دانشنامه اشکذرگنجینه اشکذرمنبری ها

نیم نگاهی به منبریهای اشکذر (۲) – منبرهای سهل و ممتنع

منبر سنتی ترین و قدیمی ترین روش تبلیغ است امروزه این شیوه را تبلیغ چهره به چهره می نامند شیوه ای که از موثرترین روشهای های تبلیغ می باشد هرچند در حال حاضر به واسطه فراگیر شدن رسانه های ارتباط جمعی تنها روش تبلیغ  و تبین دین و احکام نیست و لی هنوز که هنوز است کارکرد خود را دارد.

قصد داریم در سلسله نوشته های بنام “نیم نگاهی به منبریهای اشکذر” هرچند مختصر و کوتاه مروری کنیم منبر و روش تبلیغی اهالی منبر شهرمان و درضمن بدینوسیله یادی کنیم از منبریهایی که حالا دیگر در بین ما نیستند .لازم بذکر است به دلیل نبود منابع و اطلاعات کم حقیر  مطالب خالی از اشکال نیست همچنین اقتضای موجز نویسی فضای مجازی  و حوصله کم خوانندگان مزید علت شده مطالب کوتاه باشد.

 

حاج شیخ ابوالحسن افضلیان

 

حجت‌الاسلام ابوالحسن افضلیان ۱۵ فروردین سال ۱۳۲۲ در اشکذر یزد چشم به جهان گشود مادرش ملا ربابه بود که به خردسالان و کودکان قرآن آموزش می داد .

درسال ۱۳۴۰ به تشویق و اصرار شهید محراب آیت الله صدوقی  به قم عزیمت کرد و از محضر آیات عظام امام خمینی (ره) ، گلپایگانی ، سید مرتضی فیروز آبادی ، حاج مرتضی حائری ، حاج میرزا هاشم آملی ، ناصر مکارم شیرازی ، جعفر سبحانی کسب فیض کرد.

در تاریخ ۲۷ رجب سال ۱۳۸۵ هجری قمری پس از دستگیری  وتبعید امام خمینی (ره) به ترکیه  جمعی از طلاب یزدی نامه ای سرگشاده به آن مرجع بزرگ عالم تشیع نوشتند که افضلیان هم از جمله امضا کننده آن نامه بود و بدینوسیله نام خود را در زمره طلاب انقلابی و ارادتمندان به بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد .

یکی از بناهای ماندگار ایشان تلاش و همت او در بازسازی و نوسازی مسجدالرضا اشکذر است .

بنابه به گفته خودش منبر رفتن را از سن یازده سالگی شروع کرد و تا آخر عمر با برکتش آن را ادامه داد اواخر عمر وقتی بیماریش شدید شده بود به منبر رفت و گفت : ” حال و توان منبر رفتن ندارم اقتضا می کند به منبر بروم به این جهت که نمی خواهم تا زنده ام اسمم از زمره ذاکرین و منبریهای امام حسین (ع) حذف شود.

هنر ایشان در استفاده از شعر و ضرب المثل نشانه ای بود از تسلط او بر صنایع ادبی وی همچنین مطالب پیچیده علمی و فقهی را بصورت ساده و قابل فهم برای مردم بیان می کرد حق و مطالبات به حق مردم را بدون هیچ گونه رودربایستی  بالای منبر می گفت.

سخنانن دلنشین و مصیبت های جانسوز

مراسم شب احیا در مسجدالرضا

سخنرانیهای به هنگام اعزام رزمندگان اشکذری به جبهه های حق علیه باطل

واز همه مهمتر روضه های عصر عاشورا  حسینیه سفید اشکذر ، حاج آقا افضلیان  سالهای سال در حافظه تاریخی مردم اشکذر خواهد ماند

۷فروردین ۱۳۹۲ پایانی بود بر عمر پربرکت  روحانی خدوم و خستگی ناپذیر حاج شیخ ابوالحسن افضلیان

مقبره آن مرحوم در قطعه خانواده شهدا روضه الشهدا اشکذر قرار دارد.

روح بلندش با اباعبدالله الحسین (ع) محشور باد

ح.د

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا