صفحه اصلی

حاجی تا قربانی نکند حجش مقبول نمی شود

تعریفی که عین القضاه همدانی از قرب در ذیل آیه( إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ )ارائه داده است: قرب را نه تو دانی و نه من، هر چه را تمنای خدا باشد او را قریب دریابند.

تسمیه عید به قربان

قرب و قربانی هم ریشه هستند در قربانی قرب هست حالا چگونه در قربانی قرب هست ؟

مفهوم ظاهری قرب یه امر بدیهی است و آن را همه می دانند به معنی نزدیک و نزدیک تر است و ذهن انسان چون اسیر زمان و مکان هست همین معنی را می فهمد اما خدای متعال که مجرد محض علی الاطلاق است از هر گونه قیدی من جمله زمان و مکان پس قرب به او به چه معناست ؟

تمام فقهای اسلامی اعم از شیعه و سنی در تمام ادوار تاریخ در این مسئله اتفاق نظر دارند که هر عبادتی مشروط به قصد قربت است قرب یعنی تقرب به حق و این نزدیکی به حق معرفتی است حاجی در روز عید قربان تا قربانی را ذبح نکند حجش مقبول نمی شود و این ذبح حیوان سمبلی برای ذبح حیوانیت و نفسانیت انسان چون انسان حیوانی است ناطق و عاقل که با رسیدن به آگاهی و معرفت از حیوانیت فاصله می گیرد انسان چنانچه به معرفت نرسد در حیوانیت باقی خواهد ماند. تمامی غرایز حیوانی در انسان هست اما در او چیز دیگریست که با آن خصیصه از حیوانیت بالا می رود و ذبح قربانی یعنی مهار سرکشی غرایز حیوانی ،حیوانیت را باید ذبح کرد تا به انسانیت رسید و در واقع آن گوسفند نفسانیات است که ذبح می شود.

برنامه معرفت – استاد دینانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا