صفحه اصلی

پیست اسکی سخوید یزد

“پیست اسکی سخوید یزد” یکی از مناطق ییلاقی یزد محسوب می‌ شود که در روستای سخوید یزد، معروف به سخوید و در دامنه‌ های شیرکوه تفت سر برآورده و هر ساله با شروع فصل زمستان و بارش برف، به محلی مفرح برای اسکی و برف بازی مردمان کویر یزد که کمتر این حجم از برف را می بینند تبدیل شده است.

پیست اسکی سخوید یزد

شهرستان تفت که ییلاقی ترین و سرسبزترین روستاهای استان یزد را در دل خود جای داده است، همه ساله میزبان شهروندان استان یزد است. گرمازدگان در فصول بهار و تابستان، راهی مناطق خرم و سرسبز آن می شوند و جوانان ماجراجو نیز در فصل های پاییز و زمستان راهی منطقه تفرجگاهی سخوید که به اشتباه نام “پیست اسکی” بر آن گذاشته شده، می شوند.

پیست اسکی سخوید یزد-رو به راه

پیست اسکی

نام استان یزد با گرما و آفتاب سوزان عجین شده است اما در این استان گرم و کویری، ییلاقات و مناطق کوهستانی خوش آب و هوایی که در فصل زمستان شاهد بارش برف و باران فراوان است از جمله پیست اسکی سخوید یزد وجود دارد. این پیست در دامنه‌های شیرکوه در شهرستان تفت واقع است. همه ساله با فرا رسیدن زمستان و بارش برف، مردم از شهرهای اطراف با اشتیاق فراوان برای تفریح و اسکی و برف بازی به اینجا می‌آیند.

این پیست در زمستان مخصوصا ماه های پربارش، مانند دی و بهمن، پذیرای جمعیت زیادی از مردم استان و حتی استان های همجوار است. با سرد شدن هوا، ارتفاعات استان یزد به خصوص “رشته کوه های شیرکوه” برف گیر می شود و در نتیجه منطقه سخوید برای اسکی مناسب می شود. همین موضوع باعث می شود تا جمعیت زیادی از شهروندان یزدی برای تفریح و گذران تعطیلات خود به خصوص در اواخر هفته به این منطقه سفر ‌کنند، حال آنکه مسئولان استان در قبال حوادثی که در این منطقه برفی اتفاق می افتد، مسئولیت نمی پذیرند. پیست اسکی سخوید یزد

غیر استاندارد بودن پیست اسکی سخوید یزد!

منطقه تفرجگاهی سخوید که سال هاست عنوان “پیست اسکی سخوید یزد” را با خود دارد، اصلا استاندارد نیست و از کوچکترین استاندارهای لازم یک پیست اسکی هم برخوردار نمی باشد و عنوان “محل بازی روی برف” برای آن بهتر است تا پیست اسکی! طی سالهای گذشته، بارها و بارها افرادی بعلت بازی در این پیست که بدون رعایت احتیاط و توجه به استانداردهای ایمنی بوده است جان خود را به خطر انداخته اند، چندین نفر جان باخته اند و تعداد زیادی هم به شدت مصدوم شده اند.

پیست اسکی سخوید یزد-رو به راه

پیست اسکی سخوید یزد

ترافیک سنگین، نبود امکانات بهداشتی و تفریحی مناسب و همچنین نبود نظارت بر انجام انواع ورزش های برفی در این منطقه، همگی دست به دست هم داده اند تا همه ساله شاهد بروز حوادث ناگوار و گاهاً جراحت های جبران ناپذیر شهروندان باشیم در حالی که مردم استان کویری در قبال این منطقه برفی، از مسئولان انتظار ارائه خدمات را دارند. پیست اسکی سخوید یزد

پیست اسکی سخوید یزد کجاست؟

پیست اسکی سخوید یزد، در مسیر مواصلاتی بخش نیر به شهر تفت و در دامنه جنوبی رشته کوه های “شیرکوه یزد” واقع شده است. برای رفتن به پیست اسکی سخوید یزد باید به روستای خوش آب و هوای سانیج و سپس روستای سخوید بروید. روستاهایی که به دلیل داشتن کوه‌ های بلند، اغلب پرباران و پرنعمت از محصولاتی همچون گردو، بادام، توت و انگور می‌ باشند. درختان کهن‌ سال گردو در میان خانه‌ های کاه‌ گلی روستا، تلفیق رنگی زیبایی را خلق نموده و بیانگر هم‌ نشینی کاه‌ گل کویر و درختان سرسبز هستند. پیست اسکی سخوید یزد

روستای سخوید یزد، قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد که ساکنین اولیه آن همچون دیگر مناطق یزد، زرتشتی بوده‌ و بعدها به علت آب‌ و هوا و باران ‌های شدید از آنجا مهاجرت کرده‌ و آثاری همچون دخمه و آتشکده‌ را از خود بر جای گذاشته‌ اند. با  گذر از روستای سخوید یزد، در فصول زمستان به کوه‌ های پوشیده از برف می‌ رسید که زیبایی طبیعت آن مسحور کننده است و همچون مرواریدی در دل صدف کویر می‌ درخشد. پیست اسکی سخوید یزد.

منبع: تلخیص شده از سایت راه به راه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا