صفحه اصلی

افتتاح اولین ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان اشکذر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از افتتاح ایستگاه سنجش آلودگی هوا و تلویزیون شهری در شهرستان اشکذر خبر داد.

نیره پورملائی گفت: یکی از راهکار‌های تحقق توسعه پایدار توجه به مسائل حوزه محیط زیست است و شهرستان اشکذر به دلیل استقرار صنایع بزرگ نیازمند پایش زیست محیطی است و سنجش کیفیت هوای آن از اهمیت بالایی برخودار است و اطلاع از وضعیت هوا در شناسایی منابع آلودگی هوا موثر است.

او می‌گوید: این دستگاه سنجش آلودگی هوا قابلیت اندازه گیری همزمان ذرات معلق PM۱۰ و PM ۲/۵ را دارد و دارای سیستم انتقال داده به شبکه ملی پایش آلودگی هوا است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با افتتاح این پروژه، تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان یزد به شش ایستگاه فعال متعلق به این اداره کل رسید.

پورملائی گفت: از زمان شروع به کار این ایستگاه، غلظت ذرات و آنالیز‌های مربوط به آن‌ها در سامانه پایش کیفی هوای کشور ثبت و به صورت شاخص کیفی هوا از طریق اپلیکیشن مربوطه بصورت عمومی اطلاع رسانی می‌شود.

او می‌گوید: ایستگاه سنجش آلودگی هوا و تلویزیون شهری با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و دویست میلیون تومان و به مدت ۱۰ روز به اجرا درآمد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: محیط زیست به معنای زیستن است و هر جا که زیستن جریان دارد محیط زیست محسوب می‏ شود و طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است.

پور ملائی می‌گوید: برای حفظ این میراث ارزشمند و جلوگیری از افزایش آلایندگی، شهروندان با سبک زندگی درست و نوع مدیریت مناسب برای کاهش آلایندگی فعالیت کنند.

این موضوع را پورملایی در مراسم افتتاح اولین ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان اشکذر مطرح کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداریزد گفت: اهمیت دستیابی به توسعه پایدار با حفظ محیط زیست در کنار توسعه صنعت ضروری است.

به گفته محمد جواد ابوالحسینی در کنار توسعه صنعتی و اقتصادی استان باید ضوابط و مقررات زیست محیطی نیز اعمال شود.

او گفت: پایش مستمر زیست محیطی از صنایع و استقرار ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح استان مهم است و شهرستان اشکذر علاوه بر اینکه یک شهرستان صنعتی است، به خاطر تاثیر عوارض زیست محیطی شهرستان‌های اطرافش دارای مشکلاتی در زمینه آلودگی است.

ابوالحسینی می‌گوید: از این رو در سفر ریاست جمهوری به استان یزد و پیشنهاد اداره حفاظت محیط زیست و با تأکید استاندار، اعتباری برای راه اندازی طرح ایستگاه سنجش آلودگی هوا و تلویزیون شهری در نظر گرفته شد و پس از تخصیص منابع، در مدت زمان کوتاهی این پروژه‌ها شکل گرفت.

شهرستان اشکذر دومین شهرستان صنعتی در استان یزد است که در مجاورت شهرستان‌های میبد، یزد، اردکان و تفت واقع شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا