سلامت

راهکار هایی که به شما در انتخاب غذاهای سالم و کم کالری در خارج از خانه کمک می کند

شعار هفته ملی سلامت:
سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت

روزشمار هفته ملی سلامت 1403:

شنبه یکم اردیبهشت ماه: سلامت خانواده،حق و مسئولیت همگانی

یکشنبه دوم اردیبهشت ماه:سلامت خانواده،از آموزش و پرورش تا آموزش عالی

دوشنبه سوم اردیبهشت ماه:سلامت خانواده و سلامت زمین

سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه: سلامت خانواده و سلامت روانی-اجتماعی

چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه:سلامت خانواده و فرهنگ سلامت

پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه:سلامت خانواده و جوانی جمعیت

جمعه هفتم اردیبهشت ماه: سلامت خانواده،غذای سالم و ورزش همگانی

راهکار هایی که به شما در انتخاب غذاهای سالم و کم کالری در خارج از خانه کمک می کند
امرزوه یکی از تفریحات افراد به خصوص ایرانی ها غذاخوردن در رستوران است . همانطور که خوردن یکی از لذت های دنیا است اما با مدنظر قرار دادن چند نکته می توانیم بدون نگرانی از چاقی و اضافه وزن در رستوران غذا میل کنید.

1- از صرف غذا در رستورانهای بوفهای و با انتخاب آزاد خودداری کنید.
مطالعات نشان دادهاند هرچه قدرت انتخاب مواد غذایی توسط فرد بیشتر باشد، کالری بیشتری هم دریافت میکند. اگر در رستورانهای بوفهمانند غذا میخورید، از هرکدام از غذاها یک تکه برندارید و فقط مقدار محدودی از آنها را انتخاب کنید.
2- قبل از آنکه غذایی را سفارش دهید، به ظرف غذای بقیهی افراد حاضر در رستوران نگاه کوچکی بیندازید.
اگر در رستورانی هستید که مقدار زیادی غذا را سرو میکند، بهترین حالت برای کنترل وسوسهها این است که اطمینان یابید با یک ظرف پر از غذا مواجه نخواهید شد.
3- به محض این که روی صندلی خود نشستید، یک لیوان آب سفارش دهید.
از خدمتکار رستوران بخواهید که یک بطری آب برای شما بیاورد و قبل از آن که شروع به خوردن غذا بکنید، یک لیوان پر از آب بنوشید. به این ترتیب شما میتوانید اشتهای خود را کنترل کنید. آب همچنین کمک میکند که مقدار زیاد از مایعات دیگر مثل نوشابه یا آبمیوه مصرف نکنید.

4- قبل از دستور غذا، درخصوص لیست غذایی سؤال کنید.
همیشه نمیتوان پیشبینی کرد که یک غذا تا چه اندازه چاقکننده است؛ پس بنابراین از خدمتکار رستوران درخصوص نحوهی تهیهی غذا سؤال کنید. از این که بخواهید سبزیجات بدون سس یا گوشت بدون چربی سفارش دهید، نگران نباشید. در عوض اطمینان یابید آنچه که خواستهاید فراهم شده است.
5- اولین کسی باشید که غذا را سفارش میدهد.
ممکن است به رستورانی وارد شوید که پر از غذاهای وسوسهانگیز باشد و به سختی بتوانید یک غذای سالم را انتخاب کنید. برای آنکه سفارش بقیهی افراد شما را به انتخاب یک غذای ناسالم سوق ندهد، قبل از آنها غذای خود را سفارش دهید.
6- صرف غذا را با سوپ یا سالاد شروع کنید.
سوپ به شما کمک میکند که احساس سیری کرده و بنابراین از غذای اصلی زیاد مصرف نکنید. در یکی از مطالعات دیده شده که وقتی افراد در ابتدا سوپ مصرف میکردند، مقدار کالری دریافتی آنها از طریق غذای اصلی 20% کمتر میشد. در فصل تابستان میتوانید ابتدا سالاد بدون سس مایونز سفارش دهید؛ که آنهم به همین صورت عمل میکند.
7-مقدار بیشتری از سبزیجات کنار غذا را سفارش دهید.
در بیشتر رستورانها مقدار سبزیجات سفارشی خیلی کم است. برای اینکه اطمینان یابید غذایتان مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی را تأمین کردهاست، مقدار بیشتری از سبزیجات کنار غذا یا سالاد را سفارش دهید.
8- قبل از آنکه غذایتان آماده شود، خود را با نان سیر نکنید.
اگر در ابتدا نان را سرو میکنند و شما میدانید که نمیتوانید مقاومت کنید، از خدمتکار بخواهید که آن را برگرداند و بعداً بیاورد. اگر دوست دارید قبل از غذای اصلی چیزی بخورید، میتوانید چند عدد زیتون سفارش دهید.

9- به خدمتکار اجازه ندهید که مرتب لیوان نوشیدنی شما را پر کند.
نوشابهها مقدار زیادی کالری دارند و باید مراقب باشید که چه مقدار از آنها را مصرف میکنید. اگر خدمتکار لیوان نوشیدنی شما را پر میکند، کنترل مقدار دریافتی کمی سخت است.
10-  مراقب دسری که انتخاب میکنید باشید.
دسرها هم همانند سایر غذاها میتوانند چاقکننده باشند؛ پس با دقت آنها را انتخاب کنید. بهتر است از انواع دسرهای میوهای سفارش دهید و یا آن را با شریک خود صرف نمایید. از افزودن خامه بر روی دسر خودداری کنید.

منبع: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا