکه خبر شهادت قیس بن مسهر در کوفه را به ایشان دادند این جور دعا کردند
اللهم اجعل لنا ولهم الجنه نزلاواجمع بیننا وبینهم فی مستقر من رحمتک ورغائب مذخور ثوابک
خدایا جایگاه ما و آن شهدا را بهشت قرار بده و ما را در جایگاه رحمت خودت قرار بده
اگر انسان مومن به این دلیل از ولایت و محبت نسبت به خاندان پیغمبر دست پیدا کند گام بزرگی را برداشته است و چنین انسانی در سخت ‌ترین شرایط و شدائد هم اظهار خشنودی می کند
شاید این حدیث را کمتر شنیده باشید که در شب عاشورا تبسمی و لبخندی زیبا بر روی صورت زینب کبری سلام ‌الله ‌علیها نشست
امام حسین علیه السلام به خواهرشون حضرت زینب کبری (س) خطاب کردند:
خواهرم از آن وقتی که از مدینه به سمت مکه و از مکه به کوفه و عراق آمدیم ندیدم جایی خنده بر لب داشته باشی ؟
از جملات حضرت استفاده می شود که: در شب عاشورا قضیه ای اتفاق افتاد که خشنودی و خوشحالی حضرت زینب را به دنبال داشت و آن وقتی بود که حضرت حضرت زینب مشاهده کرد که یارانی که با امام حسین (ع) مانده اند این ها تا آخر خواهند ایستاد
جملاتی که از حضرت نقل شده این که فرمودند:
یا اختاه اعلمی، إنّ‌ هؤلاء اصحابی من عالم الذّرّ، و بهم وعدنی جدّی رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله هل تحبّین ان تنظری الى ثبات اقدامهم
زینب بدان این اصحاب و یارانی که اطراف من هستند این ‌ها از عالم ذر هستند
عالم ذر یعنی همه انسان ‌ها در آن عالم قبل از اینکه به دنیا بیایند حضور داشتند
پیغمبر اکرم هم به من وعده داشتن چنین اصحابی را داده است
ای خواهرم می ‌خواهی ثبات قدم و استقامت یارانم را ببینی ؟
بعد حضرت ، اصحاب را جمع کرد و گفت هر کس با ما باشد فردا کشته می‌شود
من راه را بر شما باز می ‌کنم بیعت را بر شما برمی ‌دارم هرکس که خواست برود برود
وقتی حضرت اصحاب را ماندگار و پایدار و دارای ثبات قدم دیدند این جمله را گفتند:
اگر بر این هستید که با ما تا آخرین لحظه بمانید سر های خودتان را بالا بیاورید
و نگاه کنید جایگاه خودتون را در بهشت
آن علاقمندی و عشق و آن محبتی که لبخند بر لب اهل بیت علیه ‌السلام می ‌نشاند آن عشق و محبتی است که ریشه ‌اش نه از قرابت و خویشاوندی باشد و
نه از باب اینکه انسان نگاه میکنه می بیند از ناحیه اهل بیت لطف و عنایت خاصی به او رسیده شده است

پیامبر به مردم بگو :
اگر خدا را دوست می ‌دارید
نشانه صداقت و دوستی واقعی شما تبعیت از من پیغمبر است
تبعیت از پیشوایان دین حرف اول را می ‌زند
انگیزه برای ابراز عشق و محبت به خاندان رسالت باید همین دین داری انسان باشد
یک روزی مروان بن حکم با امام حسین علیه السلام گفت و گویی داشتند
حضرت در بخشی از آن فرمایشاتی که به مروان حکم فرمودند درباره دوستانشون فرمودند که:
به خدا قسم جایگاه من و اصحاب من بهشت و جایگاه معاویه و دوستان و اصحاب او جهنم است
یه نکته ‌ای که باید اینجا توجه کرد: واقعا جا دارد در مجالسی که به نام اهل بیت علیهم السلام برگزار میشه مخصوصا توی ماه محرم و صفر
واقعا یکی از درخواست ‌های حقیقی ما و درخواست هایی که از عمق جان ما برمی ‌خیزد باید همین باشد که:
خدایا عشق و محبت واقعی را در دل ‌های ما قرار بده
این خیلی سرمایه بزرگی است
یعنی بزرگترین سرمایه برای انسان مومن بعد از ایمان
داشتن محبت خاندان عصمت و طهارت است
آن محبتی که ائمه اطهار (ع) از ما توقع دارند
آن محبتی که در سخت ‌ترین شرایط و مشکلات لبخند را بر لب بزرگانی مثل حضرت زینب سلام الله علیها می کارد
در شب عاشورا وقتی وفاداری اصحاب را حضرت دید و این بزرگوار لبخندی بر لبش نشست
امام فرمودند:
خواهرم ندیدم در این سفرخنده ای بر لب تو بنشیند؟
آن چیزی که اهل بیت را خوشحال می‌کنه این است که:
ما واقعا بنا بگذاریم بر این که پیرو اهل بیت (علیه السلام) باشیم
واقعا یکی از دعاهامون در جایی که در مزن اجابت دعا هست همین باشد
این فرمایش از امام حسین علیه السلام را خاتمه ای برای خطبه اول قرار بدهم:
امام حسین علیه السلام فرمودند:
أَما إِنَّهُمْ لَوْ کانُوا دَعَوُا اللهَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَیِّبینَ بِصِدْقٍ مِنْ نِیَّاتِهِمْ وَ صِحَّهِ اِعْتِقادِهِمْ مِنْ قُلُوبِهِمْ أَنْ یَعْصِمَهُمْ، حَتّی لایُعانِدُوهُ بَعْدَ مُشاهَدَهِ تِلْکَ الْمُعْجِزاتِ الْباهِراتِ، لَفَعَلَ ذلِکَ بُجُودِهِ وَ کَرَمِهِ، وَلکِنَّهُمْ قَصَّروُا فَآثَروُا الْهَوَیْنا، وَ مَضَوْا مَعَ الْهَوی فی طَلَبِ لَذَّاتِهِمْ
اگر مردم به هنگام دعاکردن خدا را با نام محمّدصلی الله علیه وآله وسلم و اهل بیت پاک او، با نیّت درست، و با اعتقاد قلبی صحیحی بخوانند، که پیامبر و خاندانش را نافرمانی نکنند پس از مشاهده آنهمه از معجزات و کرامات، خداوند با جود و کَرَم خود، خواسته های آنان را می دهد. لکن مردم کوتاهی کردند نسبت به محمّدصلی الله علیه و آله و سلم و خاندانش علیه السلام و دنیای پست را برگزیدند، و در پی لذّت های برخاسته از هوای نفس حرکت کردند که دعاهای آنان به اجابت نمی رسد
اگر اهل ایمان خدا را بخوانند و خدا را به حق پیغمبر و آل او قسم بدهند به دو شرط:
اول:
نیت صادقانه باشد
دوم:
اعتقادات هم درست باشد

و از خدا بخواهند آنها را نگه بدارد
یعنی دین آنها را حفظ کند
این یکی از بزرگترین دعاهای انسان مومن است
خدایا ما در زندگی در شرایط مختلفی قرار می ‌گیریم که اینجا جز اینکه تو دست ما را بگیری راه و چاره ‌ای برای برون رفتن از گناه و معصیت نداریم
انسان از خدا بخواهد که خدا او را نگه بدارد و حفظ کند از گناه معصیت و واسطه را هم پیغمبر و آل پیغمبر قرار بدهد
اما بعد از اینکه انسان این همه آیات و نشانه ‌هایی که نشانه ای بر حقانیت امامت اهل بیت علیهم السلام هست را دید
حتما خدای متعال از باب جود و رحمتش این دعا را برآورده می کند
انسان می گوید:
خدایا من را یاری کن من را کمک کن
تا دشمنی با تو نکنم
دشمنی با خدا نکردن یعنی چه؟
همان گونه که شما زیارت عاشورا اظهار می کنید:
انی سلم لمن سالَمکم و حرب لمن حاربکم
خیلی ادعای بزرگی است
با توسل جستن به ذیل عنایت اهل بیت علیهم السلام انسان می ‌تواند به جایی برسد که مسولیت پیدا کند و بعد از دیدن آیات و بینات و معجزات آشکار انسان مسیر باظل نرود
اگر کسی چنین درخواستی را از خدا بکند حتما خدای متعال از باب جود و کرم خود این فضیلت را و این مقام را به او عنایت خواهد کرد
یک جمله ‌ای را از بعضی از اهل معرفت شنیدید نقل میکنم :
این روایت را همه شما شنیدید:
ان الحسین مصباح الهُدی و سفینه النَجاه
پیغمبر اکرم ، سیدالشهدا علیه السلام را به عنوان کشتی نجات معرفی کردند معمولا وقتی که می ‌خواهیم مثال بزنیم و تبیین کنیم حدیث پیغمبر اکرم را
این گونه بیان می ‌کنیم که:
اگر مردم حسین بن علی علیه السلام را الگو برای خود قرار بدهند از هر گرفتاری و مشکلی مصون خواهد بود و درجات انسانیت را یکی پس از دیگری طی خواهند کرد
اما فردی می ‌گفت ما تجربه کردیم و اینکه انسان هر وقت آدم می خواهد یه گناهی انجام دهد
الان مثلا تو مجلس کسی هستی که می ‌خواهد غیبت بکنی یا زمینه ‌ای فراهم است که غیبت بشنوی یا دلت می ‌خواهد یک دروغی را بگویی
اگر بگوید
یا حسین علیه السلام
همین را بگوید زبونش بسته می شود
یعنی دست از گناه کردن برمی دارد
شاید برای همه اینجور نباشد
ولی آن هایی که دل در گرو سیدالشهدا دارند و مقام او را می ‌شناسند و می ‌دانند معنای کشتی نجات بودن
فقط کشتی نجات امت بودن نیست
کشتی نجات همه مردم بودن نیست
بدانیم کشتی نجات هر فرد است
یعنی هر کسی که خود را دید که در حال افتادن در دام شیطان است
فوری از سیدالشهدا کمک بخواهد
بگوید یک یا حسین

یعنی
اگر دارد نگاه به نامحرم می کند یک
یا حسین بگوید چشم او پایین می آید
اگر می خواهد غیبت بکنه یک یا حسین بگوید و کمک بگیرد زبانش برای گناه کردن کند می شود
یا امثال این ‌ها
پس ما از این بزرگواران باید کمک بگیریم
منتهی امام حسین علیه السلام در انتهای حدیث گفته شده یک گله ‌مندی هم از مردم دارند و اینکه:
ای مردم
کوتاهی کردید
ناسپاسی کردید
قدردانی نکردید
هوای نفس را و تبعیت از هوای نفس را برگزیدید
همراهی کردید هوای نفس را برای رسیدن به لذت ‌های دنیایی
آدم اگر لذت ‌های دنیا را کنار بزند و محبت واقعی اهل بیت و اولیای خدا در دل نهادینه باشد قطعا از مواهب بیشتری از ناحیه خدا و ائمه معصومین (ع) برخوردار خواهد شد
امیدواریم به حق سید الشهدا (علیه السلام) خدا همه ما را از این توشه ‌ای که با ولایت و محبت اهل بیت سرشار خواهد شد به ما عنایت و مرحمت بفرماید
پروردگارا به حق محمد و آل محمد ما را به وظایف دینی بیش از پیش آشنا بفرما و توفیق عبادت و بندگی و ترک گناه به همه ما عنایت فرما و اموات و درگذشتگان از اهل ایمان و شهدای عزیز و امام بزرگوار در این ماه عزیز محرم الحرام و روز جمعه مورد الطاف و رحمتی خاص خودت قرار بده و ما را هم ببخش و بیامرز

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر/ان الانسان لَفی خسر
الا الذین آمنو و عملو الصالحات و تواصو بالحق
و تواصو بالصبر
(صدق الله العلی العظیم)

موضوع خطبه دوم:
تبیین بخشی از زیارت عاشورای امام حسین (ع)
کارهای بی نتیجه و شوم دشمن و معاندین در دهه اول محرم الحرام
تشکر و قدردانی از مردم شهرستان اشکذر جهت برگزاری مراسمات باشکوه و بی نظیر دهه اول محرم الحرام
بسم الله الرحمن الرحیم
نحمد الله علی آله و نستعینه علی معرفته و نومن به و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتم الانبیا و اشرف الرسل حبیبنا و نبینا و مولانا اباالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عَلی و فاطمه و الحسن و الحسین و عَلی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

در یکی از هفته ‌های قبل اشاره کردم که در زیارتی قدسی عاشورا که از ناحیه امام عصر علیه السلام سفارش شده است که
شیعیان از این طریق با اهل بیت ارتباط برقرار کنند
دعاهایی زائر بعد از ابراز محبت و ارادت به خاندان عصمت و طهارت و همچنین ابراز بیزاری از دشمنان آنها دارد
که اگر انسان در هنگامی که زیارت عاشورا را می ‌خواند توجه داشته باشد که در پرتو این زیارت چه درخواستی را از خدا دارد خیلی می ‌تواند در عمق بخشیدن به زیارت خوندنش اثر داشته باشد
مستحضر هستید در این زیارت عاشورا زائر بعد از هر فرازی یک درخواستی دارد
بعد از اینکه لعن می ‌کند بر دشمنان و سلام می کند بر اهل بیت و اصحاب حضرت و پیامبر و آل پیامبر
درخواستی از خدا می کند که این لعن ها و سلام ها در الفاظ نزدیک به هم یا همانند یکدیگر است
مضمون یکی است
اما دعاهایی که در بعد از هر فراز از خدا دارد متفاوت است
در اول زیارت عاشورا بعد از اینکه انسان عرض ارادت می‌کنه به ساحت مقدس سیدالشهدا و پیامبر اکرم و بقیه اولیای خدا و ابراز نفرت می ‌کند از معاندان و دشمنان
اولین درخواستش این است که :
فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَ مَقامَکَ وَ اَکْرَمَنی بِکَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ
یا سیدالشهدا یا اباعبدالله من از خدا درخواست می ‌کنم خدایی که این مقام بزرگ را به تو داده است و خدایی که من را کرامت بخشید به این که با شما و از دوستان شما باشم
و خدای متعال به من توفیق بدهد و رزق و روزی من قرار بدهد که جزو خون خواهان باشم که در کنار امامی که منصور از ناحیه تست و مورد یاری توست من هم در رکاب او جزو انتقام ‌گیرندگان باشم
یعنی در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام من هم برگردم و در کنار کسانی باشم که از دشمنان سیدالشهدا انتقام می ‌گیرند که در راس آنها امام مهدی علیه السلام است
بعد زائر عرض می کند:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَکَ وَجِیها بِالْحُسَینِ علیه السلام فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ
خدایا من در پرتوی این سلامی که داشتم در پرتو این لعن و نفرین که بر معاندان اهل بیت داشتم درخواست دوم من این است که من را آبرومند قرار بدهی نزد حسین علیه السلام یا به عظمت سیدالشهدا مرا نزد خودت با آبرو باشمو دارای آبرو و عزت در دنیا باشم
در پرتوی ارتباطی که با سیدالشهدا دارم و ابراز محبتی که می ‌کنم هم در دنیا وجیه باشم هم در آخرت
آبرومند باشم در دنیا با ارتباط خالصانه ‌ای که با اهل بیت دارم
آبرومند باشم در آخرت انشالله و همنشینی که با سیدالشهدا خواهم داشت امیدواریم انشالله خدا به حق محمد و آل محمد این دعا و این زیارت عاشورای که به هر حال اکثر اهل ایمان در عزا و مصیبت اهل بیت خواندند انشاالله شامل حال ما هم قرار بگیرد و همه ما مشمول عنایت امام عصر علیه ‌السلام قرار بگیریم
بخش دوم:
کارهای دشمنان و معاندین در ایام محرم
همونطور که کم و بیش دوستان مستحضر هستید امسال ما یک محرم و ایام عزاداری استثنایی داشتیم دشمنان ما سعی کردند که از راه ‌های مختلف این مراسم عزاداری فراگیر مومنان و شیعیان در ایران را با مشکل مواجه کنند و از طریق رسانه ‌های معاند مبلغ کارهایی بودند و دشمنان اهل ایمان را به راهی تحریک می ‌کردند که برای عزاداران سیدالشهدا مشکل ‌ساز باشد
۱) گاهی تبلیغات می ‌کردند که مردم در مراسم عزاداری شرکت نکنند
۲) گاهی نذرها را زیر سوال می ‌بردند
۳) لباس سیاه پوشیدن را زیر سوال می ‌بردند
تمام شما خبر دارید کار دیگه ‌ای که دشمن انجام داد
۴) تشکیل شبکه ‌های برای اعمال تروریستی که خوشبختانه قبل از هر گونه حرکت اقدامی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور شناسایی شدند و دستگیر شدند و شاید بیش از چهل شبکه ‌ای که این ‌ها تشکیل دادند که در گوشه و کنار کشور در مراسم عزاداری با ایجاد انفجار و انفجار بمب هایی از راه دور مجالس عزاداری سیدالشهدا در کشور به دخاک و خون بکشند که به لطف خدا و عنایت امام عصر (عج) و توجهخاص امام حسین (ع) این توطیه خنثی شد
این مزدوران صهیونیست به هر حال دستگیر شدند که امیدوارم انشاالله به جزای اعمال خود برسند
کار دیگه ‌ای که دشمن برای محرم امسال انجام داد و آن اینکه
عده ‌ای انسان ‌های غیر مومن را مثلا بهایی ‌ها مسیحی یهودی و.. این ها را ببرند به سمتی که هنجار شکنی کنند
تا جایی که خود من از طریق یکی از رسانه ‌های معاند شنیدم که می ‌گفت: کسانی که با این عزاداری مخالف هستند وقتی عزاداری در شهر راه می افتند بروند تو پیاده ‌رو خیابان وقتی عزاداران دارن عزاداری می ‌کنند این ‌ها رقص و پایکوبی کنند و این برنامه ‌هایی را اجرا بکنند
بحمدالله این توطیه هم خنثی شد
عده ‌ای آدم غافل را ترغیب می ‌کردند تشویق می ‌کردند به کشف حجاب و بی ‌حرمتی کردن به مقدسات دینی
الحمدالله کمتر این قضیه اتفاق افتاد
کار دیگه ‌ای که این ‌ها تو این ایام چند بار آن هم در دهه اول محرم تکرار کردند و ظاهرا دیروز هم دوباره در یکی از کشورهای اروپایی تکرار شد
اهانت به قرآنکریم بود
با سوزاندن قرآن به اسم آزادی که آن‌ها ازش دم می ‌زنند در خارج کشور در کشورهای اروپایی
اهانت به بعضی از پرچم ‌هایی که در این کشور به نام سیدالشهدا برافراشته شده بود
۹) اهانت به مظاهر عزاداری که در چند نقطه کشور این اتفاق افتاد و به حمدالله عوامل شناسایی و دستگیر شدند
۱۰) کار دیگه ‌ای که دشمن داشت و به نظر می رسد که این کار ادامه دارد این که می خواهند تبلیغ و ترویج کنند هیات ‌های سکولار
هیات ‌های سکولار آخوند های سکولار مداح های سکولار به آن قشری گفته می شود که به اسم امام حسین علیه السلام زندگی می کنند در مجالس هم شرکت می‌کنن هیات دارند مداح دارند روحانی دارند
ولی کاری با سیاست و دنیای مردم ندارند
عده ‌ای هم متاسفانه شدند طرفدار این تفکر
می گویند آقا هیت مذهبی چه ربطی مسایل سیاسی داره
اما غافل از اینکه خود قیام سیدالشهدا سیاسی است
اصولا خود سیاسی نبودن هم سیاسی است
یعنی وقتی شما فعالیت سیاسی ندارید داری کار سیاسی می‌کنی برای اینکه داری با همکاری می‌کنه با آن سیاست ‌مدارانی که در دنیا مخالف اسلام ناب محمدی هستند
پس اینجور نیست که اگر شما کاری به مسایل سیاسی نداری بی‌طرف باشی
شما در جبهه دشمنهستی شاید خودت هم ندانی ولی ما دو تا جبهه بیشتر نداریم
جبهه حق و جبهه باطل
جبهه بی طرف نداریم
برای اینکه بی‌طرف هم در حقیقت در خدمت دشمن هست
دارد با او همکاری می کند و همکاری اش به این است که وقتی قرآن را آتش می زنند و اهانت می کنند محکوم نکند محکوم نکردن هم کاری سیاسی است
ما آخوندی نداریم که هیچ کاری با سیاست نداشته باشد
یا شما در جبهه حق یا جبهه باطل هستی
آن کسی که آرام می ‌نشیند و از اسلام دفاع نمی کند از قرآن دفاع نمی کند از حجاب و ارزش ‌های مقدس دفاع نمس کند احیانا همراهی می کند با معاندان خب این فرد هم کار سیاسی می کند
دشمن از ما دو چیز می ‌خواهد
اول:
او را همراهی کنیم
دوم:
در مقابل او سکوت کنیم
سکوت کردن در مقابل دشمن نوعی همراهی کردن با دشمن است
لذا اینکه مقام معظم رهبری فرمودند:
ما هیات سکولار نداریم
نمی شود یک هیات مذهبی سکولار باشد و بگوید کار به سیاست ندارم کار ندارم که در دنیا دارند قرآن آتش می ‌زنند کار ندارم که زن حجاب دارد یا ندارد کاری ندارم که رباخوری هست یا نیست
من فقط عزاداری می کنم
بعضی ها با همین انگیزه خلاف واقع می گویند اصلا شما چه کار به عزاداری امام حسین دارید بگذارید هر کس هر عقیده ‌ای دارد بیاید تو عزاداری شرکت کنه ولو اینکه حرمت شکنی شود
خیلی انسان در خطر وسوسه های شیطان است
این جمله ر از امیرالمومنین عرض کردم بدانید شیطان گره ‌های دین شما را یکی یکی باز می کند
اول یک کار میکنی میگه کار مکروه کردی اشکالی ندارد حرام که نبوده خب
بعد مستحب ترک کردی اشکالی ندارد
بعد سراغ واجب میگه انجام ندادی اشکالی ندارد قضای آن را بعدا بخوان
و بعد از راه منکرات میگه یک بارم شراب خوردی طوری نمی شود
خیلی باید مواظب باشیم انشالله خدا تنبه بدهد به کسانی که یک چند سالی است که راه انحرافی و کج می روند
متاسفانه حالا سرنوشت شان به کجا برسد خدا داند و انشاالله خدا بهشون رحم کنه خدا انشالله از شر وسوسه ‌های شیطان نجات شان بدهد و در دام شیطان نیافتند
خدا انشالله ما را هم حفظ کنه که انشالله از شر وسوسه ‌های شیطان و هوای نفس انشاالله مصون و محفوظ بمانیم
بخش سوم:
تشکر از مردم شهرستان اشکذر بابت برگزاری مراسمات باشکوه دهه اول محرم الحرام
در پایان خطبه دوم لازم می ‌دانم که:
تشکر قلبی و صمیمانه داشته باشم از ناحیه مردم عزیز شهرستان اشکذر به خاطر عزاداری بسیار خوب و با کیفیتی که ما در کل شهرستان داشتیم
خطبای گرامی بزرگوارانی که از بیرون شهرستان مهمان ما بودند

مداحان عزیز
هیات ‌های مذهبی
بانیان مجالس
آن کسانی که در طبخ غذا کمک کردند زحمت کشیدند تلاش کردند در این دهه و این فداکاری را کردند
خدا انشالله از همه قبول کند و همه را اجر اخروی و عاقبت خیر و خوب عنایت مرحمت فرماید
پروردگارا عرض ارادت های ما به ساحت مقدس اهل بیت (ع) را به احسن وجه قبول فرما
کاستی ‌ها نواقص آن را بر ما ببخش عیوب نفسانی ما را برطرف فرما
عزاداری سیدالشهدا و اصحاب مظلومش را از همه محبان و عاشقانش قبول فرما
در نامه اعمال ثبت و ضبط بفرما
پروردگار را به ما توفیق بده هر کار نیکی که انجام می ‌دهیم آن را حفظ کنیم و آن را نابود نکنیم
رهبر معظم انقلاب را تایید فرما
لشکر اسلام در هر کجا است بر کفر و نفاق پیروز بفرما
و به حق سید الشهدا (ع) اموات گذشتگان و ذوالحقوق را ببخش و بیامرز

اعوذبالله من الشیطان الرجیم / بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هوالله اَحد/الله الصَمد/لم یلد و لم یولد/و لم یکن له کفوا اَحد
صدق الله العلی العظیم
والسَلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا