دانشنامه اشکذرصفحه اصلیمنبری ها

نیم نگاهی به منبریهای اشکذر (۱۵) حجت الاسلام شیخ محمدعلی اسلامی

منبر سنتی ترین و قدیمی ترین روش تبلیغ است امروزه این شیوه را تبلیغ چهره به چهره می نامند شیوه ای که از موثرترین روشهای  تبلیغ می باشد هرچند در حال حاضر به واسطه فراگیر شدن رسانه های ارتباط جمعی تنها روش تبلیغ  و تبین دین و احکام نیست و لی هنوز که هنوز است کارکرد خود را دارد.

قصد داریم در سلسله نوشته های بنام «نیم نگاهی به منبریهای اشکذر» هرچند مختصر و کوتاه مروری کنیم منبر و روش تبلیغی اهالی منبر شهرمان و درضمن بدینوسیله یادی کنیم از منبریهایی که حالا دیگر در بین ما نیستند .لازم بذکر است به دلیل نبود منابع و اطلاعات کم حقیر  مطالب خالی از اشکال نیست همچنین اقتضای موجز نویسی فضای مجازی  و حوصله کم خوانندگان مزید علت شده مطالب کوتاه باشد.

حجت الاسلام محمد علی اسلامی متولد سال ۱۳۰۶شمسی زارچ یزد است،  وی از نوادگان عالم و عارف فقیه ملا علی اکبر زارچی بود ،

اسلامی  ۱۸سال در قم و ۴سال در اصفهان و ۲سال هم در یزد نزد آیات عظام ، بروجردی، گلپایگانی،مرعشی نجفی و شهید محراب آیت الله صدوقی تلمذ کرد.

طلبه جوانی بود که در فیروزآباد شهرستان اشکذر ازدواج کرد و به جهت نیاز مردم فیروزآباد به روحانی و در خواست و اصرارمردم در فیروزآباد ساکن شد که این روند  بیش از ۶۰ سال ادامه داشت و در آن سالهای متمادی در امور دینی ،عمرانی ،فرهنگی وعام المنفعه مردم فیروزآباد نقش موثر و مفیدی ایفا نمود حجت الاسلام شیخ محمدعلی اسلامی سال ها همراه با حجج اسلام مرحومین، حاج شیخ علی اکبر کبیری، حاج سید محمود باقری و حاج شیخ ابوالحسن افضلیان، منبری مجالس روضه خوانی حضرت امام حسین علیه السلام در فیروز آباد، اشکذر، زارچ ،رضوان شهر و رستاق بوده اند و نوای دل نشین شان با گوش مردم مانوس و آشناست.

از ویژگیهای منبر ایشان ،صدا و لحن مناسب ،بیان تاریخ واخلاقیات،مناقب و مصائب اهل بیت (ع)و بیان مسائل شرعی بود.

بنابه نقل از فرزندش هیچگاه نماز شبش ترک نشد  با تمام وجود شیفته اهل بیت به ویژه حضرت فاطمه (س) بود. در مشکلات و گرفتاریها به  حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) متوسل می شد، و تا مدتی که در قم بود نمازهایش را در حرم حضرت معصومه (س) می خواندبه خدمت مردم به ویژه محرومین و نماز اول وقت سفارش می کرد و خود به آن اهتمام می ورزید،و قریب سی سال به شیراز برای تبلیغ می رفت.

 

 

سرانجام این روحانی مردمی ۴مرداد۹۸ در سن ۹۲ سالگی دعوت حق لبیک گفت و همنشین  اهل بیت (ع)  شد .

جسم پاکش را ابتدا در زادگاهش زارچ و سپس در یک مراسمی با شکوه و کم نظیر در فیروزآباد  تشییع کردند و در گلزار شهداء فیروزآباد به خاک سپرده شد.

ح.د

منابع:

کانال تلگرامی فیروزآباد نیوز
ماهنامه آوای اشکذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا