صفحه اصلی

بیایید با هم حرف بزنیم!

برای همه ما پیش آمده که در روزهایی از زندگی دچار تفسیری بدبینانه از زندگی شویم.

احساس تنهایی و ناامیدی بر ما چیره شود و اضطراب وجودمان را فرا گیرد. این حالات، گاهی پس از شکست‌ها یا از دست دادن‌ها، فقدان‌ها و یا گاهی هم بدون دلیل پیش می‌آید که اگر مورد توجه جدی قرار نگیرد تبدیل به اختلال در زندگی فردی و اجتماعی و یا همان افسردگی می‌شود و به جریان بهنجار زندگی روزمره آسیب می‌رساند. افسردگی درواقع یک اختلال خلقی است که علامت بارز آن از دست دادن علاقه به زندگی است و در تمام سنین هم رخ می‌دهد. اتفاقی که سبب می‌شود شخص دیگر علاقه به انجام کارهایی که قبلا به آنها رغبت داشته است، نداشته باشد و دچار غم و اندوه شده و به‌اصطلاح خلقش آشفته شود. همچنین کاهش انرژی، مختل شدن تمرکز، اختلال در خواب و اشتها، دردهای فیزیکی، سردرد، مشکلات گوارشی و در انواع شدیدتر افکاری درباره مرگ و خودکشی از دیگر علائم است و به همین سبب کارشناسان بیماری افسردگی را مشکل شماره یک سلامت در سراسر جهان می‌دانند چرا که بخش عظیمی از نیروی انسانی را از پویایی، بازمی‌دارد. آنها بر این باورند که افسردگی می‌تواند در دهه‌های آینده تبدیل به بزرگ‌ترین چالش بشری شود؛ با این حال، افسردگی قابل پیشگیری و درمان است. به همین سبب سازمان جهانی بهداشت امسال برای روز جهانی سلامت شعار «بیایید با هم حرف بزنیم» را با موضوع افسردگی انتخاب کرده است تا از این طریق توجه همگان را بیش از پیش به افسردگی به‌عنوان بیماری قرن حاضر جلب کند. به‌خصوص که جدیدترین گزارش این سازمان حاکی از این است که نزدیک به ۳۲۲ میلیون نفر در جهان از این بیماری رنج می‌برند.

  • ۳۰۰ میلیون افسرده در جهان داریم

وزیر بهداشت هم در این‌باره در یادداشتی گفته است: هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا از افسردگی رنج می‌برند و این آمار طی ۱۰سال اخیر تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافته است، اما حمایت نامطلوب به همراه ترس از انگ روانی، باعث شده این افراد از دسترسی به درمان مناسب محروم شوند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده این ارقام زنگ هشداری برای همه کشورهاست و ضرورت دارد در زمینه سلامت روان رویکرد مناسبی را با توجه به شرایط کشور خود طراحی و اجرا کنند و مهم‌ترین اهدافی که در این زمینه باید دنبال شود عبارت است از آگاه کردن جامعه درخصوص افسردگی؛ تعیین راهکارهای پیشگیری و درمان آن و آموزش خانواده، دوستان و همکاران برای حمایت از افراد مبتلا به افسردگی. در کشور ما نیز به‌دنبال اجرای طرح تحول سلامت، برای نخستین بار خدمات سلامت روان به‌طور رایگان توسط کارشناسان ذیربط در مراکز بهداشتی ارائه می‌شود.

  • چگونه افسرده نشویم

پیمان حسنی ابهریان، رئیس مرکز مغز و شناخت پژوهشگاه علوم شناختی: میزان روابط اجتماعی و گفت‌وگوی مستقیم بین افراد جامعه و خانواده نقش مؤثری در پیشگیری از بروز افسردگی دارد؛ موضوعی که با ظهور اینترنت و فضای مجازی و افزایش مشغله‌های زندگی ماشینی به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.افراد در گفت‌وگوی مؤثر متوجه می‌شوند که راهکارهای زیادی هست که به فکرشان نرسیده و این راه‌ها را می‌توانند در ارتباط با افراد شایسته دریافت کنند و بفهمند که مشکلات حل شدنی است و موردی وجود ندارد که بخواهند به‌خاطر آن افسرده شوند.

همشهری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا