سلامت

ده مزیت قدرتمند گیاه آویشن

آویشن، گیاه محبوب ما ایرانی ها است و انواع آن را در کشورمان تولید می کنیم. معمولا هر کسی که سرما خورده باشد و البته کمی هم با طب سنتی آشنا باشد سراغ آویشن می رود و از آن برای بهبود سریع تر استفاده می کند. اما این گیاه ارزشمند خواص دیگری هم غیر از خواص دارویی دارد که با مطالعه این مقاله با ده خاصیت از خواص آن آشنا می شویم و بیشتر قدر این نعمت الهی را می دانیم. مطالعه این مقاله را به هر کسی که دوست دارد با این گیاه استثنایی آشنا شود، توصیه می کنیم.

چیزهای کمی وجود دارد که یک شاخه از گیاه آویشن نتواند آنها را به طور وسیع خوب و بهتر کند. این گیاه چند منظوره، به طرز عجیبی با طعم های مختلف ترکیب شده است و از ترکیبات تقویت کننده سلامت، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی برخوردار است.

آویشن متعلق به جنس و گونه Thymus است که بخشی از خانواده نعناع است و رابطه نزدیکی با گیاه گل سرخ که یکی دیگر از گیاهان قوی است، دارد. این گیاه بومی مناطق مدیترانه جنوبی است اما اکنون در سراسر جهان برای استفاده های آشپزی ودرمانی، آن را رشد و پرورش می دهند. در حالی که این گیاه به آشپزی شما روح می بخشد، همچنین باعث از بین بردن موجودات مضر از بدن شما و حفظ سلامت روحی و جسمی شما می شود.
آویشن چیست؟
آویشن یک گیاه همیشه سبز است که با گل های سفید، صورتی و بنفش شکوفه می کند. آنها به راحتی پیوند می خورند و به سرعت در مناطق آفتابی که خاک آن به خوبی زِهکِشی شده باشد رشد می کند. با تشکر از این گیاه به خاطر سهولت و آسانی کشت و رشد آن، امروزه بیش از ۳۰۰ گونه آویشن وجود دارد. هر نوع از آویشن طعم های منحصر به فرد و برنامه های کاربردی مخصوص به خود برای پخت و پز، روغن، دارو، و یا دکوراسیون دارد. آویشن رایج (T. vulgaris) و آویشن لیمو (T. citriodoru) برای پخت و پز استفاده می شود. در حالی که آویشن اسپانیا (T. zygis) و آویشن خزنده (T. serpyllum) در بسیاری از مکمل های گیاهی استفاده می شوند و معروف و محبوب اند.
آویشن یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها مانند آپی ژنین، لووتیولین، ساپونین ها و تانین ها است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می کنند قبل از آن که این رادیکال های آزاد بتوانند باعث آسیب و استرس اکسیداتیو بشوند. آویشن و آهن اغلب با یکدیگر در کنار هم قرار می گیرند تا به حفظ تعادل بهتر، کمک کنند و احتمال وقوع استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.
تاریخچه آویشن
عشق و تحسین مردم نسبت به آویشن ، چیز جدیدی نیست. تاریخچه ثبت شده از آویشن، به مصر و روم باستان باز می گردد. مردم مصر از آویشن به عنوان بخشی از پروسه مومیایی کردن خود استفاده می کردند و رومی ها قبل از غذا خوردن آویشن می خوردند و به سربازان خود به عنوان نشانه ای از شجاعت و تحسین، آویشن می دادند. در حقیقت، واژه لاتین برای آویشن، تیموس، به معنای شجاعت و قدرت است. این سنتِ دادنِ آویشن به سربازان تا زمان قرون وسطا در میان مردم رایج بود تا اینکه مردم انگلستان شروع کردند به استفاده از آویشن به عنوان یک ادویه و چاشنی برای پخت و پز غذا.
مواد مغذی در آویشن
آویشن در طول سال ها همچنان با قدرت و پر نفوذ و موثر باقی مانده است و این امر به خاطر مزیت های بهداشتی آویشن است و همه این مزیت ها به ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مغذی ضروری موجود در آویشن وابسته است. آویشن یک منبع عالی از فیبر، کلسیم، آهن، منگنز، و ویتامین های B6 ، A ، و C است. همچنین اسید فنیک قوی درون گیاه Eugenol، Thymol و Carvacroوجود دارد. در اینجا مواد مغذی موجود در یک قاشق غذاخوری از آویشن تازه به صورت تفکیک شده بیان شده است.
ماده مغذی مقدار موجود در یک قاشق غذاخوری
پروتئین ۰٫۱ گرم
فیبر ۰٫۳ گرم
کلسیم ۱۰ میلی گرم
فلز مس ۰٫۰۱ میلی گرم
منگنز ۰٫۰۴ میلی گرم
منیزیم ۴ میلی گرم
آهن ۰٫۴ میلی گرم
فسفر ۱۵ میلی گرم
پتاسیم ۵ میلی گرم
ریبوفلاوین ۱۷٫۷ میلی گرم
تیامین ۰٫۱۱۷ میلی گرم
فلز روی (زینک) ۰٫۰۴ میلی گرم
ویتامین A ۰٫۰۳ میلی گرم
ویتامین B6 ۰٫۰۰۸ میلی گرم
ویتامین C ۳٫۸ میلی گرم
۱۰ مزیت سلامتی از آویشن
در اینجا یک لیست از مزیت های سلامتی قابل توجه درباره آویشن که اخیرا توسط تحقیقات و مطالعات، تایید شده، ارائه شده است.
۱- مقاومت در برابر ارگانیسم های مضر
آویشن حاوی ترکیبات شیمیایی قوی مانند تیمول و کاروا کرول است که در برابر موجودات مضر مقاوم است. مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که آویشن سبب ایجاد تعادل قارچی می شود. برخی از مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که حتی ترکیبات موجود در آویشن و روغن زیتون به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع برای مقابله با انواع مختلفی از ارگانیسم هایی که به طور خاص متجاوز هستند، مفید هستند.
۲- تقویت و پشتیبانی از بهداشت تنفس
سلامت تنفسی مهم است، مخصوصا برای افرادی که سیستم ایمنی آنها به خطر افتاده است. آویشن از سالم بودن دستگاه تنفسی در هر فصل پشتیبانی می کند. مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که آویشن، همراه با ریشه گل پامچال، به آرام کردن و تسکین دادن راه های تنفسی شما کمک می کند و سلامت ریه را بهبود می بخشد.
۳- سلامت قلب را افزایش می دهد
فشار خون و کلسترول هر دو نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می کنند. آویشن حاوی مواد مغذی است که فشار خون طبیعی و سطوح  کسترولرا تقویت و پشتیبانی می کند.
۴- حالت و وضع روانی را تقویت می کند
آویشن می تواند به حفظ سلامت ذهنی کمک کند. مصرف روزانه آویشن و روغن زیتون می تواند بر انتقال دهنده های عصبی تاثیر بگذارد و خلق و خوی شما را تقویت کند و بهبود ببخشد. یکی از ترکیبات موجود در روغن آویشن، کاروا کرول، هنگامی که طی یک دوره ۷ روزه مصرف شود، به طور مثبت وضعیت دوپامین و سروتونین را تحت تاثیر قرار می دهد.

۵- حالت سلامت پوست را تقویت می کند
سالهاست پرستاران آویشن را به بانداژ اضافه کرده اند تا به بهبود زخم کمک کنند. تحقیقات و مطالعات اخیر نشان می دهد که آویشن توانایی دارد تا از سلامت پوست حمایت کند و آن را تقویت کند. در یک مطالعه حتی یادآور شده است که آویشن ممکن است به کاهش چین و چروک پوست کمک کند.

۶- دافع طبیعی حشرات است
آویشن یک گیاه محبوب و مطلوب است برای این که در خانه رشد کند. آویشن نه تنها برای پخت و پز مناسب است، بلکه ممکن است به حفظ خانه شما از دست حشرات و جانوران موذی، کمک کند. آویشن به عنوان یک دافعِ طبیعی برای پشه ها و سایر آفات عمل می کند.

۷- یک آنتی اکسیدان قوی است
آویشن یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها مانند آپی ژنین، لووتیولین، ساپونین ها و تانین ها است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می کنند قبل از آن که این رادیکال های آزاد بتوانند باعث آسیب و استرس اکسیداتیو بشوند. آویشن و آهن اغلب با یکدیگر در کنار هم قرار می گیرند تا به حفظ تعادل بهتر، کمک کنند و احتمال وقوع استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.

۸- گلو درد و سرفه ای که گهگاه رخ می دهد را تسکین می دهد و آرام می کند
سال هاست، آویشن، برای حفظ سلامتی فصلی (خصوصا در فصول سرد سال) مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از مطالعات و تحقیقات، این بهره برداری از آویشن را تایید کرده اند و آن را معتبر شمرده اند که نشان دهنده توانایی آویشن برای کمک به بدن شما برای غلبه بر سرفه و گلودرد هایی است که گاه و بی گاه به سراغ شما می آیند.

۹- سلامت دهان را بهبود می بخشد و ارتقا می دهد
آویشن، همراه با سایر گیاهان و در پیشاپیش آنها، می تواند سلامت دهان و دندان را حفظ کند. روغن اصلی آویشن می تواند در برابر حملات موجودات مضر که سلامت دهان را هدف قرار می دهند از دهان محافظت کند و به جلوگیری از بوی بد دهان، کمک کند.

۱۰- ایمنی و محفاظت از مواد غذایی
در حالی که آویشن به عنوان یک افزودنی خوب و مناسب برای خیلی از غذاها، تلقی می شود، همچنین می تواند برای ارائه طعم و مزه بیشتر در غذا، مورد استفاده قرار بگیرد. مقاومت آویشن در برابر موجودات مضر، چیزی است که توسط تولید کنندگان مواد غذایی در مقیاس وسیع دیده شده و تحت کنترل درآورده شده است. روغن آویشن یک راه موثر و طبیعی برای حفظ مواد غذایی و افزایش زمان ماندگاری و تاریخ مصرف مواد غذایی، است.

اثرات جانبی آویشن
آویشن اثرات جانبی مستند و اثبات شده، ندارد. نگرانی اصلی در مورد مصرف آویشن؛ استفاده از آویشن تَر و تازه (نه خشک شده) یا روغن های اصلی آویشن، است که ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند. فراتر از هر گونه آلرژی شناخته شده، آویشن برای خوردن یا استفاده های موضعی، گیاهی ایمن و سازگار با بدن شناخته می شود.

اضافه کردن آویشن به رژیم غذایی
شما خودتان می توانید آویشن را در خانه پرورش دهید یا آن را به صورت تازه در فروشگاه های مواد غذایی و بازار کشاورزان خریداری کنید. آویشن تازه برای ایجاد طعم و مزه در غذا و یا برای مصرف به صورت چایی مناسب است و می توانید آن را به ظرف غذای خودتان اضافه کنید. آویشن خشک شده نیز در هر ادویه فروشی یا جایی که انواع چاشنی ها را به فروش می رسانند، پیدا می شود و یک راه عالی برای نگه داری گیاه در خانه است. روغن اصلی آویشن نیز یک راه عالی، سریع و آسان برای دسترسی به مزیت های آویشن است. همه روغنهای اصلی، ارزش غذایی ندارند، اما روغن های اصلی آویشن را می توان در یک دستگاه انتشار دهنده  بُخور، و یا بصورت موضعی استفاده کرد.شما همچنین می توانید از آویشن به لحاظ درمان شناسی برای به دست آوردن بسیاری از مزیت های بهداشتی و سلامتی آن استفاده کنید. در حالی که آویشن خودش به تنهایی عالی است، مشخصات تغذیه ای و خواص منحصر به فرد آن، آویشن را به یک ماده ارزشمند برای افزودن به فرمولاسیون برخی مکمل ها تبدیل کرده است. مرکز بهبود جهانی از بالاترین و با کیفیت ترین آویشن ارگانیک در مکمل آهن استثنایی خود با نام Iron Fuzion استفاده می کند. عصاره های آویشن درIron Fuzion  مواد مغذی را فراهم و ارائه می کند که می توانند به بدن شما برای جذب آهن و استفاده از آن، کمک کنند.
نویسنده : Dr. Edward Group
مترجم : میثم نریمانی
برگرفته از سایت:  Food Articles – Global Healing Center.url

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا